Sezon na darowizny Baza wiedzy

Artykuł powstał na podstawie transkrypcji webinara przeprowadzonego w ramach Akademii NGO FaniMani.

Ludzie chcą pomagać w okresie świątecznym

Największy sezon zakupów internetowych, czyli końcówka roku związana ze Świętami. To też jednocześnie jest okres, w którym jesteśmy bardziej chętni do pomagania, bardziej wrażliwi na komunikaty związane z pomocą. To jest też okres, w którym najłatwiej jest zachęcić wiele osób do tego, by Wam pomagali, przy okazji zakupów w internecie. 

Całoroczny i wieloletni efekt

Zrobiliśmy analizę danych organizacji, które z nami pracują już od jakiegoś czasu (minimum 3 lat). Jak się okazuje, okres świąteczny dla tych organizacji jest okresem, kiedy pozyskują najwięcej wspierających.  Łatwiej jest pozyskać wspierających przy okazji zakupów, ze względu na to, że robią dużo zakupów i mają większą wrażliwość. Ale trzeba myśleć o tym, że pozyskujecie osoby, które będą Was wspierać cały rok. Trzeba więc mówić o tym w komunikatach, że nie chodzi tylko o zakupy świąteczne, ale żeby wspierający od nich zaczęli i wspierali dalej przez cały rok, a pomoże im w tym zainstalowana Przypominajka FaniMani. 

Ile wydajemy na zakupy w internecie?

Aktualnie jedna osoba w ciągu roku wydaje mniej więcej 6000 zł. Jeszcze kilka lat temu było to o połowę mniej. Kwota ta przekłada się na to, że jedna osoba, która Was wspiera to ok. 150 zł darowizny od jej zakupów. To się oczywiście zmienia, w zależności od tego jak duże są zakupy oraz z jaką częstotliwością wspierający robią zakupy, ale średnia darowizna tyle właśnie wynosi. 

Black Friday 

Black Friday, który przez wiele osób uznawany jest w Polsce za nie taki “prawdziwy” Black Friday. Myślę, że to się zmienia na plus i rynek uczy się, że takie rzeczy, jak podniesienie cen miesiąc wcześniej i opuszczenie ich na Black Friday już “nie przejdą”. Nie zmienia to też faktu, że Black Friday rokrocznie jest jednym z najlepszych dni w roku, jeśli chodzi o darowizny. Pamiętajmy, że to są pieniądze, do których nikt nic nie dołożył. Osoby, które Was wspierają nie wyciągnęły tych pieniędzy z własnych portfeli, tylko po prostu robiły to, co i tak robią – zrobiły zakupy online z dodatkową opcją FaniMani i kliknięciem “aktywuj darowiznę”. 

Jak mówić o darowiznach?

Nie ukrywam, że to jest temat, który wraca jak bumerang. Widzimy, że każda organizacja trochę inaczej mówi o tym, jak korzystać z FaniMani. Ja dzisiaj chciałbym Wam powiedzieć, jak najprościej mówić o FaniMani – po to, żeby taka osoba jak najszybciej stała się Waszym wspierającym. 

Co jest najważniejsze? O czym komunikować, o czym mówić? 

Przede wszystkim w tych komunikatach, które widzimy i wrzucacie do internetu pojawiają się różne propozycje typu: wejdź na FaniMani.pl, załóż konto, wybierz naszą organizację, wejdź i zarejestruj się. Albo – wejdź na FaniMani.pl i wyszukaj naszą organizację. Tych komunikatów jest wiele, a tak naprawdę jest jedno rozwiązanie dużo prostsze: wszędzie gdzie wrzucacie informację o FaniMani wrzucajcie po prostu linka do Waszego profilu na FaniMani.pl (fanimani.pl/nazwa Waszej organizacji).

Profil organizacji na FaniMani

Te profile organizacji są miejscem, gdzie my patrzymy na ruch, analizujemy ten ruch i dbamy o to, żeby jak najwięcej osób, które wejdą na tą stronę zostało Waszymi wspierającymi. Mówię o tym, bo tutaj jest najważniejsza akcja, która powoduje, że ta średnia darowizna (~150 zł) będzie do Was trafiać.

Jaka jest najważniejsza akcja?

Instalacja Przypominajki – dlatego że osoby, które mają Przypominajkę robią średnio 5 razy więcej darowizn. Z Przypominajką nie trzeba o niczym pamiętać, a sama podpowie, w którym sklepie można zrobić zakupy z darowizną. Jeśli ktoś nie kliknie “aktywuj darowiznę” to nie da się tego cofnąć. Darowizna przepada. Ja dlatego zachęcam Was do tego, że jeśli mówicie o FaniMani, to zawsze kierujcie na profil organizacji na FaniMani.pl (fanimani.pl/nazwa Waszej organizacji). Możecie sobie tę nazwę skrócić jeśli jesteście administratorem. W ustawieniach Panelu FaniMani warto to zmienić, gdy nazwa Waszej organizacji jest długa. 

Może ona być identyczna, jak nazwa Waszych profili na Facebooku, czy Instagramie. Tam często używacie nazw skróconych, więc to wszystko można połączyć i wykorzystać te nazwy także na FaniMani.pl. 

Jak mówić o darowiznach od zakupów online?

Jak mówić o darowiznach od zakupów tak ogólnie, zanim powiecie o tych technikaliach?

  • POMAGASZ JEDNYM KLIKNIĘCIEM – jeśli ktoś jest zalogowany na FaniMani.pl i ma Przypominajkę to działa to jak na Facebooku – portal nie wylogowuje użytkownika. W momencie, gdy osoba kliknie “aktywuj darowiznę” to jest automatycznie przekierowana do sklepu. Możecie więc mówić, że tylko jedno kliknięcie dzieli od pomagania. Oczywiście, jeśli dana osoba nie ma założonego konta to zostanie poproszona o założenie i zalogowanie się, ale to będzie konieczne tylko za pierwszym razem. Potem tego nie trzeba ponawiać. Jeśli w komunikatach od Was pojawią się informacje o założeniu konta, potem że trzeba się zalogować, to automatycznie ten proces będzie się jawił jako bardzo skomplikowany, mimo to, że on jest naprawdę prosty.
    W momencie, gdy będziecie mówić o pomaganiu jednym kliknięciem, to będzie się jawiło jako bardzo proste do zrobienia. Często się zdarza, że niektórzy instalują Przypominajkę, ale zakładają konto dopiero po kilku dniach, gdy już faktycznie robią zakupy i dostają komunikat o założeniu konta. 
  • KAŻDY ZAKUP SIĘ LICZY – druga rzecz to to, o czym już mówiłem, czyli o sezonie świątecznym. Teraz jest większa wrażliwość, ale tak naprawdę każdy zakup się liczy. Komunikat powinien być taki, że warto pomagać przy okazji zakupów świątecznych, ale pomagać można cały rok (kupując karmę dla psa, czy rezerwując nocleg) i ta opcja się nie wyłączy po świętach. 
  • TO PROSTE DZIĘKI PRZYPOMINAJCE – kolejna taka rzecz, z tych ogólnych komunikatów. Oczywiście warto też podkreślać, że to jest całkowicie za darmo

Co darczyńca ma zrobić już od strony technicznej?

Warto podkreślać, że nic to nie kosztuje i pomaga się jednym kliknięciem, a z każdych zakupów trafia do Was darowizna. Jak to technicznie powiedzieć?
Wejdźcie na nasz profil organizacji i zainstalujcie Przypominajkę. Tak na dobrą sprawę, to tylko te dwie rzeczy trzeba zrobić. W momencie, gdy osoba zainstaluje Przypominajkę z Waszego profilu organizacji to automatycznie wybiera Waszą organizację i w trakcie zakupów właśnie Wasze logo się jej pokazuje. 

Jak pozyskać pierwszych darczyńców?

Teraz informacje dla tych, którzy dopiero zaczęli przygodę z FaniMani. Myślę, że ważne jest to, że trudno jest wytłumaczyć coś, jeśli samemu się nie miało z tym do czynienia, dlatego ja Was zachęcam do tego, żebyście to Wy sami byli Waszymi pierwszymi darczyńcami, zainstalowali Przypominajkę i korzystali z FaniMani. Będzie Wam łatwiej o tym mówić. Jeśli Wy sami nie robicie zakupów w internecie, to poszukajcie innej osoby w organizacji lub znajomego, który jest zakupowym freakiem lub po prostu od czasu do czasu robi takie zakupy i ta osoba będzie Waszym źródłem podstawowych informacji. 

Pomoc na start

Wchodząc na fanimani.pl/start/ znajdziecie tu listę, którą możecie sobie wydrukować, mieć ją przed sobą i ta lista Wam wskaże krok po kroku co zrobić, aby pozyskać pierwszych darczyńców. Z jednej strony to są takie podstawy a z drugiej są to rzeczy, które wyjaśniają mechanizm działania FaniMani. Będziecie też przygotowani na pytania od darczyńców. 

Kim są pierwsi darczyńcy? 

Na początek pomyślcie o pierwszych dziesięciu osobach, które robią zakupy w internecie i które możecie zaprosić do FaniMani. Wyślijcie im linka do Waszego profilu z wiadomością: wejdź, zobacz jak to działa, zainstaluj Przypominajkę i zobacz, czy w taki sposób możesz nas wspierać.  

Co nas czeka od listopada aż do około 20 grudnia – czyli w szczycie zakupów w internecie? 

  • Singles Day 11.11 – Światowy Festiwal Zakupowy
  • Black Friday – oczywiście możecie też wcześniej zrobić zapowiedź Black Friday. 
  • Cyber Monday – można powiedzieć, że jest to ostatni dzwonek, dla tych osób, które robią Mikołajkowe prezenty, a jednocześnie okazja do przypomnienia o pomaganiu przez zakupy w internecie.
  • #GivingTuesday – dobroczynny wtorek, czyli ogólnoświatowa inicjatywa, która jest świetną okazją do powiedzenia wszystkim Waszym darczyńcom – nie tylko tym, którzy wspierają Was poprzez FaniMani – dziękujemy! Tu oczywiście lista za co możecie podziękować będzie naprawdę długa.
  • Mikołajki
  • Dzień Darmowej Dostawy
  • Zakupy świąteczne i prezenty pod choinkę
  • Rezerwacje wyjazdów / noclegów – wypoczynek zimowy

Materiały promocyjne

Co 2-3 dni wrzucajcie różne posty o pomaganiu przy okazji zakupów w internecie. Różne rodzaje publikacji znajdziecie w zakładce fanimani.pl/materialy/ – są tam grafiki do pobrania z Waszym logo, gotowe teksty i sugerowana data publikacji. Zwróćcie uwagę, że w treści posta jest od razu link do Waszego profilu na FaniMani.

Kalkulator dobroczynności

Jeśli chodzi o fanimani.pl/materialy/kalkulator/, jest to kampania uświadamiająca o tym, że każda kwota zakupów się liczy przy pomaganiu. Materiały dotyczące tej kampanii znajdziecie w zakładce Kalkulator. 

Jak działa Przypominajka FaniMani, a jak działa Aplikacja Mobilna?

Takie pytanie może się pojawić, a trzeba mieć świadomość, że działają one inaczej. Na urządzeniu mobilnym, gdy użytkownik wejdzie w przeglądarkę, na ten moment nie da się zrobić tak, aby pojawiła się Przypominajka (jedynie w przeglądarce Safari na iOS jest to możliwe). Aplikacja mobilna działa po prostu jak aplikacja zakupowa, czyli ktoś musi uruchomić aplikację i z niej przejść do sklepu, aby darowizna została naliczona.

Przypominajka działa automatycznie, czyli gdy ktoś wyszukuje produkt w przeglądarce internetowej, to zobaczy informację w wynikach wyszukiwania o możliwości aktywowania darowizny i jej wysokości. A gdy ktoś wejdzie na stronę sklepu / partnera, to też zobaczy informację o możliwości pomagania. 

Schemat, który pozwoli zrozumieć, jaka technologia się kryje za FaniMani. 

Schemat

Jak to działa technicznie?

Ktoś ma Przypominajkę i kliknął “aktywuj darowiznę”. Następnie przechodzi do sklepu internetowego razem z taką dodatkową informacją, dzięki której my zapisujemy to kliknięcie w naszym systemie FaniMani. Ale również ta informacja idzie do tego sklepu (jeśli użytkownik zrobi zakupy to informacja o tej transakcji powinna wrócić do FaniMani). Dalej użytkownik nie widzi tej informacji, ona jest przesyłana pomiędzy sklepami/partnerami, a FaniMani. Użytkownik otrzymuje normalne potwierdzenie ze sklepu o zakupie, takie jak zawsze dostaje, bez informacji o darowiźnie. Informacja o darowiźnie pojawia się dopiero później na koncie FaniMani.

Często pojawiają się pytania: co ja muszę kliknąć w sklepie, aby darowizna się naliczyła? W sklepie nic nie trzeba klikać, po prostu zanim przejdziemy do zakupów trzeba kliknąć “aktywuj darowiznę”. 

Co dalej się dzieje?

W momencie, gdy te zakupy zostały zrobione i ta informacja została przez partnerów odnotowana, to ta informacja wraca do systemu FaniMani i później trafia na konta użytkowników i na konta organizacji. Czyli Wy widzicie te darowizny, jak również użytkownik, który skorzystał z FaniMani i zrobił zakupy. 

Niestety są technologie, które przeszkadzają i kiedy taka informacja może się zgubić?

Może się zdarzyć sytuacja, że ktoś wejdzie do sklepu, ale potem na przykład wyjdzie z niego, przejdzie do innego serwisu i już ta informacja zostanie utracona. 

Drugi przypadek, kiedy informacja może zostać zagubiona – jeśli ktoś korzysta z narzędzi typu Adblock, czy Ghostery blokujących reklamy. To są technologie, które niestety blokują tą informację i efekt jest taki, że ta informacja nie zostanie przekazana – a co za tym idzie darowizna nie zostanie naliczona. Warto mieć tego świadomość. A ja jeszcze potem powiem, jak można temu zaradzić. 

Co jest ważne – zanim ta informacja pojawi się u użytkownika lub na koncie Waszej organizacji, może minąć od 1 do maksymalnie 7 dni. Mówię o tym dlatego, bo czasami pojawiają się pytania: zrobiłem zakupy 10 minut temu i nie widzę darowizny – dlaczego? To nie działa to tak szybko – jeszcze. Większość informacji pojawia się w ciągu 2 dni. 

Jeśli ktoś korzysta z takich dodatków jak Adblock, czy Ghostery to automatycznie zobaczy taką informację wchodząc na FaniMani.pl, że może zainstalować “białą listę partnerów” i po instalacji będzie zabezpieczony przed utratą takiej informacji. Co jest ważne – nie wystarczy dodać FaniMani do Adblocka, a konieczna jest instalacja tej “białej listy partnerów”. Nie musicie o tym mówić, bo ta informacja pojawia się automatycznie. 

Materiały dla organizacji

Jeśli chodzi o materiały, które dla Was przygotowaliśmy w temacie darowizn i darowizn od zakupów to najważniejszy link to ten: fanimani.pl/materialy/

fanimani.pl/start – tu znajdziecie wspomnianą listę rzeczy do zrobienia na początku, jako organizacja 

fanimani.pl/kalendarz – tu jest kalendarz okazji zakupowych. On pozwala planować komunikację, a pamiętajcie, że zakupy wiążą się w pewnym sensie z logistyką. To że kupuję coś teraz nie oznacza, że potrzebuję tego teraz, a może dopiero za tydzień. Jeśli zakupy mają być zrobione z darowizną to trzeba o tym komunikować odpowiednio wcześniej. To jest kalendarz Google, który możecie zaimportować do siebie. Jeśli jest na przykład Dzień Kobiet 8 marca to komunikację zobaczycie już w połowie lutego. 

fanimani.pl/kalkulator – zachęcam, żebyście zobaczyli jak to działa. On jest po to, żeby uświadamiać, że każde zakupy przez internet się liczą przy pomaganiu. 

fanimani.pl/materialy/

Format materiałów FaniMani zarówno na Facebooka jak i na Instagram

Przygotowany format grafik, filmów, animacji, pasuje nie tylko na Facebooka, ale też na Instagram. Część z Waszych użytkowników jest tylko na Instagramie, więc o tym kanale też warto pamiętać i często przypominajcie, że robiąc zakupy w internecie przez FaniMani można Was wspierać. Dzisiaj też na Instagramie pojawiła się informacja, że jakaś organizacja dostała wpłatę na niecałą złotówkę, ale jedna dziewczyna skomentowała to tak, że trzeba informować wszystkich o tym, bo taka złotówka od jednej osoby może się zamienić w fajną sumę, która raz na kwartał wpłynie na konto organizacji. 

Co jeszcze ważne

Myślę, że warto jako osoba pokazywać się w kanałach social mediowych i zachęcać, informować nie tyle rysunkiem, czy grafiką, ale właśnie rzeczywistą osobą. To też Facebook lepiej promuje, jeśli na przykład wrzuci się krótki filmik, czy zdjęcie i napisze do tego prostymi słowami to będzie to miało na pewno więcej polubień wśród fanów, a co za tym idzie wskoczy wyżej wśród innych użytkowników. Reagujmy, róbmy posty w czasie rzeczywistym, z serca i pełne emocji i to na pewno sprawi, że będą miały dużo większy zasięg. 

Kreatywna podpowiedź

Inna podpowiedź od naszego słuchacza Andrzeja – warto link do profilu organizacji wrzucić też w stopkę mailową. Pamiętajcie, że jeśli jednego dnia dołączy do Was jedna osoba, kolejnego dnia kolejna to uzbiera się duża grupa 30, 50, a może nawet 100, czy więcej osób, które będzie Was wspierać. Czasami darowizny to są grosze, ale one się sumują i tworzą duże kwoty. Pamiętajcie, że Wy jako organizacja, jak osoba, która robi zakupy nic więcej za to nie zapłaciliście. 

Jak wytłumaczyć komuś, że nic więcej nie zapłaci robiąc zakupy z darowizną? Jak to przekazać, że to nic nie kosztuje?

Ja bym wytłumaczył mechanizm, skąd te pieniądze się biorą, a one się biorą po prostu od partnera. To jest mechanizm, w którym wszyscy wygrywają: sklep / partner dzięki temu ma sprzedaż, czyli zarabia. Wasz wspierający ma produkt, który chciał w tej samej cenie, a Wy jako organizacja macie darowiznę. Więc te pieniądze biorą się z budżetów sklepów / partnerów, bo oni dzięki temu mają zysk, mogą działać. 

Bezpieczna Przypominajka FaniMani

Na koniec jeszcze chciałbym powiedzieć o prywatności, czy bezpieczeństwie Przypominajki. Przypominajka, czyli rozszerzenie do przeglądarki jest bardzo proste w działaniu. Raz w ciągu dnia, maksymalnie co 2 godziny, pobiera sobie informację o aktualnych partnerach FaniMani, później tylko „patrzy” na wyniki wyszukiwania i porównuje. Jeśli znajdzie w wyszukiwaniach partnera, to wyświetla tam serduszko. Albo jeśli ktoś wejdzie na stronę partnera i znajdzie ten link wśród partnerów FaniMani to także wyświetla informację “aktywuj darowiznę”. Przypominajka żadnych informacji o użytkowniku nie zbiera, ani nie przechowuje (jedynie to informacje statystyczne), ale żadnych prywatnych. 

Program zapraszania

Pamiętajcie, że możecie też zachęcić swoich wspierających, aby zapraszali swoich znajomych do pomagania. Jeśli taka osoba skorzysta z linku zaproszenia i zarejestruje się w FaniMani to organizacja otrzyma dodatkowe 5 zł. 

Panel organizacji na FaniMani

Jeśli jesteście administratorem Waszego konta, to możecie sobie sprawdzić, ilu wspierających pozyskaliście w danym tygodniu. Zachęcam do tego, żeby mieć świadomość efektów. Jeśli na przykład w poniedziałek puściliście posta i zobaczyliście, że 4 osoby się z niego zarejestrowały, czy macie 20, czy 30 darowizn to widzicie, że tego rodzaju post działa. 

Prowadzący: Marek Zywert / FaniMani.pl.
Nagrania tego oraz innych ciekawych spotkań i webinarów dostępne są bezpłatnie, po zalogowaniu na Akademia NGO FaniMani. Zapraszamy!





FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również