Baza wiedzy

Marek Zywert: Dzisiaj reprezentacja Fani Mani jest w składzie rozszerzonym. Przeważnie webinary prowadziłem sam, a dzisiaj jest z nami również Gabi, która jest naszym szefem marketingu. Jeśli będziecie mieć pytania to myślę, że podzieli się swoją wiedzą marketingową i doświadczeniem. Witam Was wszystkich na dzisiejszym webinarze, a będziemy mówić o zakupach świątecznych i sezonie na darowizny z tym związanym. 

Ludzie chcą pomagać w okresie świątecznym

Największy sezon zakupów internetowych, czyli końcówka roku związana ze Świętami to też jednocześnie jest okres, w którym ludzie są bardziej chętni do pomagania, bardziej wrażliwi na komunikaty związane z pomocą. To jest też okres, w którym najłatwiej zachęcić do tego, żeby ludzie Wam pomagali przy okazji zakupów w internecie. 

Nietypowy rok – jakie efekty

Jak ten rok wygląda – wszyscy wiemy. Zaczął się spokojnie, a od marca było już trochę inaczej. Ja Wam mogę powiedzieć, że statystyki pokazują, że kwiecień tego roku był zupełnie inny niż w zeszłym roku i można powiedzieć, że tych darowizn było co najmniej dwa razy więcej niż rok temu. Tak samo ten okres świąteczny będzie dużo bardziej “mocniejszy” ze względu na obecną sytuację i to że centra handlowe są zamknięte. Ludzie po prostu przerzucili się do zakupów internetowych, a dodatkowo przez okres świąteczny wrażliwość ludzka jest większa. Zrobiliśmy ostatnio takie badanie, analizę danych organizacji, które z nami pracują już od jakiegoś czasu, minimum 3 lat. Jak się okazuje, okres świąteczny dla tych organizacji jest okresem, kiedy pozyskują najwięcej wspierających, ale tak na dobrą sprawę patrząc na liczbę i wielkość darowizn w ciągu całego roku to ten okres świąteczny nie jest dla nich największy. W skrócie mówiąc – w okresie świątecznym łatwiej jest pozyskać wspierających przy okazji zakupów ze względu na to, że robią dużo zakupów i mają większą wrażliwość, ale trzeba myśleć o tym, że pozyskujecie osoby, które będą Was wspierać cały rok. Trzeba więc mówić o tym w komunikatach, że nie chodzi tylko o zakupy świąteczne, ale żeby wspierający od nich zaczęli i wspierali dalej przez cały rok, a pomoże im w tym zainstalowana Przypominajka. 

Ile wydajemy na zakupy w internecie?

Jedna osoba w ciągu roku wydaje mniej więcej 2850 zł. To są oczywiście statystyki za rok poprzedni, podejrzewam, że w tym roku będzie 20-30% więcej . To przekłada się na to, że jedna osoba, która Was wspiera to ok. 71 zł darowizny. To się oczywiście zmienia, w zależności od tego, jak duże są zakupy oraz z jaką częstotliwością wspierający robią zakupy, ale średnia darowizna tyle właśnie wynosi. 

Black Friday 

Black Friday, który przez wiele osób uznawany jest w Polsce za nie taki “prawdziwy” Black Friday. Myślę, że to się zmienia na plus i rynek uczy się, że takie rzeczy, jak podniesienie cen miesiąc wcześniej i opuszczenie ich na Black Friday już “nie przejdą”. Nie zmienia to też faktu, że Black Friday w zeszłym roku był jednym z najlepszych dni w roku, jeśli chodzi o darowizny. W ciągu jednego dnia powstało darowizn na prawie 5,5 tys. zł. Oczywiście ta kwota z jednego dnia – jeśli porównamy ją do wielkich zbiórek – to nie jest wielka kwota, ale pamiętajmy, że to są pieniądze, do których nikt nic nie dołożył. Osoby, które Was wspierają nie wyciągnęły tych pieniędzy z własnych portfeli, tylko po prostu robiły to, co i tak robią – zrobiły zakupy online z dodatkową opcją FaniMani i kliknięciem “aktywuj darowiznę”. 

Jak mówić o darowiznach?

Przejdźmy teraz do tego, jak mówić o tych darowiznach. Nie ukrywam, że to jest temat, który wraca jak bumerang, więc pewnie wiele pytań się pojawi. My widzimy, że każda organizacja trochę inaczej mówi o tym, jak korzystać z FaniMani. Ja dzisiaj chciałbym Wam powiedzieć, jak najprościej mówić o FaniMani po to, żeby taka osoba, jak najszybciej stała się Waszym wspierającym. 

Co jest najważniejsze? O czym komunikować, o czym mówić? 

Przede wszystkim w tych komunikatach, które widzimy i wrzucacie do internetu pojawiają się różne propozycje typu: wejdź na FaniMani.pl, załóż konto, wybierz naszą organizację, wejdź i zarejestruj się, wejdź na FaniMani.pl i wyszukaj naszą organizację. Tych komunikatów jest wiele, a tak naprawdę jest jedno rozwiązanie dużo prostsze: wszędzie gdzie wrzucacie informację o FaniMani wrzucajcie po prostu linka do Waszego profilu na FaniMani.pl. (fanimani.pl/nazwa). Te profile organizacji są miejscem, gdzie my patrzymy na ruch, analizujemy ten ruch i dbamy o to, żeby jak najwięcej osób, które wejdą na tą stronę zostało Waszymi wspierającymi. Mówię o tym profilu, bo tutaj jest najważniejsza akcja, która powoduje, że ta średnia darowizna (71,25 zł) będzie do Was trafiać. Najważniejsza akcja to instalacja Przypominajki, dlatego że osoby, które mają Przypominajkę robią średnio 5 razy więcej darowizn. Z Przypominajką nie trzeba o niczym pamiętać, a sama podpowie, w którym sklepie można zrobić zakupy z darowizną. Jeśli ktoś nie kliknie “aktywuj darowiznę” to nie da się tego cofnąć. Darowizna przepada. Ja dlatego zachęcam Was do tego, że jeśli mówicie o FaniMani to zawsze kierujcie na profil organizacji na FaniMani.pl. Możecie sobie tą nazwę skrócić, jeśli jesteście administratorem w FaniMani w ustawieniach, a nazwa Waszej organizacji jest długa. 

Gabi: Ta nazwa może być też identyczna, jak nazwa Waszych profili na Facebooku, czy Instagramie. Tam często używacie nazw skróconych, więc to wszystko można połączyć i wykorzystać te nazwy także na FaniMani.pl. 

Marek: Jak mówić o darowiznach od zakupów tak ogólnie, zanim powiecie o tych technikaliach?

  • POMAGASZ JEDNYM KLIKNIĘCIEM – jeśli ktoś jest zalogowany na FaniMani.pl i ma Przypominajkę to działa to jak na Facebooku – portal nie wylogowuje użytkownika. W momencie, gdy osoba kliknie “aktywuj darowiznę” to jest automatycznie przekierowana do sklepu. Możecie więc mówić, że tylko jedno kliknięcie dzieli od pomagania. Oczywiście, jeśli dana osoba nie ma założonego konta to zostanie poproszona o założenie i zalogowanie się, ale to będzie konieczne tylko za pierwszym razem. Potem tego nie trzeba ponawiać. Jeśli w komunikatach od Was pojawią się informacje o założeniu konta, potem że trzeba się zalogować to automatycznie ten proces będzie się jawił jako bardzo skomplikowany, mimo to, że on jest naprawdę prosty (konto można założyć przez Facebooka jednym kliknięciem). W momencie, gdy będziecie mówić o pomaganiu jednym kliknięciem to będzie się jawiło jako bardzo proste do zrobienia. Często się zdarza, że niektórzy instalują Przypominajkę, ale zakładają konto dopiero po kilku dniach, gdy już faktycznie robią zakupy i dostają komunikat o założeniu konta. 
  • KAŻDY ZAKUP SIĘ LICZY – druga rzecz to to, o czym już mówiłem, czyli o sezonie świątecznym. Teraz jest większa wrażliwość, ale tak naprawdę każdy zakup się liczy. Komunikat powinien być taki, że warto pomagać przy okazji zakupów świątecznych, ale pomagać można cały rok (kupując karmę dla psa, czy rezerwując nocleg na Booking.com) i ta opcja się nie wyłączy po świętach. 
  • TO PROSTE DZIĘKI PRZYPOMINAJCE – kolejna taka rzecz, z tych ogólnych komunikatów. Oczywiście warto też podkreślać, że to jest całkowicie za darmo. 

Co darczyńca ma zrobić już od strony technicznej?

Warto podkreślać, że nic to nie kosztuje i pomaga się jednym kliknięciem, a z każdych zakupów trafia do Was darowizna. Jak to technicznie powiedzieć? Wejdźcie na nasz profil organizacji i zainstalujcie Przypominajkę. Tak na dobrą sprawę to tylko te dwie rzeczy trzeba zrobić. W momencie, gdy osoba zainstaluje Przypominajkę z Waszego profilu organizacji to automatycznie wybiera Waszą organizację i w trakcie zakupów właśnie Wasze logo się jej pokazuje. 

Jak pozyskać pierwszych darczyńców?

Teraz informacje dla tych, którzy dopiero zaczęli przygodę z FaniMani. Myślę, że ważne jest to, że trudno jest wytłumaczyć coś, jeśli samemu się nie miało z tym do czynienia, dlatego ja Was zachęcam do tego, żebyście to Wy sami byli Waszymi pierwszymi darczyńcami, zainstalowali Przypominajkę i korzystali z FaniMani. Będzie Wam łatwiej o tym mówić. Jeśli Wy sami nie robicie zakupów w internecie to poszukajcie innej osoby w organizacji lub znajomego, który jest zakupowym freakiem lub po prostu od czasu do czasu robi takie zakupy i ta osoba będzie Waszym źródłem podstawowych informacji. 

Wchodząc na fanimani.pl/start/ znajdziecie tu listę, którą możecie sobie wydrukować, mieć ją przed sobą i ta lista Wam wskaże krok po kroku co zrobić, aby pozyskać pierwszych darczyńców. Z jednej strony to są takie podstawy, a z drugiej są to rzeczy, które wyjaśniają mechanizm działania FaniMani. Będziecie też przygotowani na pytania od darczyńców. 

Kim są pierwsi darczyńcy? 

Na początek pomyślcie o pierwszych dziesięciu osobach, które robią zakupy w internecie i które możecie zaprosić do FaniMani. Wyślijcie im linka do Waszego profilu z wiadomością: wejdź, zobacz jak to działa, zainstaluj Przypominajkę i zobacz, czy w taki sposób możesz nas wspierać. 

Plan do 20 grudnia – więcej konkretów 

Co nas czeka od końca listopada, aż do 20 grudnia – czyli w szczycie zakupów w internecie? 

  • 27.11 Black Friday – w tym roku jest tym bardziej inny, bo centra handlowe są pozamykane. Ludzie przenieśli się więc do internetu i to jest dla Was ogromna okazja, aby dotrzeć z informacją o pomaganiu przy okazji zakupów w internecie. W tym dniu na Facebooku FaniMani pojawi się specjalny post dla wszystkich organizacji. Możecie go udostępnić u siebie dopisując coś od siebie albo wstawić link do Waszego profilu na FaniMani. Oczywiście możecie też wcześniej zrobić zapowiedź Black Friday. 
  • 30.11 Cyber Monday – można powiedzieć, że jest to ostatni dzwonek, dla tych osób, które robią Mikołajkowe prezenty, a jednocześnie okazja do przypomnienia o pomaganiu przez zakupy w internecie. Powiem Wam jeszcze, gdzie te materiały promujące znaleźć, bo przygotowaliśmy ich dużo. 
  • 1.12 #GivingTuesday – dobroczynny wtorek, czyli ogólnoświatowa inicjatywa, która jest świetną okazją do powiedzenia wszystkim Waszym darczyńcom – nie tylko tym, którzy wspierają Was poprzez FaniMani – dziękujemy! Tu oczywiście lista za co możecie podziękować będzie naprawdę długa. Szczególnie w tych trudnych czasach powiedzenie “dziękuję” jest bardzo ważne. 
  • Kalkulator dobroczynności i Kampania taaaka okazja  – w kolejnych dniach od 2 grudnia, co 2-3 dni (naprawdę tak często, bo wrzucając posta na Facebooka nie zobaczy go 100% Waszych obserwujących, a 10-20%, a może nawet jeszcze mniej, bo komunikatów w social mediach w tym czasie jest naprawdę dużo) wrzucajcie różne posty i pomaganiu przy okazji zakupów w internecie. Różne materiały znajdziecie w zakładce Materiały dla organizacji – tam jest grafika do pobrania z Waszym logo, gotowy tekst i sugerowaną datą publikacji. Zwróćcie uwagę, że w treści posta jest od razu link do Waszego profilu na FaniMani. Jeśli chodzi o Kalkulator dobroczynności to jest to kampania uświadamiająca o tym, że każda kwota zakupów się liczy przy pomaganiu. Materiały dotyczące tej kampani znajdziecie w zakładce Kalkulator. 

Jak działa Przypominajka, a jak działa aplikacja mobilna?

Takie pytanie może się pojawić, a trzeba mieć świadomość, że działają one inaczej. My zachęcamy do instalacji Przypominajki, bo widzimy, że większość zakupów odbywa się przez komputer. Często jest tak, że ludzie wyszukują produktu na urządzeniu mobilnym, ale żeby np. lepiej zobaczyć zdjęcie to mimo wszystko włączają komputer i tam robią zakupy. Przypominajka i aplikacja mobilna działają w kompletnie inny sposób. Na urządzeniu mobilnym, w momencie gdy użytkownik wejdzie w przeglądarkę to na ten moment nie da się zrobić tak, aby pojawiła się tam Przypominajka. Nie jest więc to rozwiązanie, które jesteśmy w stanie przedstawić wszystkim. Aplikacja mobilna działa po prostu jak aplikacja zakupowa, czyli ktoś musi odpalić aplikację, przejść do sklepu, aby darowizna została naliczona. Przypominajka działa automatycznie, czyli jak ktoś wyszukuje produkt to zobaczy informację w wynikach wyszukiwania, a jak ktoś wejdzie na stronę Partnera to też zobaczy informację o możliwości pomagania. 

Jak to działa technicznie? 

Przygotowałem dla Was taki schemat, który pozwoli Wam zrozumieć, jaka technologia się kryje za FaniMani. 

Ktoś ma Przypominajkę i kliknął “aktywuj darowiznę”. Następnie przechodzi do sklepu internetowego razem z taką dodatkową informacją, dzięki której my zapisujemy to kliknięcie w naszym systemie FaniMani, ale również ta informacja idzie do tego sklepu (jeśli użytkownik zrobi zakupy to informacja o tej transakcji powinna wrócić do FaniMani). Dalej tak na dobrą sprawę użytkownik nie widzi tej informacji, ona jest przesyłana pomiędzy sklepami/partnerami, a FaniMani. Użytkownik otrzymuje normalne potwierdzenie ze sklepu, takie jak zawsze dostaje, bez informacji o darowiźnie. Informacja o darowiźnie pojawia się dopiero później na koncie FaniMani. Często pojawiają się pytania: co ja muszę kliknąć w sklepie, aby darowizna się naliczyła? W sklepie nic nie trzeba klikać, po prostu zanim przejdziemy do zakupów trzeba kliknąć “aktywuj darowiznę”. 

Co dalej się dzieje? W momencie, gdy te zakupy zostały zrobione i ta informacja została przez partnerów odnotowana to ta informacja wraca do systemu FaniMani i później trafia na konta użytkowników i na konta organizacji. Czyli Wy widzicie te darowizny, jak również użytkownik, który skorzystał z FaniMani i zrobił zakupy. 

Niestety są technologie, które przeszkadzają i kiedy taka informacja może się zgubić?

Może się zdarzyć sytuacja, że ktoś wejdzie do sklepu, ale potem na przykład wyjdzie z niego, pójdzie do innego serwisu i już ta informacja zostanie utracona. 

Drugi przypadek, kiedy informacja może zostać zagubiona – jeśli ktoś korzysta z narzędzi typu Adblock, czy Ghostery blokujących reklamy. To są technologie, które niestety blokują tą informację i efekt jest taki, że ta informacja nie zostanie przekazana i co za tym idzie darowizna nie zostanie naliczona. Warto mieć tego świadomość, a ja jeszcze potem powiem, jak można temu zaradzić. 

Co jest ważne – zanim ta informacja pojawi się u użytkownika lub na koncie Waszej organizacji może minąć od 1 do maksymalnie 7 dni. Mówię o tym dlatego, bo czasami pojawiają się pytania: zrobiłem zakupy 10 minut temu i nie widzę darowizny, dlaczego? Nie działa to tak szybko – jeszcze. Większość informacji pojawia się w ciągu 2 dni. 

Jeśli ktoś korzysta z takich dodatków jak Adblock, czy Ghostery to automatycznie zobaczy taką informację wchodząc na FaniMani.pl, że może zainstalować “białą listę partnerów” i po instalacji będzie zabezpieczony przed utratą takiej informacji. Co jest ważne – nie wystarczy dodać FaniMani do Adblocka, a konieczna jest instalacja tej “białej listy partnerów”. Nie musicie o tym mówić, bo ta informacja pojawia się automatycznie. 

Materiały dla organizacji

Jeśli chodzi o materiały, które dla Was przygotowaliśmy w temacie darowizn i darowizn od zakupów to najważniejszy link to ten: fanimani.pl/materialy 

fanimani.pl/start – tu znajdziecie wspomnianą listę rzeczy do zrobienia na początku, jako organizacja 

fanimani.pl/kalendarz – tu jest kalendarz okazji zakupowych. On pozwala planować komunikację, a pamiętajcie, że zakupy wiążą się w pewnym sensie z logistyką. To że kupuję coś teraz nie oznacza, że potrzebuję tego teraz, a może dopiero za tydzień. Jeśli zakupy mają być zrobione z darowizną to trzeba o tym komunikować odpowiednio wcześniej. To jest kalendarz Google, który możecie zaimportować do siebie. Jeśli jest na przykład Dzień Kobiet 8 marca to komunikację zobaczycie już w połowie lutego. 

fanimani.pl/kalkulator – zachęcam, żebyście zobaczyli jak to działa, a potem żebyście promowali ten kalkulator dobroczynności na różne sposoby. On jest po to, żeby uświadamiać, że każde zakupy przez internet się liczą przy pomaganiu. 

Gabi: Jeszcze w temacie materiałów dla organizacji, bo być może nie wszyscy wiedzą – przygotowany format pasuje nie tylko na Facebooka, ale też na Instagram, więc tam też warto te posty wrzucać. Część z Waszych użytkowników jest tylko na Instagramie, więc o tym kanale też warto pamiętać i często przypominajcie, że robiąc zakupy w internecie przez FaniMani można Was wspierać. Dzisiaj też na Instagramie pojawiła się informacja, że jakaś organizacja dostała wpłatę na niecałą złotówkę, ale jedna dziewczyna skomentowała to tak, że trzeba informować wszystkich o tym, bo taka złotówka od jednej osoby może się zamienić w fajną sumę, która raz na kwartał wpłynie na konto organizacji. 

Co jeszcze ważne – w nawiązaniu do jednego pytania, które się pojawiło, że pod postem nie ma reakcji. Myślę, że warto jako osoba pokazywać się w kanałach social mediowych i zachęcać, informować nie tyle rysunkiem, czy grafiką, ale właśnie rzeczywistą osobą. To też Facebook lepiej promuje, jeśli na przykład wrzuci się krótki filmik, czy zdjęcie i napisze do tego prostymi słowami to będzie to miało na pewno więcej polubień wśród fanów, a co za tym idzie wskoczy wyżej wśród innych użytkowników. Reagujmy, róbmy posty w czasie rzeczywistym, z serca i pełne emocji i to na pewno sprawi, że będą miały dużo większy zasięg. 

Marek: Inna podpowiedź od naszego słuchacza Andrzeja – warto link do profilu organizacji wrzucić też w stopkę mailową. Pamiętajcie, że jeśli jednego dnia dołączy do Was jedna osoba, kolejnego dnia kolejna to uzbiera się duża grupa 30, 50, a może nawet 100, czy więcej osób, które będzie Was wspierać. Czasami darowizny to są grosze, ale one się sumują i tworzą duże kwoty. Pamiętajcie, że Wy jako organizacja, jak osoba, która robi zakupy nic więcej za to nie zapłaciliście. 

Gabi: Pojawiło się pytanie – jak wytłumaczyć komuś, że nic więcej nie zapłaci robiąc zakupy z darowizną? Jak to przekazać, że to nic nie kosztuje?

Marek: Ja bym wytłumaczył mechanizm, skąd te pieniądze się biorą, a one się biorą po prostu od partnera. To jest mechanizm, w którym wszyscy wygrywają: partner dzięki temu ma sprzedaż, czyli zarabia. Wasz wspierający ma produkt, który chciał w tej samej cenie, a Wy jako organizacja macie darowiznę. Więc te pieniądze biorą się z budżetów partnerów, bo oni dzięki temu mają zysk, mogą działać. 

Na koniec jeszcze chciałbym powiedzieć o prywatności, czy bezpieczeństwie Przypominajki. Przypominajka, czyli rozszerzenie do przeglądarki jest bardzo proste w działaniu. Raz w ciągu dnia, maksymalnie co 2 godziny pobiera sobie informację o aktualnych partnerach FaniMani, później tylko patrzy na wyniki wyszukiwania i porównuje. Jeśli znajdzie w wyszukiwaniach partnera to wyświetla tam serduszko. Albo jeśli ktoś wejdzie na stronę partnera i znajdzie ten link wśród partnerów FaniMani to także wyświetla informację “aktywuj darowiznę”. Przypominajka żadnych informacji o użytkowniku nie zbiera, ani nie przechowuje (jedynie to informacje statystyczne), ale żadnych prywatnych. 

Pamiętajcie też, że możecie też zachęcić swoich wspierających, aby zapraszali swoich znajomych do pomagania. Jeśli taka osoba skorzysta z zaproszenia i zarejestruje się w FaniMani to organizacja otrzyma dodatkowe 5 zł. 

Jeśli jesteście administratorem Waszego konta to możecie sobie sprawdzić, ilu wspierających pozyskaliście w danym tygodniu. Zachęcam do tego, żeby mieć świadomość efektów. Jeśli na przykład w poniedziałek puściliście posta i zobaczyliście, że 4 osoby się z niego zarejestrowały, czy macie 20, czy 30 darowizn to widzicie, że tego rodzaju post działa. 

Jeśli będziecie mieć pytania to zapraszam do grupy facebookowej Fundraiserzy Fani Mani. A jeśli chcecie się umówić na indywidualną rozmowę ze mną to możecie w aplikacji calendly.com/fanimani sprawdzić dostępne terminy i zarezerwować termin takiej rozmowy online. Dziękuję bardzo Wam i Gabi i do usłyszenia! 


Chcesz wziąć udział w kolejnych spotkaniach Akademii NGO? Zarejestruj się już dziś na AKADEMIA FANIMANI



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również