Baza wiedzy / Poradnik / Promocja non-profit w internecie

Każda organizacja, czy nawet jednostka prowadząca działania non profit, potrzebuje dobrej historii, aby zainspirować odbiorców do pomocy i wsparcia ich celów. Dobrze opowiedziana historia jest często podstawą do skutecznego prowadzenia dalszych działań i zrealizowania założonych celów. Jakie elementy powinna zawierać taka historia?

Działalność organizacji non profit powinna być oparta na misji, która każdego dnia daje motywację do działania. Osoby w niej pracujące powinny czuć potrzebę pomocy innym i działania dla danego celu, a nie chęci zarobienia pieniędzy. Tylko wtedy całkowicie będą mogły oddać się sprawie i same, wśród swoich znajomych i bliskich, staną się wizytówką prowadzonych działań. Osoby zaangażowane w pracę w organizacji pozarządowej z pewnością mają wiele do powiedzenia, mogą podzielić się inspirującymi i mądrymi historiami, związanymi z ich codzienną pracą. Ich codzienność może stać się dla innych inspiracją i motywatorem do działania. Czemu więc nie podzielić się historią wspieranej organizacji?

Opowiedz swoją historię

Wydaje ci się, że nie znasz żadnej z historii, którą warto podzielić się z innymi? Rozejrzyj się dookoła! Może podczas pomocy podopiecznym zdarzyły się rzeczy, o których warto opowiedzieć? Może to będzie opowieść o osobie wspierającej waszą organizację? Niemal każda organizacja ma historię, która chwyci za serce nawet największego twardziela. Jeśli np. pomagacie osobom, które podczas wypadku doznały uszkodzenia kręgosłupa i teraz poruszają się na wózku – pokażcie ich historie, to jak się nie poddają i każdego dnia walczą o lepsze jutro. Pokażcie ich postępy podczas rehabilitacji, ich pasje (może odkryli w sobie jakiś talent – np. sportowy, malarski?) i marzenia. Takie historie pamięta się znacznie dłużej niż garść statystyk, przywoływanych w sezonowych raportach.

Przykłady konkretnych organizacji z całego świata pokazują, że opowiadanie historii działa (możesz je znaleźć w darmowym e-booku). Pomaga dotrzeć do wielu osób, m.in. poprzez emocje jakie te historie wyzwalają w innych. Historie poparte faktami są też dla wielu osób dowodem na to, że to co dana organizacja robi, naprawdę przynosi wymierne efekty.

Nadal nie możesz się przekonać? Zajrzyj na strony crowdfundingowe (sprawdź, czym jest crowdfunding) i zobacz, że niemal na każdej podstronie znajduje się konkretna historia. Jak inaczej internauci mieliby przekonać się do pomocy komuś, kogo nie znają? To właśnie dobrze opisana historia skłania innych do wsparcia choćby niewielką darowizną.

Jakie elementy powinna zawierać dobrze opowiedziana historia?

1. Określ grupę odbiorców – zastanów się do kogo kierujesz przekaz

Określenie odbiorców twojego przekazu jest niezbędne, aby trafić dokładnie do tych, którzy będą skłonni pomóc twojej organizacji. Zastanów się więc komu chcesz opowiedzieć swoją historię i jaka to ma być opowieść.

2. Określ też cel, jaki ma realizować dana historia

Zanim ustalisz o czym będziesz mówić swoim odbiorcom, zastanów się jaki cel ma spełniać dana historia – co chcesz osiągnąć poprzez jej opowiedzenie. Jakie uczucia chcesz wyzwolić w odbiorcach i do jakich działań chcesz ich przekonać? Wszystko to jest niezbędne, aby inni wiedzieli, co powinni zrobić po zapoznaniu się z daną historią. Nie zapominaj też o szczegółach, które mogą być istotne dla całej historii.

3. Przekaż emocje

Przykłady innych organizacji, które wykorzystały storytelling w swoich działaniach jasno pokazują, że niezwykle ważne są emocje, które wyzwalają w odbiorcach chęć pomocy oraz sprawiają, że dana historia zostaje w ich pamięci przez znacznie dłuższy czas. Pozwól więc odbiorcom poczuć radość, smutek, gniew, złość czy dumę – nie pozostawiaj ich bez uczucia obojętności. Ludzie najczęściej podejmują decyzje kierowane emocjami, a nie racjonalnymi przesłankami.

Często sama opowieść nie wystarczy – potrzebny jest też przekaz wizualny – wyraziste zdjęcia, emocjonalne filmy.

4. Zastanów się nad rodzajem historii

Czy będzie to historia waszego podopiecznego, jednego z pracowników czy osoby, która wspiera wasze działania? Zastanów się, która z nich najbardziej trafiłaby do odbiorców, którym chcesz opowiedzieć daną historię.

Pomagaj z kanapy przy okazji zakupów online

  • Za darmo!
  • 1600 sklepów internetowych
  • 7600 organizacji społecznych
  • Dostęp do historii darowizn
Zobacz jak to działa

Historia powinna opowiadać o PRAWDZIWYCH osobach czy zdarzeniach, o czymś, co związane jest również z działalnością waszej organizacji. Nie zaczynaj też od długiego wprowadzenia – podaj konkrety już na początku. W dzisiejszych czasach widzowie są niecierpliwi, co oznacza, że jeśli nie utrzymasz ich uwagi od pierwszych sekund opowiadania historii, szybko się z nudzą i mogą nie wysłuchać jej do końca.

Czasem równie ważne jest pokazanie eksperta czy osoby związanej z danymi działaniami, który przedstawi konkretny punkt widzenia. Jeśli nie znasz osobiście takiej osoby – poproś współpracowników o pomoc lub np. zamieść informację w serwisie społecznościowym lub wyślij maile do grupy osób, które was wspierają – z pewnością znajdzie się ktoś, kto chętnie wam pomoże.

W czym historie mogą pomóc?

1. Zwracają uwagę na ważne kwestie oraz nagłaśniają problemy, o których niewiele się mówi.

To właśnie opowiadane historie pozwalają dotrzeć z danym problemem do setek, tysięcy, a czasem nawet milionów ludzi, którzy nie zdawali sobie sprawy z jego istnienia. Często brak pomocy wynika po prostu z braku wiedzy na dany temat.

2. Pomagają zapamiętać istotne fakty

Dobrze opowiedziana historia, dodatkowo poparta danymi liczbowymi czy faktami, jasno wskazującymi istotę poruszanej sprawy, znacznie łatwiej zapadnie w pamięć odbiorców niż suche fakty, zebrane np. w raporcie.

3. Wpływają na decyzje osób wspierających daną organizację

Historie wyzwalające emocje i pokazujące prawdziwe osoby i zdarzenia, znacznie bardziej zwiększają w innych poczucie niesienia pomocy czy wsparcia danej organizacji darowizną.

Dziel się historiami w serwisach społecznościowych

Jeśli nie masz odpowiednich zasobów, aby opowiedzieć historię w formie video, możesz po prostu udostępniać w serwisach społecznościowych zdjęcia czy nawet krótkie filmiki nakręcone telefonem.

Serwisy społecznościowe pozwalają na łatwe dodawanie zdjęć, filmów czy tekstu i łączenie ich ze sobą. Serwisy te zwiększają też możliwość na dotarcie do sporej grupy odbiorców – tym bardziej, gdy użytkownicy udostępnią historie również w swoich profilach. Co więcej, możesz w szybkim czasie uzyskać informacje zwrotne od osób, do których dotarł twój przekaz – pozwoli ci to sprawdzić, czy dane treści działają.

Pamiętaj, że darczyńcy nie zawsze chcą słuchać o waszej organizacji, jej programie i prowadzonych działaniach. Dla nich ważne są przede wszystkim efekty waszej pracy – chcą wiedzieć jak wasza działalność wpływa na otoczenie, zmienia życie innych.

Przykłady ze świata

Na koniec przyjrzyjmy się przykładom historii, dzięki kórym organizacje pozyskały spore darowizny.

1. Falling Whistles

Celem akcji Falling Whistles jest pokój w Kongo.

Od czego się zaczęło?

W 2008 roku młody podróżnik – Sean, podróżował po wschodnim Kongo, aby dowiedzieć się czegoś więcej o wojnie, o której wiedział niewiele. Dotarł do obozu wojskowego, gdzie spotkał pięciu chłopców, którzy zostali zabrani ze swoich domów i zmuszeni do walki z grupami rebelianckimi. Pewnej nocy uciekli i znaleźli schronienie w armii narodowej. Mimo że znaleźli się w obozie własnego wojska, byli traktowani jako wrogowie państwa. Jeden z nich opowiedział podróżnikowi o dzieciach, które były zbyt małe, aby nosić broń, więc wysyłano je na linię frontu, uzbrojone tylko w gwizdek. Dzięki współpracy z ONZ udało się uwolnić chłopców z obozu.

Pozostała jednak historia, która opowiedziana rodzinie i przyjaciołom, rozprzestrzeniła się na cały świat. Zupełnie obce osoby pisały z pytaniem: Co możemy zrobić?

falling whistle

Film opowiada historię i wpływa na emocje odbiorców.

Sean dostał od przyjaciela prezent – gwizdek na łańcuszku. Nosił go na szyi i tym samym wzbudził zainteresowanie wielu osób. To właśnie wtedy zdał sobie sprawę z tego, że ICH broń może stać się naszym głosem w ważnej sprawie. Od tego momentu rozpoczął sprzedaż gwizdków.

Obecnie

  • zrzeszają ponad 120 tys. „gwizdkowiczów” na całym świecie, w tym 20 Gwizdkowych Społeczności i 16 kongijskich przedsiębiorców, mieszkających w regionie objętym wojną,
  • dołączyły do nich dziesiątki organizacji, polityków i ekspertów, co przyniosło nowe rozwiązania i niespotykany postęp w prowadzonych działaniach,
  • w 2012 roku cyfrowa petycja doprowadziła do zatrzymania głównego źródła finansowania grupy rebeliantów M23.

2. Meet Chuna

To mikro-dokument, odpowiadający o Nepalce, która była wychowana w przekonaniu, że jest nic niewarta, tylko dlatego, że jest kobietą. W wieku 47 lat nauczyła się czytać, zaczęła uczyć swoje córki i założyła stowarzyszenie dla kobiet, zapewniające im bezpieczne miejsce do nauki.

Dzięki tej akcji w ciągu roku READ Global zanotowała 54-procentowy wzrost darowizn.

W ciągu 3 tygodni film miał 40 tys. wyświetleń, ale jego sukces był związany m.in. z przygotowanym wcześniej planem dystrybucji. Organizacja READ Global dotarła do setek blogerów, którzy przedstawili historię Chuny, wpisując ją w różną tematykę, jak np. wzmocnienie pozycji kobiet, czytelnictwo i biblioteki, blogi parentingowe, podróżnicze itp.

Wideo zostało również opublikowane na wielu portalach, m.in. wiralowym Upworthy.



Comments

  1. […] Zobacz również: Storytelling w non-profit […]

Comments are closed.



FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również