Działalność organizacji non profit / Poradnik

#wielkasciepa to zbiórka zorganizowana na FaniMani.pl przez Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży Archidiecezji Poznańskiej. Jej celem było zebranie środków na nowego laptopa. Akcja zakończyła się sukcesem w postaci zebrania całości potrzebnej kwoty w wyznaczonym terminie. O tym, co złożyło się na sukces zbiórki, opowiadają Tomasz Kasprzak i Natalia Konopacka z KSM.

Cel zbiórki

Zbieraliśmy na laptopa, który odmówił nam posłuszeństwa po sześciu latach. Laptop był nam potrzebny na konkretne wydarzenie, jakim są rekolekcje, to zadecydowało o terminie, w którym musieliśmy się zmieścić. Dwa tygodnie, bo tyle trwała zbiórka, to niedługo, ale okazało się wystarczające, aby zaangażować ludzi, głównie poprzez wydarzenie na Facebooku i newsletter. Wiedzieliśmy, że bez dokładnie określone celu trudno byłoby nam zebrać środki, dlatego wyceniliśmy konkretny model laptopa o określonych parametrach technicznych.

Nazwa zbiórki

Długo myśleliśmy nad nazwą zbiórki, padały różne propozycje i w końcu #wielkasciepa wygrała. Krótka i zabawna nazwa pomogła w tym, żeby mówić o zbiórce i promować ją. Nazwa nie była jednoznaczna i właśnie dzięki temu zachęcała do zainteresowania się tematem. Teraz, po zakończonej zbiórce, nazwa żyje własnym życiem, przewija się w rozmowach i w żartach.

fot. Julianna Pawlak/KSM

Informacje o zbiórce

Na bieżąco informowaliśmy na Facebooku, jak przebiega zbiórka i ile pieniędzy już mamy.

Utworzyliśmy na FB osobne wydarzenie, w którym podawaliśmy te informacje. Wydarzenie na FB motywuje, ponieważ wszyscy, którzy się na nie zapisali dostają na bieżąco powiadomienia. Na Facebooku mieliśmy też zdjęcie w tle z hasztagiem zbiórki #wielkasciepa.

Wysłaliśmy 2 newslettery – jeden do osób, które kiedyś współtworzyły nasze stowarzyszenie i czują się cały czas z nim związane, druga informacja znalazła się w mailingu, który wysyłamy co dwa tygodnie. Na koniec w mailu wysłaliśmy do wszystkich podziękowanie, ponieważ wiemy, że wielu odbiorców newslettera wsparło naszą akcję.

Na stronie internetowej KSM-u również mieliśmy baner informujący o zbiórce i przekierowujący na jej stronę.

Monitorowanie przebiegu zbiórki

Kiedy zbiórka wystartowała sami wpłacaliśmy drobne kwoty, żeby zmotywować darczyńców do wpłat. Na początku mówiliśmy na FB o tym, ile już zebraliśmy, później o tym, ile nam brakuje do osiągnięcia celu, to bardzo mobilizowało  darczyńców do wpłat. Publikowaliśmy grafiki z informacją, ile procent nam brakuje do pełnej kwoty i dzięki temu po kilku godzinach pojawiały się wpłaty. Klika godzin przed zakończeniem zbiórki podaliśmy informację o tym, ile mamy. co sprawiło, że wpłacona została brakująca kwota. Udało nam się dzięki temu zebrać nawet więcej niż planowaliśmy ponieważ zbiórka na FaniMani nie kończy się, kiedy deklarowana kwota zostanie osiągnięta. Informowaliśmy na FB, na co wydamy te dodatkowe środki, żeby darczyńcy wiedzieli, że zostaną przeznaczone na konkretny cel i nie przepadną. Dzięki temu poza laptopem mamy oprogramowanie do niego i pozostałe akcesoria.

Podziękowania

Środki wpłacali ludzie związani z KSM-em, również Ci, którzy już nie działają aktywnie w stowarzyszeniu, ale nadal pozostają jego częścią.

Ustaliliśmy trzy progi kwotowe – 20, 50 i 100 zł, odpowiednio opisane, aby darczyńca wiedział na co wystarczy dana kwota – np. kawałek klawiatury, zasilacz – to działało na wyobraźnię darczyńców. Dzięki tak określonym progom darczyńcy przeważnie wpłacali co najmniej 20 zł, choć były też wpłaty znacznie wyższe niż 100 zł.

Nie wszyscy informowali nas, że to akurat oni wpłacili daną kwotę. Jednak po pseudonimach i imionach rozpoznaliśmy wielu darczyńców. Na bieżąco dziękowaliśmy za wpłaty tym osobom, które udało nam się zidentyfikować, wysyłając do nich sms-y, żeby wiedzieli, że doceniamy ich wkład w zbiórkę. Na koniec wyślemy do wszystkich zdjęcie laptopa z podziękowaniem i oprócz tego podziękowania o których pisaliśmy na stronie zbiórki.

Więcej informacji na temat zbiórek na FaniMani.pl znajdziesz tutaj: https://fanimani.pl/zbiorki-info/





FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »