Jak napisać informację prasową Poradnik / Promocja non-profit w internecie

Rozesłanie informacji prasowej, może okazać się dobrym sposobem na pozyskanie nowych wspierających i zwiększenie liczby darowizn. Jeśli nie wiesz od czego zacząć i jak napisać informację prasową, skorzystaj z poniższych podpowiedzi.

1. Interesujący tytuł

Dobry tytuł powinien zawierać jednocześnie streszczenie przekazu zawartego w informacji prasowej oraz powinien zaciekawić, a może nawet zaintrygować odbiorcę. Tytuł powinien być krótki, chwytliwy i wzbudzający zainteresowanie.

Przykłady:

  • 9 rzeczy, których nikt nie powiedział ci o pomaganiu
  • Jak zmienić zakupy w DOBRE zakupy?
  • Prosty sposób na zmianę czyjegoś życia na lepsze

2. Najważniejsze informacje na początku

Już w pierwszym akapicie, a nawet zdaniu powinny znaleźć się najważniejsze informacje. Dzięki temu zainteresujesz czytelnika i wprowadzisz go w temat. Odpowiedz na pięć najważniejszych pytań: co/kto, jak, gdzie, kiedy, dlaczego.

3. Krótko i na temat

Pozostałe informacje powinny znaleźć się w kolejnych akapitach, jednak warto pamiętać, że przekaz powinien być jasny i zwięzły. Umieść tutaj uzupełenienie tego, o czym wspominasz w pierwszym akapicie oraz zamieść informacje o samej organizacji czy inicjatywie, o której chcesz powiedzieć.

4. Dane kontaktowe

Na końcu informacji prasowej warto zamieścić dane kontaktowe do osoby, która będzie mogła udzielić więcej informacji na dany temat. Warto podać nie tylko imię i nazwisko oraz adres e-mail, ale również numer telefonu.

5. Dostosuj komunikat do odbiorców

Sformułuj komunikat tak, aby trafił do konkretnych odbiorców. Jak to zrobić? Przejrzyj lokalne gazety czy portale, do których chcesz wysłać informację prasową, a także posłuchaj lokalnego radia. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób komunikują się ze swoimi odbiorcami i czym charakteryzują się opowiadane przez nich historie. Dostosuj informację do stylu ich komunikacji – łatwiej dotrzesz do czytelników czy słuchaczy.

Wskazówki:

  • Napisz informację prasową tak, aby mogła być od razu opublikowana, bez konieczności edytowania jej przez redakcję.
  • Trzymaj się zasady “odwróconej piramidy” – najważniejsze informacje powinny znaleźć się w pierwszym akapicie, a w następnych rozwinięcie wstępnej treści.
  • Zamieść w komunikacie ważne informacje i liczby, podaj źródła i wypowiedzi specjalistów, ale unikaj nachalnej promocji i wychwalania Waszej organizacji.
  • Wypowiedzi specjalistów i członków organizacji dodatkowo wzbogacą i uwiarygodnią przekaz.
  • Komunikat powinien być aktualny i, szczególnie jeśli dotyczy konkretnego wydarzenia, wysłany odpowiednio wcześnie.
  • Używaj prostego języka, aby treść komunikatu była zrozumiała dla każdego. Unikaj też wielokrotnie złożonych zdań.
  • Informacja prasowa powinna mieć maksymalnie 2 strony, czyli nie więcej niż 400 słów.
  • Zadbaj o formę komunikatu – podziel go na akapity, unikaj błędów ortograficznych, merytorycznych i stylistycznych oraz literówek. Warto również zastosować pogrubienia i wyróżnienia, ale z umiarem.

Struktura informacji prasowej

  • Tytuł
  • Lead, czyli pierwszy akapit zawierający streszczenie informacji prasowej
  • Rozwinięcie – kolejne akapity z rozszerzeniem informacji z pierwszego paragrafu oraz z dodatkowymi danymi
  • Informacje o organizacji – krótki opis organizacji lub danej inicjatywy
  • Dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za kontakt z mediami

Wysyłka informacji prasowej

  • W temacie e-maila wysyłanego do mediów wstaw tytuł przesyłanego tekstu oraz wspomnij, że jest to informacja prasowa. Temat e-maila powinien więc wyglądać tak: “Tytuł informacji prasowej – informacja prasowa”.
  • W treści e-maila zamieść krótkie streszczenie całej informacji prasowej. Nie wstawiaj całego tekstu – dodaj go jako załącznik do wiadomości (w formatach .txt, .doc, .docx lub .pdf).
  • Warto również załączyć w e-mailu grafiki, takie jak logo Waszej organizacji, logo organizacji z którymi współpracujecie, zdjęcia, plakaty czy inne materiały.
  • Poproś o publikację przesłanej informacji prasowej i podziękuj osobie, z którą się konktaktujesz za poświęcony czas.
  • W podpisie zamieść imię i nazwisko oraz swój numer telefonu.

Media otrzymują każdego dnia wiele informacji prasowych, więc nie zawsze publikują wszystko, co dostaną. Nawet jeśli wysłana przez Ciebie notka nie zostanie opublikowana – nie poddawaj się! Jeśli bardzo zależy Ci na publikacji danej informacji, możesz zadzwonić do dziennikarza i poprosić o zamieszczenie jej w danym medium.

Przygotowaliśmy szablon informacji prasowej, którą możesz wysłać do mediów, aby jak najwięcej osób dowiedziało się o możliwości wspierania Was przy okazji zakupów internetowych przez FaniMani.pl.

POBIERZ SZABLON




FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również