Poradnik / Promocja non-profit w internecie

Kierowanie organizacją pozarządową czy koordynowanie inicjatywy non profit nie jest łatwym zadaniem i zajmuje wiele czasu. Często więc działania marketingowe odkładane są na dalszy plan, a prowadzenie bloga organizacji staje się abstrakcją.

Może was zaskoczymy, ale to wcale nie musi być trudne i czasochłonne. Wystarczy, że przygotujecie listę tematów, które warto poruszyć na blogu i wyznaczycie osoby z lekkim piórem, którym pisanie postów będzie sprawiało przyjemność. Dzięki temu planowanie działań na blogu będzie znacznie łatwiejsze, a pomysły na wpisy będą pojawiać się same.

Dlaczego warto prowadzić bloga?

Osoby odwiedzające bloga mają szansę na lepsze poznanie waszej organizacji. W zależności od tego, jakie treści na nim publikujecie, wspierający mogą dowiedzieć się jak działacie, jakie są wasze cele, co zrobiliście dzięki otrzymanym darowiznom oraz jakimi wartościami kierujecie się na co dzień. Blog jest więc doskonałym narzędziem do opowiadania o waszej pracy i dzielenia się aktualnymi informacjami o organizacji.

Jeśli zdecydujecie się na prowadzenie bloga, ważne aby robić to regularnie. Aktualizowana strona wzbudzi znacznie większe zaufanie wśród odbiorców niż blog z wpisem sprzed roku. Zanim zaczniecie jakiekolwiek działania, zastanówcie się, jakie cele blog powinien realizować. Czy ma to być miejsce informujące wspierających o waszej działalności, czy blog ma pomóc wypozycjonować stronę waszej organizacji i dzięki temu zwiększyć jej rozpoznawalność czy może chcecie zamieszczać na blogu wpisy eksperckie, poradnikowe, pisane przez specjalistów z danej dziedziny?

Zastanówcie się też, czy blog prowadzony będzie przez jedną czy więcej osób. Istotnym jest, aby tworzenie treści było dla was przyjemnością, nie każdy ma lekkie pióro i smykałkę do prowadzenia bloga. Poszukajcie więc w swoim zespole osób, które z chęcią zajmą się pisaniem kolejnych postów.

Jak tworzyć treści na blogu?

Blog prowadzony przez osoby z waszego zespołu będzie najbardziej wiarygodny dla odbiorców i pozwoli na dzielenie się informacjami “z pierwszej ręki”. Zastanówcie się jak najlepiej opowiedzieć innym wasze historie – czy będą to wyłącznie treści tekstowe, czy będziecie również zamieszczać zdjęcia, a może stworzycie film? Nie bójcie się eksperymentować i sięgać po nowoczesne formy przekazu. Sprawdzajcie na bieżąco, które wpisy są chętniej czytane, udostępniane i komentowane – dzięki temu dowiecie się, jakie treści powinniście zamieszczać na blogu, aby były atrakcyjne dla odwiedzających go osób.

Zastanówcie się też nad rodzajem opowiadanych historii. Mogą to być na przykład opisy ostatnio przeprowadzonych akcji, wpisy poświęcone podopiecznym, pokazujące proces poprawy ich sytuacji, czy chociażby aktualności z waszej siedziby oraz informacje o celu na jaki zbieracie. Pokażcie waszą osobowość i to, że za tymi wszystkimi działaniami stoją ludzie, którym się chce i którzy tworzą zgrany i sympatyczny zespół.

Może warto stworzyć serię wpisów, w którym każdy z pracowników i wolontariuszy waszej organizacji opowie o tym, co daje mu praca w organizacji pozarządowej? Opowiedzcie o wyzwaniach, trudnościach oraz podzielcie się tym, co dało wam radość i pomogło osiągnąć sukces. Możecie również zapytać podopiecznych, czy chcieliby podzielić się swoimi historiami na waszym blogu. Takie opowieści są inspiracją dla wspierających i pokazują, jak ważna jest praca na rzecz innych.

Dziel się treściami z bloga

Aby inne osoby dowiedziały się o waszym blogu, niezbędna jest dystrybucja tworzonych treści, czyli na przykład:

  • udostępnianie ich w serwisach społecznościowych (jak Facebook czy Twitter),
  • wysyłanie e-maili do wspierających czy umieszczenie linku do bloga w stopce maila,
  • dzielenie się linkami do wpisów na forach internetowych.

Dobrym sposobem jest również zamieszczanie linków do starszych wpisów w nowych postach lub promowanie nowych wpisów w najpopularniejszych postach z waszego bloga. Umieśćcie również odnośnik do bloga na stronie głównej waszej organizacji.

Udostępniając treści w internecie, pamiętajcie o umiarze. Zbyt częste promowanie danego wpisu może być odebrane przez odbiorców jako spam, przez co osiągniecie efekt odwrotny do zamierzonego.

Podsumowując: jeśli w waszym zespole są osoby z lekkim piórem, dysponujące czasem na prowadzenie bloga – dodajcie go do swoich działań. Skupcie się na przekazywaniu prawdziwych historii, pokazujących wasze działania i wzbudzających emocje u odbiorców. Nie proście jednak w każdym wpisie o darowiznę – to może zniechęcić odbiorców. Może zamiast tego warto na blogu umieścić przycisk prowadzący do strony, na której można przekazać wam darowiznę?

Zobacz również: Storytelling w non-profit



Comments

  1. Zapraszamy do nas na bloga 🙂 http://bit.ly/1hxS5GQ

  2. […] Zobaczcie również: Blog dla NGO […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również