Poradnik

Początek stycznia to dla wielu czas podsumowań, ale i wyznaczania nowych kierunków rozwoju. Z jednej strony, dopinamy wszystkie sprawy związane ze starym rokiem, z drugiej optymistycznie patrzymy w przyszłość. Podpowiadamy, od czego zacząć porządki w organizacjach.

Większość pracowników organizacji pierwsze dnie nowego roku spędza z nosem utkwionym w stosie dokumentów i papierów do przejrzenia. W małym stowarzyszeniu lub fundacji trzeba być przecież kilkoma osobami naraz – sekretarką, księgową, PR managerem czy specjalistą od prawa podatkowego. Zamykając rok w fundacji lub stowarzyszeniu, nie unikniemy też naturalnych pytań, co dalej. Nic dziwnego, że czasami trudno w tym wszystkim się połapać. Przygotowaliśmy więc małą ściągę – zobaczcie, od czego zacząć działania w nowym roku.

1. Składki i podatki

Po pierwsze, urzędy – nie od dziś wiadomo, że z terminami nie ma żartów. Lepiej więc zawczasu sprawdzić, czy nie zalegamy ze składką do ZUS-u lub rozliczeniem ze skarbówką. To ostatni dzwonek, żeby zatroszczyć się o sprawy formalne, jeżeli zabrakło wolnej chwili w grudniu.

2. Rachunki i faktury pod lupą

Jeszcze raz na spokojnie przejrzyj zobowiązania finansowe zarówno po stronie organizacji, jak i wykonawców. Upewnij się, czy na pewno wszystko jest zapłacone i rozliczone. Jedna zagubiona faktura może bowiem przynieść kłopoty. Nadszarpnięty w ten sposób wizerunek również nie wróży dobrze na przyszłość.

3. Projekty kontra rozliczenia

Na początku stycznia powinno się koniecznie rzucić okiem na projekty. Większość z nich ma ściśle określone terminy realizacji, rozliczania poszczególnych etapów i kryteriów merytorycznych. Dokładniej przyjrzyjmy się poszczególnym umowom dotacyjnym, ale i projektom, które lada dzień dobiegną końca.

4. Sprawozdanie finansowe

Lepiej przygotować je wcześniej niż minąć się z terminami. Według przepisów księgowość organizacji ma na to czas do 31 marca każdego roku, ale jest to proces wieloetapowy. Jeśli odłożymy to na ostatnią chwilę, raczej nie unikniemy nerwówki. A sprawa jest przecież nader ważna – wszak chodzi o publiczne finanse.

5. Segregatory, półki i pulpit

Nowy rok to świetny pretekst, by zarządzić w biurze generalne porządki. Skrupulatnie opisane segregatory i teczki potrafią uratować życie wtedy, gdy trzeba szybko odszukać ważny dokument. Pamiętajmy, że biuro na medal to takie, w którym wszystko ma swoje miejsce. Porządkując miejsce pracy, nie zapomnijmy o pulpitach w służbowych komputerach.

6. Sprecyzowane cele i nowe kierunki

Na starcie 2016 roku warto przegadać z pracownikami dotychczasową działalność organizacji. To czas podsumowań, ale i wytyczania nowych kierunków rozwoju. Może pora odważyć się na śmielsze pomysły na zdobycie nowych darczyńców i rozgłosu? Nie udało się czegoś zrealizować w minionym roku? – Nic nie szkodzi! Liczą się plany i kierunek, w którym chcecie, aby zmierzała Wasza organizacja. Znając mocne i słabe strony, o wiele łatwiej zarządzać organizacją, ale i zespołem.

7. Ze wszystkim na bieżąco

Kto śledzi nowinki z branży i zmieniające się przepisy, ten jest zawsze dobrze przygotowany do działania. Pomóc w tym mogą serwisy poradnikowe, informacje pochodzące ze sprawdzonych źródeł czy specjalne sekcje edukacyjne, gdzie znajduje się wiele przydatnych wskazówek (jak np. zakładka FaniMani.pl “Zbieraj więcej”). Na dobre z pewnością wyjdą nam też “pogaduchy” ze znajomymi z trzeciego sektora. Warto też z góry przygotować sobie terminarz na cały rok i się go trzymać.

Powodzenia! 🙂





FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również