Kampania 1 procent 1procent / Baza wiedzy / Poradnik

Coraz więcej Polaków przekazuje 1% podatku na rzecz organizacji społecznych. Tymczasem trzeci sektor skutecznie przekonuje potencjalnych darczyńców do przekazania części swojego podatku konkretnej organizacji. Podstawą działań NGO w tym zakresie jest kampania informacyjna związana z 1%. Podpowiadamy, o czym pamiętać, planując jej poszczególne etapy.

Kampanie 1% ruszają zwykle z początkiem stycznia i trwają aż do kwietnia, kiedy dobiega końca termin składania zeznań podatkowych. Ich podstawowym celem jest oczywiście promocja danej organizacji. Najważniejszymi aspektami pozostają jednak: prośba o przekazanie 1% i zwięzła prezentacja działalności fundacji lub stowarzyszenia ze statusem OPP. Sprawnie przeprowadzona kampania zwiększa prawdopodobieństwo, że podatnik w odpowiednią rubryczkę PIT wpisze właśnie nasz numer KRS. O czym więc pamiętać? Przedstawiamy ABC kampanii 1%.

1. Dobry plan to podstawa

Od czego powinno się zacząć? Koniecznie od podsumowań, jeśli przystępujemy do kampanii nie po raz pierwszy. Warto podliczyć, ilu podatników przekazało na rzecz naszej organizacji swój procent podatku w zeszłym roku. Istnieje bowiem spora szansa, że do nas wrócą. W miarę możliwości starajmy się ich scharakteryzować, czyli bliżej określić część naszej grupy docelowej. Z jednej strony, będziemy nadal walczyć o ich darowiznę, a z drugiej, powinniśmy wpaść na pomysł, jak trafić do nowych wspierających. To do nich z reguły kieruje się główny nurt kampanii. Na etapie planowania należy też oszacować budżet i ustalić harmonogram działań. W przygotowania koniecznie zaangażujmy cały zespół.

2. Materiały informacyjne i promocyjne

Są podstawą każdej kampanii. Aby przekonać darczyńcę do tego, że warto właśnie nam podarować swój 1% podatku, należy wyeksponować zalety naszej organizacji. Komu w minionym roku pomogliśmy? Jaki jest charakter naszej działalności? Co chcielibyśmy osiągnąć w 2016 roku? Pamiętajmy o ulotkach, plakatach, filmikach promocyjnych, ale i przygotowaniu materiałów na potrzeby komunikacji online. Profesjonalne materiały wzmocnią nasz wizerunek, ale pomogą również zbudować cenną więź zaufania z odbiorcami kampanii.

3. Komunikat i hasło kampanii

Główny przekaz naszej kampanii powinien być spójny z kreowanym przez nas wizerunkiem, a hasło krótkie i zapadające w pamięć. Nic nie stoi na przeszkodzie, by hasło powstałe na potrzeby kampanii mogło zostać z nami na dłużej. 😉 Dobrym przykładem jest slogan Fundacji “Nasza Przyszłość”, wykorzystywany m.in. w spocie radiowym: “Pamiętajcie przyjaciele, jeden procent może wiele”. Wybierając myśl przewodnią, weźmy pod uwagę wyjątkowość i specyfikę naszej organizacji.

4. Kanały dotarcia do odbiorcy

Kanały, którymi “poszybuje” w świat nasz przekaz powinny być jak najlepiej dopasowane do grupy docelowej. Zdecydujmy, jaki będzie zasięg naszej kampanii – ogólnopolski czy lokalny? Lepiej postawić na komunikację w mediach społecznościowych czy zorganizować happening lub szkolenie dla społeczności lokalnej w pobliskim miasteczku? Do dyspozycji mamy zarówno Internet z jego nieograniczonymi możliwościami, jak i media tradycyjne. Być może wywiad w lokalnej telewizji przyniesie nam więcej korzyści niż np. reklama prasowa w ogólnopolskim tytule. Pamiętajmy, żeby niepotrzebnie nie mnożyć kanałów – lepiej skoncentrować się na dwóch lub trzech kanałach, za pomocą których najlepiej dotrzemy do naszego odbiorcy, niż wypróbowywać wszystkie po kolei.

5.Wyniki i wnioski

Raport po przeprowadzonej kampanii jest tak naprawdę jej integralną częścią. Spływające do nas wyniki na pewno rozłożą się w czasie, co jest naturalnie zapowiedzią długofalowej “zbiórki” danych i opracowywania statystyk. Skrupulatność w tym zakresie jednak – dosłownie – popłaca. Analiza efektywności prowadzonych przez nas działań pozwala dostrzec plusy i minusy naszej kampanii, co przełoży się na jakość każdej kolejnej.

Dochód z tzw. jednego procenta dla wielu organizacji stanowi jedno z głównych źródeł finansowania. Ale to niejedyny powód, dla którego warto prowadzić działania promocyjne na większą skalę. Zdobycie rozgłosu podczas kampanii otwiera przecież przed każdą organizacją nowe możliwości jak rosnąca rozpoznawalność czy nawiązanie wartościowych kontaktów.

Czy wiesz, że możesz zbierać więcej niż 1% i to przez cały rok? Sprawdź>>



Comments

  1. Przepraszam do 1 % mogę użyć hasla pamiętajcie przyjaciele 1% może wiele pozdrawiam ciepło proszę o odpowiedź dziękuję z góry bardzo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *



FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również