Działalność organizacji non profit

Podziękowanie to jeden z najważniejszych elementów utrzymywania dobrych relacji z darczyńcami. Na pewno masz tego świadomość, ale czy wiesz jak współczesna technologia ułatwia dotarcie do darczyńców i podziękowanie im?

Utrzymanie relacji z obecnymi darczyńcami jest prostsze i mniej czasochłonne niż zabieganie o nowych. Podziękowanie za udzielone wsparcie to jeden z elementów budowania zaufania i lojalności darczyńców.

Świetnym pomysłem na podziękowanie jest spersonalizowany film stworzony przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy:

https://www.youtube.com/watch?v=dzkQaw375fg

Jest to dobry przykład na to, jak za pomocą technologii w ciekawy i kreatywny sposób dotrzeć do darczyńców i podziękować im za wsparcie oraz dokonaną wpłatę.

Przykład WOŚP jest oczywiście niesamowity i robi duże wrażenie, ale takich sposobów na ciekawe podziękowanie może być zdecydowanie więcej. 

Jak dziękować darczyńcom?

 

Sposób podziękowania zależy od sytuacji Waszej organizacji:

  • Jeśli dysponujecie czasem, a darczyńca zostawi Wam email czy też numer telefonu – warto napisać osobiście czy nawet zadzwonić. Wcześniej przygotowany szablon wiadomości email czy scenariusz rozmowy telefonicznej przyśpieszy takie osobiste podziękowania.
  • Jeśli tego czasu brakuje, albo nie macie osoby, która mogłaby się zająć osobistym podziękowaniem pozostaje zwrócić się w kierunku technologii

Zobacz przykład tego, jak skutecznie dziękować darczyńcom:

Technologia kreatywnego dziękowania

 

Brzmi skomplikowanie? W gruncie rzeczy chodzi o kreatywne spojrzenie na podziękowanie i identyfikację miejsc, w których takie podziękowanie trafi do darczyńcy. Te 2 elementy można zrealizować w dowolnej kolejności pamiętając o tym, że są ze sobą powiązane.

 

Zacznijmy od prostszego czyli kreatywne spojrzenie na podziękowanie.

 

Ten proces trudno zrealizować bez 2 kluczowych elementów: znajomości darczyńców oraz burzy mózgów. Gdy znacie Waszego darczyńcę, a przede wszystkim – wiecie dlaczego Was wspiera – dużo łatwiej przychodzą kreatywne pomysły. Warto też pamiętać o celu wpłaty i właśnie za to dziękować chociażby w najprostszej formule:

“Dzięki Twojej wpłacie X zł dofinansujemy wyjazd na letnie wakacje dla 1 potrzebującego dziecka.”

Drugi element – burza mózgów. Mimo tego, że nazwa brzmi nie do końca poważnie – jest to znana od lat metoda generowania pomysłów i podejmowania decyzji w grupie. Wymieniając się myślami i spostrzeżeniami możecie w krótkim czasie wygenerować 10, 20 albo i więcej pomysłów na podziękowania, które – dzięki pracy grupowej – będą znacznie ciekawsze i lepiej dopasowane do darczyńców niż pochodzące tylko z jednej głowy.

 

Drugi element czyli identyfikujemy miejsca, w których możemy “wstawić” podziękowanie.

 

W zależności od formy wpłaty, ale również jej celu oraz kwoty darczyńca często korzysta z różnych form przekazania wsparcia:

  • większe kwoty często trafiają bezpośrednio na konto, 
  • mniejsze kwoty jak darowizny na stronie www przez system płatności online (np. FaniPay), 
  • jeszcze inne – jak 1% podatku, zbiórki czy darowizny od zakupów online (FaniMani.pl) – są zbiorowym przelewem albo na cele statutowe albo na konkretny cel. 

Darczyńca zidentyfikowany i niezidentyfikowany

 

Ze względu na wskazane powyżej formy wsparcia możemy podzielić darczyńców na zidentyfikowanych i niezidentyfikowanych.

  • Zidentyfikowani to Ci, z którymi możecie stworzyć relację w procesie wpłaty – wyświetlić stronę podziękowania, wysłać email, wiadomość sms lub cokolwiek innego. Wiecie konkretnie do kogo i jak docieracie.
  • Niezidentyfikowani darczyńcy to w zasadzie wszyscy, którzy kryją się za przelewami bezpośrednio na konto bankowe (bo raczej adresu email czy telefonu nie zdobędziecie) oraz wszystkimi przelewami zbiorczymi – 1% podatku, darowizny od zakupów online (fanimani.pl)

Dziękujemy zidentyfikowanym

 

Wpłaty online, zbiórki online – w zasadzie każda forma wpłaty online – cechują się tym, że po zakończeniu płatności darczyńca trafia na stronę z potwierdzeniem płatności. Najczęściej otrzymuje również email z potwierdzenie dokonanej transakcji.

Każde z tych miejsc możecie wykorzystać, aby umieścić tam spersonalizowane podziękowanie – nagrany w zespole, albo z podopiecznymi filmik, zdjęcie ręcznie narysowanej kartki z podziękowaniem czy też ręcznie napisane podziękowania od prezesa organizacji. 

Nie wszystkie dostępne na rynku rozwiązania mają takie możliwości, ale na przykład zbiórki prowadzone na fanimani.pl dają możliwość wstawienia różnych podziękowań w zależności od wpłaconej kwoty. Dzięki temu możecie “większe” i bardziej spektakularne dziękuję zrobić np. dla tych wpłacających większe kwoty. 

Dziękujemy niezidentyfikowanym

 

Nie zawsze tak jak powyżej istnieje możliwość zaprezentowania darczyńcy osobistego podziękowania. Nie znaczy to jednak, że tych darczyńców musimy pominąć. Tak jak wychodząc na scenę po zakończeniu finału Orkiestry Jurek Owsiak dziękuje wszystkim za pomoc i wsparcie – tak każdy dzisiaj może wyjść na internetową scenę publiczną i powiedzieć DZIĘKUJĘ.

Pierwszy z brzegu pomysł na takie podziękowanie to chociażby raz w miesiącu opublikowanie np. na Facebooku podziękowanie dla tych wszystkich, którzy wpłacili bezpośrednio na konto. Jeśli tak wpłat nie ma zastraszająco dużo – dobrym pomysłem jest wymienić z imienia albo np. imienia i miejscowości wpłacającego.

Oczywiście – jest duża szansa, że Ci, którzy faktycznie wpłacili tej informacji nie zobaczą – ale sam fakt podziękowania z pewnością spotka się z pozytywnym odbiorem Waszych fanów.

Potwierdzenie wpłaty to okazja

 

Podziękowanie to doskonała okazja, aby budować relacje z darczyńcą również w inny sposób – zaangażowanie w organizację. Można to zrobić na wiele sposobów.

Pierwszy z nich to bieżące działania organizacji czy też przekazanie ostatnich sukcesów.  Na stronie podziękowania czy też w emailu z podziękowaniem można również przedstawić ciekawostki z historii organizacji, które nigdzie indziej nie są dostępne..

Przy tej okazji można również zaprosić do udziału w festynie czy też zachęcić do wypełnienia ankiety na ważne dla organizacji tematy.

Zobacz kolejny przykład kreatywnego podziękowania:

Technicznie

Nie każdy ma zdolności artystyczne albo grafika, który przygotuje ciekawą grafikę. Chociaż dzisiaj pewnie większym problemem jest brak czasu. 

Dla tych, którzy mają chwilę czasu. zdolności i odpowiednie programy z pomocą przychodzą serwisy typu pixabay.com czy pexels.com z bezpłatnymi zdjęciami i grafikami. Wpisując tam słowo “dziękuję” (albo angielskie thank you) znajdziemy setki, a nawet tysiące materiałów, które pomocne będą w produkcji podziękowania. Możecie tam nawet znaleźć krótkie filmy i użyć ich w podziękowaniach. 

A propos programowania – gorąco polecamy serwis canva.com. To taki edytor grafik dostępny przez przeglądarkę internetową, który zawiera tysiące szablonów na każdą okazję i do każdego medium jakie sobie wymyślicie. Znajdziecie tam gotowe szablony postów na facebooka czy instagrama jak również szablony filmików. Co ważne – dla organizacji społecznych wersja PRO serwisu Canva dostępna jest bezpłatnie.

Kolejne rozwiązanie to grafiki i materiały dostępne dla każdej organizacji zarejestrowanej na fanimani.pl. Wystarczy, że w Panelu Organizacji zostanie dodane Wasze logo i od razu możecie pobierać setki grafik – między innymi podziękowania z Waszym logotypem. Nie musicie otwierać żadnych programów graficznych – wystarczy kliknąć pobierz.

Podsumowanie i kolejne kroki

Podziękowania są ważnym elementem budowania relacji i warto zainwestować trochę czasu na przemyślenie jak możecie podziękować Waszym darczyńcom. 

Kolejne kroki:

  • Zrób listę komu powinniście dziękować (najprościej – zbierając listę wszystkich wpłat np. z miesiąca w jednym miejscu)
  • Podziel darczyńców na grupy:
    • ze względu na kwotę wpłaty (np. do 100zł i powyżej 100zł)
    • ze względu na regularność (jednorazowe i cykliczne / stałe formy pomagania – w tej grupie są między innymi darowizny do zakupów online FaniMani)
    • ze względu na identyfikację darczyńców (zidentyfikowani i niezidentyfikowani)
  • Zbierz informacje o Waszym darczyńcy – kim jest, płeć, wiek, gdzie mieszka, co robi i najważniejsze – dlaczego Was wspiera (o to warto zapytać!)
  • Zrób listę miejsc gdzie możecie wstawić podziękowania (email, strona podziękowania za wpłatę, facebook etc)
  • Zorganizuj burzę mózgów, aby wygenerować pomysły na podziękowania.
  • Przygotujcie podziękowania (korzystając na przykład z podanych powyżej narzędzi)
  • Uruchom podziękowania email i na stronie podziękowania oraz zaplanuj (najlepiej od razu na cały rok) podziękowania w mediach społecznościowych. 

Kilka słów o autorze

Fundacja FaniMani istnieje od 2014 roku i jej misją jest wspieranie organizacji społecznych w zbieraniu funduszy na to, co jest ważne. 

Prowadzi między innymi serwis FaniMani.pl, który pozwala organizacjom społecznym na zbieranie darowizn od zakupów online. Jest to pierwszy i jedyny taki serwis w Polsce, a przy jego pomocy do organizacji nonprofit trafiło już ponad 2,6mln zł. 

Oprócz serwisu FaniMani.pl Fundacja FaniMani uruchomiła również inne narzędzia dla organizacji społecznych: 

  • aplikacja mobilna fanimani.pl – darowizny od zakupów online
  • rozszerzenie do przeglądarki internetowej: Przypominajka – darowizny od zakupów online
  • fanipay.pl – płatności dla ngo
  • faniweb.pl – bezpłatne strony dla ngo
  • faniseo.pl – darowizny za linki na stronie organizacji
  • widget FaniMani – dodatek marketingowy do strony internetowej

Od sierpnia 2020 Fundacja FaniMani prowadzi również Akademię NGO, w ramach której poprzez regularne webinary dzieli się wiedzą z obszaru fundraisingu oraz narzędzi pomocnych w codziennej pracy organizacji nonprofit. 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *



FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również