Kampanie 1,5 procent 1,5 procent

Koniec kwietnia to jeden z najgorętszych momentów w organizacjach, które mogą ubiegać się o 1,5% podatku, bowiem wiele osób zostawia rozliczenie PIT-ów na ostatnią chwilę. Każda z nich próbuje wyróżnić się ze swoim komunikatem spośród innych organizacji, aby to właśnie do nich trafiła pomoc. W jaki sposób fundacje i stowarzyszenia proszą o wsparcie?

Przejrzeliśmy różne kampanie 1% z ostatnich lat (we wcześniejszych latach można było odpisać 1% podatku dla OPP, obecnie 1,5%) i wybraliśmy te, które najbardziej przykuły naszą uwagę.

Kosmiczna walka z rakiem

Jedną z najgłośniejszych kampanii w 2016 roku są filmy fundacji onkologicznej Alivia. Fundacja pomaga młodym osobom chorym na raka, więc filmy utrzymane w konwencji science-fiction, kojarzącej się ze zwiastunem gry komputerowej. Taki przekaz zdecydowanie trafi do młodszych odbiorców. Fundacja zachęca do przekazania 1% podatku, co pomoże w skutecznej walce z rakiem.

Twórcy spotu znaleźli nietypowy i oryginalny sposób na pokazanie trudnej tematyki. Film został okrzyknięty przez internautów najlepszym spotem o tematyce onkologicznej, co wcale nas nie dziwi.

Rozwiąż zadanie

Fundacja Dzieci Niczyje postanowiła w nietypowy sposób nauczyć odbiorców swojego numeru KRS. Po odwiedzeniu strony http://kartkowka.fdn.pl/ widzimy chłopca odrabiającego lekcje, a później… proponowane są dwa zakończenia.

kartkówka

Film wyświetlany na stronie jednocześnie stresował, szokował i wywoływał uśmiech na twarzy, w zależności od scenariusza. Takie rozwiązanie nie tylko pozwala zapamiętać numer KRS fundacji, ale też zwraca uwagę na ważne kwestie, związane z przemocą wobec dzieci. Sprawdź koniecznie!

Apel od znanych osób

Niektóre organizacje współpracują z osobami znanymi z ekranów telewizyjnych czy pierwszych stron gazet i to właśnie gwiazdy apelują o przekazanie odliczenia swojego podatku wybranej organizacji.

Małgorzata Socha i wypełnianie PIT-u

Aktorka z charakterystycznym czerwonym noskiem zachęca do przekazania 1% fundacji Dr Clown, polecając przy okazji program, który pomoże wypełnić PIT krok po kroku. Akcji towarzyszyło hasło “1% Podatku = 100% Uśmiechu”.

Danuta Stenka dla Stowarzyszenia Tęcza

Aktorka wzięła udział w spocie warszawskiego stowarzyszenia, w którym w wymowny sposób zachęca do przekazania 1% podatku na pomoc niewidomym dzieciom, kompleksową rehabilitację i specjalistyczną terapię. Minimalna forma filmu mówi bardzo wiele.

Marzenia Małego Księcia

Równie wymowne jest wideo przygotowane dla Hospicjum Małego Księcia. Na czarno-białym obrazie widzimy znanych i lubianych, trzymających swoje zdjęcia z dzieciństwa. Na końcu widzimy dziewczynkę i słyszymy w tle głos dziecka, mówiącego, że nie każdy będzie mógł urosnąć.

Kto jest tą czwartą osobą?

A teraz zamknij oczy i pomyśl o czterech najbliższych Ci osobach. Kto jest tą czwartą? Takie zdanie słyszymy w spocie Fundacji Hospicyjnej, który uświadamia jak ważna jest opieka hospicyjna i że w ciągu najbliższych dziesięciu lat co czwarty Polak zapadnie na chorobę onkologiczną. Być może też będzie potrzebował opieki hospicyjnej. Do przekazania 1% podatku na rzecz Fundacji Hospicyjnej zachęcają m.in. Dariusz Michalczewski, Aleksandra Woźniak czy Dorota Kolak – ambasadorka fundacji.

Dziecko Ci nie powie…

…że ma autyzm, dlatego warto skorzystać z przesiewowego programu wykrywania autyzmu. Wczesna diagnoza jest szansą dla dzieci na samodzielne życie. Przypomina o tym Bartek Topa, zachęcając jednocześnie do przekazania 1% podatku.

Kim jest Dick Dobrowolski?

Dwa lata temu zaczęliśmy się zastanawiać kim jest tajemniczy Dick Dobrowolski, spin doktor z USA i dlaczego tak bardzo przypomina znanego rapera. Mogliśmy go oglądać przez kilka tygodni w kolejnych odcinkach cyklu “Jak wygrać wybory?”.

Po jakimś czasie okazało się, że ów spin doktor to nikt inny, jak Piotr Liroy-Marzec. Prawda wyszła na jaw w ostatnim, 4. odcinku serii. Spin doktor przebiera się w strój rapera i zachęca do przekazania 1% dla Instytutu Spraw Obywatelskich INSPRO. Brawo za kreatywność!

Anna Dymna i pomoc mimo wszystko

Spoty reklamowe Fundacji Anny Dymnej Mimo Wszystko to jedne z tych, które wywołują uśmiech na twarzy. W filmach reklamowych często pojawiają się podopieczni fundacji, których rola jest nieoceniona, pojawia się również i sama aktorka. Nas taka koncepcja zdecydowanie chwyta za serce.

Animowana prośba o wsparcie

A może zachęcić do pomagania kolorową animacją? Fundacja Urszuli Smok “Podaruj Życie” wykorzystała animację do promowania informacji o jednym procencie. Tego typu forma ma szansę trafić również do nieco młodszych odbiorców.

99% to za mało

W filmie widzimy autentyczną operację na otwartym sercu u małego dziecka, jednak w pewnym momencie film się przerywa i trwa buforowanie na poziomie 99%. Po chwili słyszymy, że 99% to za mało, potrzebny jest jeszcze Twój 1%. Bardzo mocny przekaz, który skłania do refleksji.

Spójrz mi w oczy

Spot Fundacji WWF Polska zachęca do zabrania głosu za tych, którzy go nie mają. Czarno-biały film ukazuje piękno natury i dzikiej przyrody, która jest zagrożona wyginięciem. Już na początku słyszymy o ostatnich fragmentach naturalnych lasów, w których żyją ostatnie niedźwiedzie, rysie i wilki. 30-sekundowy spot mówi naprawdę wiele i z pewnością przekona do pomagania osoby, którym zależy na ratowaniu przyrody.

Wszystko można naprawić. Nawet życie

To tytuł spotu przygotowanego dla Bractwa Miłosierdzia im. św. Brata Alberta w Lublinie. Słyszymy w nim, że każdy mebel ma swoje wspomnienia, był częścią swojego życia, ktoś na nim polegał. Meble czasem się niszczą, ale można je naprawić – podobnie jest z człowiekiem.

Porównanie człowieka do mebla wywołuje silne emocje, tym bardziej, że historia opowiadana jest przez mężczyznę, który przez kilka lat był bezdomny. „Twój 1% naprawia ludzkie życie”.

Nie tylko video

Organizacje wykorzystują też inne formy promocji idei przekazywania 1%. Równie popularne jak filmy, są również plakaty i ulotki.

Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi

zbieramynacycki

Obok niezapomnianej kampanii Rak’n’Roll trudno przejść obojętnie. To kolejny przykład pokazania walki z rakiem w nietypowy, tym razem zabawny, sposób.

Na 100% się obliżę

 viva-krowa
 pomockorabiewice-danusia

Niemal każdego roku z humorem do kampanii 1% podchodzi też Fundacja Viva!, mimo że na co dzień prowadzi bardzo poważne działania. Kampanie fundacji zachęcają do przekazania 1% podatku zwierzakom, a nie urzędowi.

Tylko 1% szans

1pr-powisle2
1pr-powisle
1pr-powisle3

Uwagę też zwraca kampania przygotowana dla Powiślańskiej Fundacji Społecznej, w której udział wzięli jej podopieczni. W jej ramach powstał film, a także plakaty i ulotki. Każda z kreacji pokazuje dzieci z wiele mówiącym hasłem, jak np. “Mam tylko 1% szans, że zostanę strażakiem”. Trudno przejść koło takiego przekazu obojętnie.

Jedne kampanie szokują, inne wzruszają, a jeszcze inne zaskakują, a nawet rozśmieszają. Organizacje szukają nietypowych pomysłów, aby skutecznie dotrzeć ze swoim przekazem do jak największej liczby odbiorców. To ważne, bo każda, nawet najmniejsza pomoc ma znaczenie.

Powyższe przykłady to profesjonalne produkcje, przygotowane przez agencje reklamowe, jednak nawet jeśli Twoja organizacja nie ma zbyt wielu środków na kampanię 1,5%, możesz skorzystać z gotowych programów, w których zrobisz prostą animację czy ciekawy projekt graficzny. Listę przykładowych narzędzi znajdziesz we wpisie: 11 narzędzi ułatwiających działania non-profit w internecie.





FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również