Od przygotowywanego rokrocznie planu dochodów i wydatków zależą możliwości działań trzeciego sektora. Warto zatem bliżej przyjrzeć się najpopularniejszym źródłom dochodu organizacji w Polsce. Sprawdzamy, gdzie w budżecie przypada miejsce dla dochodów z 1%.
Jednym z największych wyzwań każdej organizacji społecznej jest utrzymanie płynności finansowej na satysfakcjonującym poziomie. Spięcie budżetu wymaga od zarządu organizacji elastyczności, ale i pomysłowości. Które źródła dochodu są dla trzeciego sektora najbardziej perspektywiczne?
Kto na podium?
Prym zdecydowanie wiodą wpływy pozyskiwane z krajowych środków na realizację zadań publicznych. Według statystyk nawet 60% przychodów budżetu pochodzi właśnie od samorządów i innych organów administracji publicznej. Najczęściej w formie grantów przyznawanych na zasadzie konkursu. Środki te pozwalają na sfinansowanie konkretnych projektów. Co ciekawe, podobny udział w budżecie mają składki członkowskie, czyli obowiązkowe wpłaty członków stowarzyszenia. Trzecie miejsce należy do darowizn, a te mogą pochodzić od osób indywidualnych, przedsiębiorców lub instytucji współpracujących z organizacją. Poza gotówką mogą to być też inne rzeczy materialne. Pozyskane w ten sposób środki (ok. 56% udziału w budżecie) można przeznaczyć na dowolne cele.
Jaki jest udział 1% w budżecie organizacji?
Istotną formą pozyskiwania funduszy jest też przychód z działalności gospodarczej, którą mogą prowadzić organizacje, np. realizując szkolenia lub sprzedając konkretne produkty. Wliczają się w to również zyski z majątku, jakim dysponuje fundacja. Średnio 23% budżetu organizacji jest właśnie w ten sposób zasilana. Tymczasem dochody z jednego procenta stanowią ⅕ wszystkich wpływów. Z reguły są to większe kwoty, ale minusem tego źródła dochodu jest niewątpliwie jednorazowość – ten przelew zdarza się tylko raz w roku. Kolejnymi popularnymi metodami na podreperowanie budżetu są zagraniczne środki publiczne (18%) oraz dotacje pochodzące od innych organizacji (14%).
Jak zbierać więcej niż 1% i to przez cały rok? Sprawdź>>
Inne zastrzyki dla portfeli fundacji i stowarzyszeń
Warto zauważyć, że dobrą stroną niestabilności dochodów trzeciego sektora jest ciągłe poszukiwanie nowych możliwości i kreatywnych rozwiązań. Jednym z opcjonalnych źródeł finansowania dla organizacji są serwisy crowdfundingowe, w tym FaniMani.pl. Dołączając do tego typu akcji, podmioty non-profit mogą zbierać fundusze przez cały rok – bez konieczności posiadania statusu OPP. Stały przypływ środków oraz gotowe materiały promocyjne i szkoleniowe przemawiają za atrakcyjnością serwisu. Z najnowszych podsumowań wynika, że rocznie średnio 43 złote trafia do organizacji dzięki zakupom jednego internauty.
W ciągu kilku lat wzrosła liczba źródeł finansowania działalności organizacji społecznych. Biorąc pod uwagę pojawiające się możliwości, można optymistyczniej patrzeć w przyszłość.
Dane statystyczne: Raport “Polskie Organizacje Pozarządowe 2015” portalu ngo.pl