3,7 mln zł podniesione z ziemi Darowizny od zakupów online / Poradnik

Artykuł jest transkrypcją webinara przeprowadzonego w ramach Akademii NGO FaniMani, który jest dostępny do obejrzenia po zalogowaniu 👇

zobacz webinar

Dzięki nowoczesnej technologii mamy dzisiaj dużo większe możliwości pozyskania finansowania dla organizacji niż jeszcze 10 lat temu. Rozwój wprowadza do naszego życia szanse, które czasem łatwo zignorować. Dynamiczny wzrost i poszukiwanie nowych sposobów na przyciągnięcie klientów skłonił już ponad 1600 sklepów internetowych do dzielenia się zyskiem – na rzecz organizacji społecznych. Z artykułu dowiesz się, jak działa mechanizm darowizn od zakupów, jak wystartować i budować stałe źródło finansowania, poznasz dobre praktyki i klucze do sukcesu w darowiznach od zakupów online.

 

Potencjał zakupów w internecie

 

Prognozuje się, że sprzedaż dóbr online w Polsce na przestrzeni lat 2020-2026 wzrośnie o 12%. W 2020 roku mieliśmy 83 miliard obrotu na rynku sprzedaży internetowej, a przewiduje się, że do 2026 roku ta wartość się podwoi. Oznacza to, że darowizn od zakupów w internecie będzie mogło być też dużo więcej, bo coraz więcej osób takie zakupy robi.

n1

Ile organizacje “podniosły z ziemi”

 

Teraz konkrety – spójrzmy, ile organizacje zebrały darowizn od zakupów w internecie. Pierwsza organizacja z Warszawy ma podopiecznych, którzy zbierają darowizny również na siebie, stąd też ta kwota jest dużo większa od innych. Te organizacje, ale też osoby, które pomagają nic nie płacą za użytkowanie Fanimani! Biorąc pod uwagę, że szacunkowo w 2022 roku wartość zakupów w internecie będzie wynosić 100 miliardów złotych i jeśli tylko 1% z tego trafi do organizacji społecznych to ta kwota będzie wynosiła 1 miliard złotych. Potencjał jest więc ogromny!

n2

Jak to działa, czyli skąd się biorą pieniądze?

 

Pieniądze pochodzą z budżetów naszych partnerów – czyli sklepów i serwisów internetowych. Dla nich biznes jest połączony z robieniem dobra, ponieważ dzielą się zyskiem i te pieniądze trafiają do organizacji społecznych. A jak to działa? Wasz wspierający, przyjaciel, czy fan organizacji robi zakupy u partnera FaniMani – zakładamy, że ma wybraną Waszą organizację. Następnie – w dużym uproszczeniu – sklep/partner wypłaca darowiznę do Fundacji FaniMani, dzieje się to po potwierdzeniu płatności i minięciu okresu na zwroty. Partnerzy te wypłaty robią raz w miesiącu, a niektórzy raz na kwartał. Następnie Fundacja FaniMani raz na kwartał robi przelewy na konta bankowe organizacji. Warto wspomnieć, że następuje to wtedy, gdy do wypłaty jest minimum 100 zł o statusie Gotowe do wypłaty – czyli opłacone przez partnera, a organizacja ma zweryfikowane konto bankowe. Jeśl byłby problem z kontem bankowym to FaniMani kontaktuje się z organizacją.

 

Co jest bardzo ważne – FaniMani i darowizny od zakupów są bezpłatne, ponieważ utrzymujemy serwery, naszą pracę i obsługę systemu, dzięki współpracy z partnerami.

Jak to działa z perspektywy wspierającego?

 

Osoba, która może zacząć Was wspierać przy okazji zakupów powinna wejść na profil Waszej organizacji na portalu FaniMani.pl. Druga rzecz, którą ta osoba powinna zrobić to instalacja Przypominajki, czyli rozszerzenia do przeglądarki internetowej. Jeśli ktoś wejdzie na profil Waszej organizacji na portalu FaniMani i tam kliknie “dodaj rozszerzenie” to wybór organizacji następuje automatycznie. Dzięki temu w jednym kroku ta osoba może Was wspierać. Po instalacji Przypominajki pokaże się strona z podziękowaniem, tam też będzie widoczne logo Waszej organizacji. Od tego momentu może już wyszukać produkt, zrobić zakupy i… jednocześnie pomagać!

 

Dalej w procesie zakupów – gdy ktoś pierwszy raz korzysta z FaniMani i kliknie “Przekaż darowiznę” na stronie partnera – wspierający zostanie poproszony o założenie konta. Konto służy do sprawdzania darowizn. To jest element przejrzystości, aby wspierający miał świadomość, ile darowizn przekazał do organizacji i czy zostały wypłacone. Jest oczywiście możliwość pomagania bez zakładania konta – anonimowo. Co ważne – jeśli wspierający ma założone konto i jest zalogowany to nie zostaje automatycznie wylogowany. Dzięki temu aktywacja darowizny to jedno kliknięcie podczas zakupów online!

 

Klucze do sukcesu w zbieraniu darowizn od zakupów w internecie

 

Pierwszym kluczem do sukcesu jest liczba wspierających. Działa to tak samo jak w przypadku zbiórek pieniędzy – im do większej liczby osób dotrzecie, tym efekty będą większe. W momencie, gdy ktoś zainstaluje Przypominajkę to taka pomoc trwa latami – to widzimy ze statystyk. Raz zrobiona praca, a efekty będziecie widzieć przez lata. Jak widać poniżej, ilość darowizn wspierających są różne, ale liczby są naprawdę imponujące.

n3

Drugim kluczem jest Przypominajka. Alternatywa dla osób, które nie mają zainstalowanej Przypominajki jest taka, że muszą wejść na portal FaniMani, wybrać tam sklep i organizację. Przypominajka więc ten proces totalnie ułatwia i sprowadza do jednego kliknięcia. W Przypominajce wspierający widzi też logo Waszej organizacji. Dodatkowo dzięki niej użytkownik widzi kody rabatowe i promocje – jest to dodatkowa motywacja i korzyść dla wspierającego. W okresie rozliczeń 1% podatku Przypominajka pokaże też Wasz numer KRS, aby i ta pomoc mogła do Was trafić.

 

Jak zdobywać wspierających?

 

Pierwszą wskazówką jest to, abyście przed rozpoczęciem zdobywania wspierających, sami przeszli przez proces przekazania darowizny. Dzięki temu będziecie lepiej znali ten proces i gdy ktoś Wam zada jakieś pytanie, będziecie potrafili na nie odpowiedzieć. Jeśli nie chcecie robić zakupów i wydawać zakupów wystarczy na booking.com zrobicie rezerwację, którą możecie bezpłatnie anulować. Zobaczycie wtedy taką darowiznę na swoim koncie, jako użytkownik, ale też jako organizacja.

 

Kolejna wskazówka – pierwszych 10 wspierających pozyskajcie osobiście. Rozmawiając z nimi będziecie budować relację, dowiecie się, dlaczego chcą pomagać lub na przykład dlaczego nie mogą – bo nie mają funduszy. Darowizny od zakupów w internecie mogą więc być dla nich alternatywą. Bezpośredni kontakt pozwoli przekonać Waszych wspierających, będziecie mogli wytłumaczyć cały proces, jak i odpowiedzieć na ewentualne pytania.

 

Kolejna istotna kwestia – regularnie komunikujcie o możliwości wspierania Was podczas zakupów w internecie – czy to w Waszych social mediach, poprzez mailing, czy sms. Powtarzanie komunikatów jest bardzo ważne, zwłaszcza, że post na Facebooku “żyje” 6 godzin. Szansa na to, że później ktoś go zobaczy jest znikoma. Warto także raz w tygodniu, czy raz na dwa tygodnie sprawdzać wyniki w Panelu Organizacji (liczbę i wartość darowizn, jak i liczbę wspierających).

 

Kim są najlepsi wspierający?

 

Warto powiedzieć o tym, kim są najlepsi wspierający – to przede wszystkim te osoby, które robią regularne zakupy online (dla zwierząt, zakupy domowe, żywność, chemia gospodarcza itp). Do grupy najlepszych wspierających można zaliczyć także podróżników, którzy rezerwują hotele online – w tym przypadku kwoty darowizn są naprawdę spore. Trzeba tu także wymienić firmy, które robią regularne zakupy o większej wartości. Jeśli więc wśród Waszych wspierających są osoby, które pracują w różnych firmach albo są właścicielami firm, mogą robić zakupy wspierając Was przez FaniMani. Mogą to być rezerwacje hoteli dla handlowców, czy zakup papieru, czy tonerów do drukarek. Jest sporo firm, które kupuje takie produkty na Allegro, czy większych portalach internetowych, które najprawdopodobniej są w FaniMani.

 

Wyobraźcie sobie, że kontaktujcie się z firmą z prośbą o bezpośrednie wsparcie Waszej organizacji. Słyszycie, że bardzo chętnie by to zrobili, ale w danym okresie nie mają na to funduszy. W takim momencie możecie zaproponować właśnie zakupy firmowe online i przekazanie darowizny przez FaniMani. A od jakich działań można zacząć, aby pozyskać takie firmy? Napiszcie posta w social mediach organizacji z zapytaniem, kto z Waszych obserwujących pracuje w jakiejś firmie i robi zakupy firmowe. Zaciekawicie tym odbiorców, a następnie możecie wytłumaczyć, o co chodzi w tej formie pomagania.

 

Spójrzmy teraz na kwoty pojedynczych darowizn. Jak widać poprzez rezerwacje hoteli, czy zakup sprzętu można przekazać naprawdę duże darowizny. Booking.com jest pionierem, jeśli chodzi o większe darowizny, więc warto skupić się na podróżnikach lub osobach, które przed sezonem wakacyjnym będą dokonywały rezerwacji online.

n4

Dobre praktyki – dodaj FaniMani, jako formę wsparcia

 

Warto dodać informację o FaniMani, a także link do Waszego profilu na Fani Mani w miejscach, gdzie i tak już komunikujecie o wachlarzu możliwości wspierania Waszej organizacji. Ktoś wpłaci pieniądze, ktoś inny przekaże 1% podatku, a może niektórzy będą chcieli pomagać poprzez zakupy online. Może to być informacje w poście w social mediach, tak jak zrobiła to fundacja Podaj Łapę.

n5

Dobre praktyki – wykorzystaj okazje zakupowe

 

Bardzo znaną i nagłaśnianą w mediach okazją zakupową jest black friday. Jak widać na grafice, organizacja Otwarte Klatki zamiast “black friday” zrobiła z tego w swojej komunikacji “good friday”. Oczywiście takich okazji zakupowych jest dużo więcej w ciągu roku. Najbliższa okazja zakupowa to Dzień Mamy, potem Dzień Dziecka. Okazje zakupowe to także wyprzedaże styczniowe, czy zakupy akcesoriów do szkoły. FaniMani co miesiąc wysyła newsletter do organizacji, gdzie podpowiadamy, jakie są najbliższe okazje zakupowe.

n6

Dobre praktyki – zachęć do zapraszania

 

Każdy użytkownik FaniMani może zaprosić swoich znajomych do korzystania z FaniMani.  Dzięki temu, że ktoś zarejestruje się z zaproszenia to 5 zł trafi do Was, jako organizacji. Jeśli osoba zaproszona wybierze Was, jako organizację to drugie 5 zł trafi także do Was. To jest dodatkowa darowizna, a warunkiem spełnienia jest to, aby w ciągu roku od zaproszenia osoba zaproszona zrobiła zakupy za min. 100 zł. Wy jako administrator organizacji możecie pobrać link z zaproszeniem, ale zachęcamy do tego, że przekonać Waszych wspierających, aby to oni zapraszali swoich znajomych. Efekt na pewno będzie widoczny!

n7

Dobre praktyki – pokaż narzędzia

 

Warto pokazać te narzędzia Waszym wspierającym, które tak naprawdę są już codziennością – aplikacje mobilne, rozszerzenia do przeglądarki. Możecie wspomnieć o Przypominajce, przy okazji zapytania z jakich rozszerzeń Wasi wspierający korzystają. Jest o tyle istotne, aby często komunikować o Przypominajce, bo dzięki niej statystycznie otrzymacie 5 razy więcej darowizn.

 

Być może zastanawiacie się, jak to działa na urządzeniach mobilnych – tutaj mamy pewne ograniczenia, ponieważ nie ma takiego narzędzia jak Przypominajka. Jest to ograniczenie techniczne. Na smartfonach można korzystać z aplikacji mobilnej, która działa tak, że jest w niej lista sklepów, można zobaczyć także przekazane darowizny. Różnica jest taka, że na telefonie trzeba pamiętać o tym, aby robiąc zakupy wejść najpierw w aplikację FaniMani, a nie zrobić zakupy bezpośrednio przez przeglądarkę.

 

Ostatnią nowością dla użytkowników Safari mobilnego jest możliwość pobrania Przypominajki na telefon. To super wiadomość! My oczywiście sprawdzamy na bieżąco, czy w wersji na Androida jest taka możliwość i jeśli tylko się pojawi to będziemy ją robić.

 

Dobre praktyki – podziękuj

 

Jest to bardzo ważna zasada w fundraisingu – jeśli otrzymacie jakąkolwiek pomoc to dobrą praktyką jest podziękowanie za nią. Jak widzicie na grafice poniżej, fundacja poinformowała, że dostała przelew od FaniMani na konkretną kwotę i przy okazji podziękowała za to. Nawet taki niewielki przelew jest sygnałem dla Waszych wspierających, że pieniądze dotarły na konto organizacji. Dla osób które jeszcze nie wspierają idzie sygnał, że takie pomaganie przez zakupy online działa. W takim poście z podziękowaniem warto więc dodać link do profilu Waszej organizacji na FaniMani.

n8

Dobre praktyki – powtarzaj

 

Na różne sposoby możecie komunikować o tym, że można Was wspierać przy okazji zakupów w internecie. W formie postów, filmików, informacji na Waszej stronie internetowej – form komunikowania jest naprawdę dużo. Przypominamy, że post na Facebooku “żyje” 6 godzin, więc nie martwcie się, że jakieś treści kopiujecie, powtarzacie.

 

Na stronie FaniMani.pl/materialy znajdziecie bazę inspiracji, w jaki sposób możecie mówić o darowiznach od zakupów w internecie. Możecie też pobrać tam materiały z logo Waszej organizacji, jest więc to duże ułatwienie dla Was.

 

Informację o FaniMani możecie też dodać w stopce mailingowej. Dobrym miejscem na komunikowanie jest też indywidualna wiadomość w Messengerze, czy Whatsappie. Kolejna rzecz to znalezienie ambasadorów, czyli osób, o których wiecie, że robią dużo zakupów w internecie i mogą być pretendorem do bycia Waszymi wspierających poprzez zakupy online. Takie osoby mogą oczywiście pomagać w promowaniu tej formy pomagania. Wykorzystujcie materiały, które przygotowujemy jako FaniMani – wystarczy, że zapiszecie się do newslettera FaniMani.pl/newsletter-ngo i co miesiąc będziecie otrzymywać gotowe materiały do promowania.

Gotowe materiały na FaniMani.pl

 

Już o nich wspominaliśmy, ale warto jeszcze raz o tym powiedzieć. Na stronie FaniMani.pl/materialy znajdziecie mnóstwo gotowych materiałów do pobrania, może to być film z logo Waszej organizacji, animacje, grafiki, gotowe posty. Znajdziecie też tam gotowe podziękowania w różnej formie, a także treści html, które możecie pobrać i wstawić na stronę internetową. Ostatnio w materiałach pojawiła się też ulotka do pobrania i wydrukowania. Zachęcamy do sprawdzania tych materiałów.

 

Pamiętajcie, że nie od razu Kraków zbudowano. Działajcie małymi krokami, a na pewno zobaczycie efekty w postaci darowizn od zakupów w internecie.

 

 

 





FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również