jak działać na Twitterze Poradnik / Promocja non-profit w internecie

Serwisy społecznościowe stale cieszą się dużą popularnością wśród internautów. Prowadzenie profilu na Facebooku często już nie wystarczy – warto więc sięgnąć po inne kanały promocji. Wśród nich znajduje się m.in. Twitter. Czym jest ten serwis i jak organizacje non profit mogą go wykorzystać w swoich codziennych działaniach?

Dziś przedstawiamy pierwszą część poradnika, czyli krótki przegląd funkcjonalności Twittera.

1. Długość wpisów (tweetów)

Specyfiką Twittera jest prowadzenie dyskusji z odbiorcami za pomocą maksymalnie 140-znakowych wpisów. Ograniczenie liczby znaków sprawia, że najczęściej publikowane są konkretne informacje, odnośniki do ciekawych stron www czy wpisów na blogu.

Do wpisów możesz dodać również grafiki, gify oraz filmy. Pamiętaj, że wczytanie zdjęcia skraca długość wpisu do 117 znaków. Jeśli chcesz dodać zdjęcie, ale jednocześnie zależy ci na przekazaniu ważnych informacji – umieść część wpisu na grafice.

2. Obserwowanie profilu

Na Twitterze nie mamy fanów, ani znajomych – tutaj po prostu dodaje się czyjś profil do obserwowanych. Możemy więc obserwować osoby, które znamy, marki, które lubimy, a także innych, którzy publikują wpisy związane z naszą działalnością i zainteresowaniami. W profilu pojawiają się więc informacje dotyczące liczby osób obserwowanych, obserwujących, liczby opublikowanych tweetów oraz oznaczonych jako “ulubione”.

twitter-profil

3. Interakcja pod wpisami

Na Twitterze, podobnie jak na Facebooku, również istnieją takie funkcjonalności jak polubienia, komentowanie czy udostępnianie wpisów. W tym serwisie jednak funkcjonują one pod inną nazwą. Możemy dodać czyjś wpis do “ulubionych”, możemy na niego odpowiedzieć lub “podać dalej” (tzw. retweet, skrót: RT).

4. Hashtagi

Kolejną rzeczą, która wyróżnia Twittera jest stosowanie hashtagów, czyli słów kluczowych ze znakiem ”#” przed wyrazem. Hashtagi są niezwykle przydatne, z co najmniej dwóch powodów:

  • Zwiększenie zasięgu wpisu – dodając odpowiedni hashtag w treści tweeta pozwalasz mu na dotarcie do szerokiego grona odbiorców – nie tylko do tych, którzy obserwują Wasz profil. Nawet jeśli będziesz publikować wartościowe wpisy, ale nie pozwolisz użytkownikom na ich znalezienie w serwisie – twój wysiłek pójdzie na marne.
  • Skrócenie wypowiedzi – hashtagi doskonale nadają się do tworzenia krótkich treści. Wystarczy jeden dobry hashtag i wasi odbiorcy od razu będą wiedzieli o czym mówicie. Przykład: zamiast Pojawiły się nowe przepisy związane z przekazywaniem 1% dla organizacji pozarządowych, można napisać Nowe przepisy dot. #1procent dla #nonprofitPLpierwsza propozycja ma 85 znaków, a druga 45. Oba wpisy mają ten sam sens, w drugim dodatkowo pojawiły się hashtagi, dzięki którym zainteresowani zobaczą waszego posta po wpisaniu tych hashtagów w oknie wyszukiwarki. Co więcej – zyskujesz miejsce na dodatkowe informacje. Proste i świetne, nieprawdaż?

Hashtagi są szczególnie przydatne, gdy wiele osób czy marek bierze jednocześnie udział w wydarzeniu. Znacznie łatwiej prowadzić wówczas dyskusję na dany temat, jesteś też na bieżąco z tweetami innych. Wystarczy wpisać w polu wyszukiwania odpowiedni hashtag i pojawi na się cała lista wpisów, w których został użyty. Można to zaobserwować podczas ważnych wydarzeń, jak np. wybory prezydenckie – w tym roku internauci korzystali z hashtagów #wybory2015 i #CzasDecyzji – szczególnie gorąco było podczas debat prezydenckich.

5. Wzmianki

Komunikację z innymi profilami ułatwia możliwość oznaczania ich w naszych wpisach (podobnie jak na Facebooku). Wystarczy dodać “@” oraz nazwę użytkownika. Zwróć uwagę, że nazwa użytkownika może różnić się od tej, która jest wyświetlana w profilu jako pierwsza. Dla przykładu, jeśli chcesz oznaczyć FaniMani na Twitterze, wystarczy wpisać “@fanimani_pl”, podczas gdy pełna nazwa profilu to “FaniMani”. Twitter jednak sugeruje nazwy na podstawie wpisywanych fraz, więc jeśli nazwa użytkownika rozpoczyna się od takich samych liter, jak nazwa profilu, możesz wybrać użytkownika z zaproponowanej listy.

6. Skracanie linków

Co zrobić, gdy link, który chcesz opublikować ma więcej niż 140 znaków? Jak do tego dołączyć jeszcze jakąś wiadomość? Na pomoc w takich sytuacjach przychodzą skracarki linków (np. bitly.com). Wystarczy w odpowiednim oknie wkleić link, kliknąć w przycisk i skopiować skrócony odnośnik. Twój link będzie dużo krótszy i bez problemu możesz go dodać do treści tweeta.

7. Trendy

Czyli najpopularniejsze hashtagi. Znajdziesz je w lewej kolumnie na stronie głównej serwisu. Wystarczy, że na nie zerkniesz i od razu będziesz wiedzieć, które tematy są popularne danego dnia. Chcesz sprawdzić o czym piszą użytkownicy używający tego hashtaga? Po prostu w niego kliknij i pojawi ci się lista wszystkich wpisów z jego użyciem.

twitter-trendy

Klikając w “zmień” możesz dopasować trendy do twojej lokalizacji oraz profili, które obserwujesz w serwisie.

8. Wiadomości

Na Twitterze możemy również napisać prywatną wiadomość do wybranego użytkownika, pod warunkiem jednak, że nie wyłączył u siebie tej opcji. Twitter pozwala na wysyłanie wiadomości do osób, które mamy w gronie obserwatorów, a także do tych, którzy są poza nim. W ustawieniach serwisu można wyłączyć opcję pozwalającą na otrzymywanie wiadomości od użytkowników, których nie obserwujemy.

Jeszcze do niedawna również treść pojedynczej wiadomości nie mogła przekraczać 140 znaków. Teraz (na szczęście) ograniczenie to już nie obowiązuje. Możesz więc napisać wszystko, co zechcesz, bez ograniczania informacji lub dzielenia wiadomości na kilka krótszych.

9. Emoji

Emoji to ikony, które również mogą nam pomóc w skracaniu przekazu. Twitter wprowadził je w 2014 roku i można z nich korzystać zarówno w aplikacjach mobilnych, jak i w przeglądarkach. Wystarczy zainstalować odpowiednie rozszerzenia – np. jedną z lepszych wtyczek emoji do przeglądarki Chrome jest Emoji Input. Na Firefoxie możesz zainstalować np. Emoji Helper. Warto z nich korzystać – coraz więcej raportów dotyczących działań na Twitterze wskazuje tweety z emotkami jako bardziej angażujące użytkowników.

Przykładowe wykorzystanie ikon we wpisie na Twitterze

Przykładowe wykorzystanie ikon we wpisie na Twitterze

10. Link do konkretnego tweeta

Chcesz komuś wysłać treść danego posta, ale nie wiesz skąd wziąć prowadzący do niego link? Wystarczy kliknąć w trzy kropki pod postem, a po rozwinięciu listy kliknąć w “skopiuj link”.

twitter-link

Nieco bardziej skomplikowany sposób polega na kliknięciu w tweeta, a następnie w “Szczegóły”, znajdujące się na dole wpisu (ale po co utrudniać sobie życie :)). Po kliknięciu, post otworzy się w nowym oknie.

twitter-szczegóły

Możesz też wysłać danego tweeta w wiadomości prywatnej w serwisie. Ponownie wystarczy kliknąć w trzy kropki

11. Osadzanie posta

Co jeśli chcesz umieścić dany tweet na stronie www lub we wpisie na blogu? Skorzystaj z funkcji osadzania tweetów. Rozwiń opcje pod wpisem (jak we wcześniejszych przypadkach) i wybierz z listy “zamieść tweet”. Pojawi ci się kod, który wystarczy skopiować i umieścić w odpowiednim miejscu we wpisie na blogu lub w kodzie na stronie www.

Poniżej znajdziesz przykład osadzenia posta z Twittera w innym serwisie:

12. Przypięcie tweeta w profilu

Twitter udostępnił funkcjonalność znaną również z Facebooka – przypięcie wpisu w górnej części profilu. Wystarczy pod tweetem kliknąć w trzy kropki, a następnie wybrać z listy “przypnij tweet”. Od teraz każdy kto wejdzie na profil waszej organizacji jako pierwszy zobaczy przypięty wpis, a pod nim listę pozostałych tweetów.

twitter-pinned

13. Powiadomienia

W lewym górnym rogu, przy ikonie dzwonka znajdziesz powiadomienia. Za każdym razem, gdy ktoś wspomni w tweecie wasz profil, polubi, poda dalej lub odpowie na jeden z waszych tweetów – w tym miejscu pojawi się cyfra, odpowiadająca liczbie powiadomień. Wystarczy w nią kliknąć, a następnie zostaniesz przeniesiony do listy ze wszystkimi powiadomieniami.


 

W kolejnej części dowiesz się jak prowadzić działania na Twitterze, aby zbudować zaangażowaną społeczność.



Comments

  1. […] Jak prowadzić działania na Twitterze – poradnik dla non profit cz. 1 […]

  2. […] Jak prowadzić działania na Twitterze – poradnik dla non profit cz. 1 […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również