strategia marketingowa dla non-profit Działalność organizacji non profit / Poradnik / Promocja non-profit w internecie

Skuteczne działania prowadzone przez organizacje non profit, powinny być poparte dokładnie opracowanym planem marketingowym. Ważne jest więc określenie konkretnych celów, procesu ich realizacji, stosowanych taktyk, a także przewidywanych zalet i wad, wynikających z prowadzonych działań.

O ustaleniu celów i przygotowaniu strategii z pewnością słyszałeś nie raz. Co jeśli w twoim zespole brakuje osób, znających pojęcia marketingowe i posiadających doświadczenie w internetowej promocji? Prosty plan działań możesz opracować samodzielnie. Wystarczy, że weźmiesz pod uwagę kilka najważniejszych czynników.

Cele

Jeśli chcesz osiągnąć konkretne efekty, musisz wiedzieć do jakiego celu dążysz. Stwórz dokument ze wszystkimi celami, jakie chcesz zrealizować w najbliższym czasie oraz z tymi, które chcesz osiągnąć w nieco dalszej przyszłości. Na początek wyznacz jednak trzy najważniejsze cele, które są możliwe do zrealizowania w ciągu kolejnych 12-18 miesięcy.

Przy każdym celu wypisz konkretne efekty, jakie chcesz osiągnąć – zwróć przede wszystkim uwagę na wyniki, które z łatwością będziesz mógł zmierzyć.

Grupa docelowa

Jeśli chcesz, aby twoje przekazy były skuteczne i trafiały do osób faktycznie zainteresowanych twoją działalnością, koniecznie określ grupę odbiorców. Zastanów się kim są, gdzie mieszkają (niewielkie miasteczko, miasto powyżej 100 tys. mieszkańców), w jakim są wieku, czy mają dzieci, jakie mają zainteresowania, przyzwyczajenia itp. Im więcej szczegółów, tym łatwiej stworzysz działania i treści, skierowane bezpośrednio do nich. Im więcej osób zainteresuje się twoim przekazem, tym skuteczniejsze będą twoje działania i tym większa szansa na zakończenie ich sukcesem.

Tworząc treści zastanów się dlaczego mogłyby one zainteresować twoich odbiorców? Jakie korzyści mogą dzięki nim osiągnąć? Jak to może ich zmotywować do wsparcia twojej organizacji?

Pomagaj z kanapy przy okazji zakupów online

  • Za darmo!
  • 100 sklepów internetowych
  • 4600 organizacji społecznych
  • Dostęp do historii darowizn
Zobacz jak to działa

Call to action (CTA)

Czyli wezwanie do działania, a mówiąc jeszcze inaczej – zwrot do odbiorców mówiący im, jakie akcje powinni wykonać. Używanie CTA w codziennej komunikacji z odbiorcami oraz odpowiednie rozmieszczenie ich na stronie pomoże ci osiągnąć zakładane cele poprzez wykonywane akcje.

Kieruj jasne przekazy, mogą to być następujące treści:

  • Zapisz się do naszego newslettera
  • Pobierz darmowy e-book
  • Polub naszą stronę na Facebooku
  • Przejdź do formularza i napisz w nim swoje pytania
  • Dołącz do naszej akcji!
  • Podziel się swoją historią

To tylko przykłady – wezwanie do działania wykorzystuj odpowiednio do treści, jakie zamieszczasz na stronie. Pamiętaj, aby zawsze było spójne z całym przekazem.

Zespół

Zanim zaczniesz swoje działania, zastanów się ile osób potrzebujesz do ich realizacji.

  • Czy w twoim zespole znajdują się osoby, które bez problemu poradzą sobie z zadaniami i wyzwaniami – może potrzebne jest jakieś szkolenie?
  • A może chcesz zlecić je komuś z zewnątrz lub poprosić o pomoc wolontariuszy?
  • Ile czasu dziennie/tygodniowo/miesięcznie będziesz potrzebować do prowadzenia tych działań?
  • Jaki budżet trzeba na to przeznaczyć?

Mierzenie wyników

Wiarygodne wyniki i efekty prowadzonych działań będą widoczne po kilku tygodniach, jednak już na początku powinieneś wiedzieć, jakie dane monitorować. Dzięki temu sprawdzisz co działa lepiej i które akcje warto powtórzyć, jak odbiorcy reagują na dane treści, które z nich generują oczekiwane akcje.

  • Wykorzystaj Google Analytics, aby sprawdzić liczbę odwiedzin na stronie oraz na poszczególnych podstronach, słowa kluczowe, dzięki którym użytkownicy przeszli na stronę, czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń itp.
  • Jeśli wysyłasz newslettery do swoich odbiorców, przeanalizuj współczynnik otwarć poszczególnych maili, współczynnik kliknięć, liczbę wypisanych użytkowników.
  • Skorzystaj ze statystyk dostępnych w serwisach społecznościowych, w których prowadzisz działania i sprawdź zaangażowanie fanów i obserwatorów oraz zbadaj które treści przynoszą oczekiwane akcje.

Nie rozpoczynaj działań, jeśli nie masz stworzonego przynajmniej podstawowego planu działania. Aby móc mierzyć ich wyniki i sprawdzać efekty, niezbędne jest określenie celów, do których dążysz. Opracuj krótki schemat działań, który znacznie ułatwi ci pracę i pomoże osiągnąć jak najlepsze efekty.

Warto przeczytać:

3 cele, które organizacja może zrealizować w internecie

Umiejętne korzystanie z dostępnych narzędzi pozwala osiągnąć bardzo dobre wyniki i zrealizować postawione sobie cele.

Sprawdź

Jak założyć stowarzyszenie?

Jak założyć stowarzyszenie, kto może to zrobić i od czego zacząć?

Sprawdź

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *



FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również