Hashtag, czyli słowo lub zlepek słów, poprzedzonych znakiem “#”, chętnie wykorzystywany jest w kampaniach społecznych. Efekty jego użycia są często zaskakujące, bo jedno słowo potrafi wywołać naprawdę spore zamieszanie i przy okazji… zachęcić innych do działania i wspierania ważnych inicjatyw.
Nie bez powodu hashtagi coraz częściej wykorzystywane są do promowania akcji czy inicjatyw społecznych w serwisach społecznościowych. Takie działania cieszą się dużym powodzeniem wśród internautów i tym samym pomagają osiągnąć zakładane cele.
Kubeł zimnej wody
Chyba nie ma internauty, który nie słyszałby o akcji, w której miliony osób wylewało sobie wiadro lodowatej wody na głowę. Zadanie polegało na nagraniu filmu pokazującego, że oblewamy się wodą z lodem, a następnie opublikowaniu go na Facebooku. Filmy udostępniane w serwisach społecznościowych oznaczano hashtagiem #IceBucketChallenge, a ich autorzy nominowali kolejne osoby do zadania.
Robiono to w ramach akcji, mającej propagować wiedzę o stwardnieniu zanikowym bocznym, z którym zmaga się np. Steven Hawking, znany astrofizyk. Do akcji przyłączyło się również wiele znanych postaci, jak Bill Gates czy założyciel Facebooka – Mark Zuckerberg. W Polsce akcję poparło wielu celebrytów i polityków. Internauci często dołączali do zabawy tylko dlatego, że było to popularne, jednak wielu z nich przy okazji powiedziało lub napisało kilka słów o samej chorobie, zachęcając tym samym do wsparcia organizacji drobną darowizną. Efekt był piorunujący!
ALS Association – organizacja odpowiadająca za całe to “zamieszanie”, dzięki akcji zebrała 115 milionów dolarów, z czego 77 milionów przekazano organizacjom prowadzących badania nad chorobą. To pokazało jak ogromną siłę mają serwisy społecznościowe. Pieniądze wpłacały zarówno duże korporacje czy osoby publiczne, ale też “zwykli” ludzie i anonimowi darczyńcy.
Przykłady rodzimych akcji
Hashtagi coraz częściej wykorzystywane są również przez polskie organizacje i inicjatywy non-profit do promowania szlachetnych celów, a także do zwiększenia liczby otrzymywanych darowizn. Przyjrzyjmy się kilku z nich.
Master Card Gra z WOŚP
Po raz kolejny partnerem tegorocznego, 23. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy była firma MasterCard. Dzięki temu, już po raz drugi, przygotowano specjalną akcję na Twitterze, skupioną również wokół hashtagów. Za każdy wpis opublikowany w dniu finału z hashtagiem #MasterCardGrazWOSP, firma przekazała 5 zł na konto fundacji WOŚP. Internauci i tym razem nie zawiedli – z pewnością popularność samej fundacji i organizowanych przez nią akcji pomogła w rozpropagowaniu takiego pomysłu. Wiele osób chwaliło ją też za możliwość wsparcia WOŚP-u bez konieczności wychodzenia z domu i znalezienia wolontariusza z charakterystyczną puszką.
W 2014 r. dzięki akcji udało się zdobyć dodatkowe 65 tys. złotych, w 2015 natomiast, firma zadeklarowała, że przekaże fundacji 200 tys. złotych.
Aż 25750 osób dołączyło do naszej akcji, dlatego postanowiliśmy… przekazać dodatkowe 100 tys.! @fundacjawosp otrzyma łącznie 200.000 zł!
— MasterCard Polska (@MasterCardPL) January 13, 2015
17 milionów
Hashtag #17milionów związany jest z kampanią mającą na celu podniesienie świadomości Polaków i zwrócenie uwagi na codzienność osób dotkniętych mózgowym porażeniem dziecięcym (MPD). Skąd taki hashtag? Właśnie 17 milionów osób na całym świecie dotkniętych jest tą chorobą.
Do akcji, której organizatorem jest Fundacja Pomocy Dzieciom “Kolorowy Świat”, na Facebooku (https://www.facebook.com/17milionow) przyłączyło się prawie 1000 osób, w tym wiele znanych, jak np. Agata Kulesza, Stanisław Soyka, Beata Tadla czy Łukasz Piszczek. Informacje o akcji pojawiły się również w mediach, np. w Onecie czy TVP Łódź.
Organizatorzy zachęcają do wsparcia akcji na kilka sposobów: wpłacenie dowolnej kwoty na konto fundacji, wstawienie zdjęcia w serwisach społecznościowych z hashtagiem akcji, zmiana zdjęcia profilowego (można je pobrać ze strony) czy podanie dalej informacji o akcji wraz z jej stroną internetową: http://17milionow.pl.
Karma Wraca
Fundacja Sarigato jest organizatorem akcji Karmimy Psiaki. W jej ramach uruchomiono także kampanię, której głównymi celami było pozyskanie karmy dla psów, zachęcenie do adopcji czworonogów, a także edukacja na związane z nią tematy. Fundacja pozyskała partnera, który zgodził się na przekazanie karmy dla psów ze schronisk.
Aby włączyć się do akcji, wystarczyło zrobić sobie zdjęcie z hasłem “Karma Wraca” i opublikować je w swoim profilu społecznościowym z trzema hashtagami: #karmawraca, #1selfie1posiłek i #karmimypsiaki. Za każde zdjęcie partner przekazywał posiłek dla psa ze schroniska. Do akcji włączyło się wiele znanych osobistości, jak aktorzy, artyści, sportowcy czy blogerzy. Już w pierwszym tygodniu jej trwania, pojawiło się 6772 wypowiedzi Dzięki akcji zebrano 6 254 posiłki dla bezdomnych psiaków i znaleziono 22 nowe domy dla czworonogów.
Nie biorę urlopu od pomagania
Fundacja prowadzi również akcję pod hasłem “Nie biorę urlopu od pomagania”, która opatrzona jest identycznie brzmiącym hashtagiem. Głównym celem akcji była pomoc zwierzętom w czasie wakacji, kiedy wiele osób wyeżdża na urlop i, nierzadko, zapomina o swoich pupilach.
Ale od początku. Osoby, które weszły 6 sierpnia na stronę KarmimyPsiaki.pl, zamiast jej stałej zawartości, zobaczyły tylko informację, że organizatorzy wzięli urlop od pomagania. Również na Facebooku pojawiła się informacja “Przepraszamy, jesteśmy na urlopie”. Akcja na Facebooku ma prawie 100 tys. fanów i wielu z nich natychmiast zareagowało oburzeniem. Pod wpisem pojawiła się fala negatywnych komentarzy – użytkownicy Facebooka nie mogli zrozumieć, jak można wziąć urlop od pomagania. To właśnie pokazało, jak wiele osób nie przechodzi obojętnie obok losu bezdomnych zwierząt.
Uprzejmie informujemy, że od dnia 6.08.2015 jesteśmy na urlopie. Na wszystkie wiadomości i posty odpowiemy po jego zakoń…
Posted by karmimypsiaki.pl on Thursday, August 6, 2015
Po kilku dniach wszystko się wyjaśniło – informacja o urlopie była tylko wstępem do kampanii społecznej pod hasłem #NieBioreUrlopuOdPomagania. Jej efekty mierzone są za pomocą punktów, które każdy może zdobyć, korzystając z narzędzi do pomagania, które znajdują się na stronie: https://www.karmimypsiaki.pl/urlop. Pomagać można przez cały rok, w końcu od pomagania nie powinno się brać urlopu :).
Bieg dla Stasia
Kolejnym przykładem akcji z wykorzystaniem hashtagów jest charytatywny bieg dla Stasia – chłopca u którego zdiagnozowano chorobę genetyczną SMA1, czyli rdzeniowy zanik mięśni. Aby pomóc Stasiowi, zorganizowano bieg, z którego dochód ma zostać przeznaczony na rehabilitację i pobyt chłopca w zagranicznym szpitalu na próbie klinicznej jednego z potencjalnych leków na SMA.
Do udziału w wydarzeniu zaproszono wiele gwiazd polskiego kina i telewizji. Na Facebooku i Instagramie pojawiło się wiele zdjęć (nie tylko) gwiazd z hashtagiem #BiegDlaStasia. Zdjęcia dodali m.in. Urszula Dudziak, TymonTymański, Anna Mucha, Agata Kulesza, Lesłw Żurek. Dzięki akcji udało się zebrać blisko 30 tysięcy złotych. Pomogły nie tylko znane osoby i uczestnicy biegu, których było 424, ale także wolontariusze i sponsorzy.
Nie mówicie mu
Pomysłodawczynią akcji #DontTellHim jest Iza, przyjaciółka Michała, którego marzeniem jest podróż po Ameryce Południowej. Żeby Michał mógł spełnić swoje marzenie, konieczne jest dostosowanie jego samochodu do potrzeb osoby poruszającej się na wózku. Akcja była utworzona w tajemnicy przed Michałem, jednak jej bohater dowiedział się o niej już po 4 dniach od startu.
Przystosowanie samochodu to koszt 50 tys. złotych, a zebrano już 31 tysięcy. Aby pomóc, wystarczy wpłacić dowolną kwotę na konto wyprawy. Symbolem akcji jest zdęcie z palcem na ustach i wspomnianym hashtagiem w opisie. Do akcji dołączyło wiele znanych osób, w tym Grzegorz Turnau, Maria Seweryn, Mela Koteluk, Aga Zaryan, Fismoll czy The Dumplings.
Na 24 października zaplanowano w Warszawie wydarzenie “Zrób sobie zdjęcie z przyjacielem”, podczas którego również będą zbierane pieniądze dla Michała.
Jeśli znacie przykłady innych akcji, o których warto wspomnieć, koniecznie podzielcie się nimi w komentarzach.
Publikujecie w serwisach społecznościowych informacje związane z FaniMani.pl? Dodajcie do postów hashtagi: #DOBREzakupy i #ManiaWspierania.
Źródła:
- http://whatnext.pl/67-pieniedzy-als-bucket-challenge-trafilo-badania-sie-stalo-reszta/
- https://www.karmimypsiaki.pl/efekty
- http://www.instytutfundraisingu.pl/blog/urlop-od-pomagania-kontrowersyjny-projekt-akcji-karmimy-psiaki.html
- http://donttellhimplease.blogspot.com/
Comments
Comments are closed.
[…] Zobacz również: Hashtagi, które zarabiają […]
Fajne przykłady!
Dzięki! 🙂 Może znasz jeszcze jakieś, o których warto wspomnieć?