Pozyskanie darczyńców nie jest prostą sprawą, lecz znalezienie kandydatów na fundraiserów może okazać się jeszcze trudniejsze. Często poszukiwania trwają wiele tygodni, mimo wzmożonych działań m.in. w social media. Gdzie zatem szukać, żeby znaleźć?
Mamy dobrą wiadomość – najlepszych fundraiserów masz w zasięgu ręki. To Twoi wolontariusze! Dlaczego właśnie oni? Już wyjaśniamy 🙂
Równorzędne gromadzenie funduszy
(peer-to-peer fundraising)
Peer-to-peer to specyficzna forma crowdfundingu polegająca na zbieraniu funduszy za pomocą kilku mniejszych zbiórek.
Statystyki pokazują, że fundraising peer-to-peer jest znacznie skuteczniejszy niż klasyczny, prowadzony za pomocą jednej dużej zbiórki. Jedynie 1 na 1 250 wiadomości z prośbą o wsparcie wysłanych bezpośrednio przez organizację skutkuje darowizną. Natomiast 1 na 4 takich wiadomości od fundraiserów peer-to-peer odnosi taki efekt. Spora różnica, prawda?
Zaufanie przede wszystkim
Doświadczenie pokazuje, że peer-to-peer działa jeszcze lepiej, gdy fundraiser jest jednocześnie wolontariuszem organizacji. Powodem jest zwiększone zaufanie, które wywołuje osoba bezpośrednio angażująca się w jej działalność.
Wiedza i czas, czyli mocne strony wolontariuszy
Wolontariusze to osoby, które jak nikt inny wiedzą z jakimi trudnościami mierzy się Twoja organizacja. Doskonale znają jej cele oraz plany i z przyjemnością opowiadają o jej sukcesach. Oprócz tego chętnie poświęcają swój czas, by czynnie pomagać w jej działaniach. Kto zatem lepiej przekona ludzi do przekazania darowizny na rzecz Twojej organizacji jak nie oni?
Peer-to-peer to nie wszystko
Wolontariusze mogą pomóc Ci w gromadzeniu funduszy dla Twojej organizacji na dwa różne sposoby. Zaangażuj ich w bieżące starania o środki finansowe prowadzone przez Twoich pracowników i/lub zachęć ich do prowadzenia własnych zbiórek wśród znajomych, rodziny i współpracowników.
Pamiętaj jednak, że nie możesz polegać wyłącznie na zbiórkach prowadzonych przez wolontariuszy. Dla finansów organizacji non-profit najważniejsze jest docieranie do nowych darczyńców za pośrednictwem wszelkich form komunikacji. Zarówno Ty jak i Twoi wolontariusze powinniście stale poszukiwać nowych możliwości takich jak granty czy partnerzy korporacyjni. Oto kilka rzeczy, które możecie zrobić:
- zbadajcie nadchodzące możliwości pozyskania dotacji
- napiszcie i wyślijcie listy lub e-maile z podziękowaniami dla darczyńców
- zadzwońcie do obecnych i potencjalnych darczyńców
- zaprojektujcie i udostępnijcie wszystkim fundraiserom materiały promocyjne
- poszukajcie potencjalnych partnerów korporacyjnych
Wolontariusz-fundraiser
Twoi wolontariusze nie muszą być profesjonalnymi copywriterami ani ekspertami od komunikacji i PR, by skutecznie pozyskiwać fundusze dla Twojej organizacji. Wystarczy, że trochę im pomożesz. Jak? Podpowiadamy:
- wskaż im odpowiednią platformę
Nie pozwól, by samodzielnie wyszukiwali strony, na których chcą prowadzić zbiórkę. Wywoła to bałagan i będzie wyglądało nieprofesjonalnie. Zwróć uwagę na to, że niektóre platformy pobierają bardzo duże prowizje. Złym pomysłem jest również korzystanie z portali, którym darczyńcy nie ufają. Może to spowodować zmniejszenie ich zaangażowania i niechęć do przekazywania pieniędzy na wybrany przez Twoją organizację cel.
- zapewnij im szkolenie
Nikt nie rodzi się z umiejętnością pozyskiwania funduszy. Najlepsi fundraiserzy wciąż się uczą. Zapewnij swoim wolontariuszom szkolenie, które umożliwi im poznanie najnowszych trendów, wskazówek i sztuczek.
- daj im narzędzia
Komunikacja powinna być spójna niezależnie od ilości osób, które zbierają pieniądze na Twoją organizację. Przygotuj szablony lub wytyczne dotyczące podstawowych interakcji z darczyńcami, które wolontariusze będą mogli spersonalizować. - zaoferuj im swoją przestrzeń
Pozwól swoim wolontariuszom przyprowadzić przyjaciół, rodzinę i współpracowników do miejsca Waszej działalności. Wielu ludzi chętniej przekaże darowiznę na rzecz Twojej organizacji, gdy zobaczą ciężką pracę, którą Ty i Twój zespół wykonujecie każdego dnia.
Gotowy do rozpoczęcia rekrutacji swoich wolontariuszy jako fundraiserów? Jeśli wciąż masz wątpliwości jak się za to zabrać – napisz do nas! Z przyjemnością pomożemy i podpowiemy, na co zwrócić uwagę.