Poradnik / Promocja non-profit w internecie

Prowadzisz profil na Facebooku, publikujesz na nim ważne informacje dotyczące działalności twojej organizacji, jednak masz wrażenie, że wpisy docierają do niewielkiej liczby fanów? Jak można zwiększyć zasięg dodawanych postów?

1. Postaw na różnorodność

Posty graficzne są z pewnością atrakcyjne dla odbiorców, jednak jeśli za każdym razem publikujesz tylko grafiki lub np. tylko posty tekstowe – zasięg twoich wpisów może być coraz mniejszy. Testuj różne formaty, urozmaicaj wpisy i sprawdzaj na bieżąco co działa najlepiej.

Jakie wpisy dostępne są na Facebooku?

  • Status tekstowy, czyli wpis z samym tekstem lub z tekstem i linkiem, ale bez załadowanego podglądu (czyli bez dodatkowej grafiki czy zdjęcia).
  • Status tekstowy z linkiem i podglądem zdjęcia – oczywiście zdjęcie pojawi się, jeśli na stronie, do której umieszczamy odnośnik znajdują się grafiki. Taki wpis jest bardziej widoczny na osi czasu, a po kliknięciu w zdjęcie, użytkownik zostanie przeniesiony bezpośrednio do strony, do której podlinkowaliśmy.
  • Wpis ze zdjęciem – możesz dodać zdjęcie lub grafikę z umieszczonym na niej tekstem lub opublikować zdjęcie i jeszcze dodatkowo zamieścić treść – np. komentarz do zdjęcia, pytanie do fanów itp.
  • Wpis z video – możesz dodać video z zewnętrznego serwisu, jak np. YouTube czy Vimeo lub wgrać film bezpośrednio na profiliu na Facebooku.
  • Wpis z wydarzeniem – utworzenie wydarzenia jest dobrym sposobem, gdy planujesz jakąś akcję i chcesz o niej poinformować jak najwięcej ósób. Możesz też np. utworzyć wydarzenie z informacją o możliwości wspierania Waszej organizacji przez FaniMani – im więcej osób się o nim dowie, tym większa szansa na zwiększenie otrzymywanych darowizn.
  • Wpis z ofertą – Facebook daje również możliwość tworzenia ofert. Sprawdzają się one głównie na profilach prowadzonych przez sklepy internetowe.

Nie ma jednego formatu, który zawsze sprawdza się najlepiej – wszystko zależy od danego profilu, rodzaju działalności oraz od aktualnych zmian Facebooka. Jeszcze do niedawna najlepsze zasięgi miały wpisy tekstowe, ale w tym momencie najlepsze zasięgi mają filmy, jednak nie te z zewnętrznych platform, a wczytywane bezpośrednio na Facebooka – sprawdza się to zarówno, gdy sami dodajemy film oraz gdy udostępniamy film dodany przez kogoś innego.

Duże zasięgi mają też wpisy, w których dodaje się wiele zdjęć jednocześnie – znacznie większy niż np. wpis z jednym zdjęciem. Bardzo możliwe, że wpływ na to ma większa liczba kliknięć, spowodowana chęcią obejrzenia wszystkich zdjęć. Dla Facebooka jest to sygnał, że dany post jest atrakcyjny dla użytkowników.

2. Udostępniaj wpisy w grupach

Nie chodzi bynajmniej o spamowanie. Jeśli należysz do grup na Facebooku, w których poruszane są tematy ściśle związane z twoją organizacją i jej działaniami, warto od czasu do czasu udostępnić tam linki kierujące do postów z Waszego fanpage’a. Ważne jednak, aby wpisy faktycznie odpowiadały członkom danej grupy.

udostępnij1Krok 1
   
 udostępnij2 Krok 2

 

Jak to zrobić? Kliknij w “udostępnij” pod postem, następnie w “Udostępnij…” i z rozwijalnej listy na górze wybierz “W grupie” i kliknij w nazwę grupy, w której chcesz opublikować post. Takie proste działanie może znacznie zwiększyć liczbę odbiorców danego wpisu.

3. Podaj fanom dokładną instrukcję

Wykorzystaj w tym celu na przykład grafikę, na którą naniesiesz tekst z instrukcją, tłumaczącą jakiś proces. Użytkownicy udostępniający taki post nie będą musieli dodawać własnego komentarza – wszystko będzie widoczne na grafice.

Przykład:

Załóżmy, że schronisko dla psów chce zachęcić fanów do przyniesienia karmy dla zwierzaków. Można np. w prostym edytorze graficznym na zdjęciu z psem dodać prosty tekst, np. z trzema krokami: 1. Kup karmę, 2. Przynieś do schroniska, 3. Odbierz odznakę superdokarmiacza i zobacz uśmiech na pyszczku Fafika 🙂

Nawet jeśli nie masz zdolności graficznych, możesz samodzielnie stworzyć taki post, korzystając z gotowych narzędzi, jak np. Canva.

4. Powiedz fanom jak nie przegapić wpisów

Fani twojej strony są aktywni, ale sami sygnalizują, że nie widzą wszystkich twoich wpisów? Powiedz im co zrobić, aby już nigdy nie przeoczyli żadnego z nich. Wystarczy, że zaznaczą opcję “Otrzymuj powiadomienia”. Im więcej osób skorzysta z tej instrukcji, tym większa szansa, że więcej fanów zobaczy twoje wpisy.

otrzymuj-powiadomienia

Jak zachęcić ich do wykonania takiej akcji? Powiedz, jakie korzyści się z tym wiążą. Pamiętaj, że zachęta powinna być naprawdę atrakcyjna, więc zaoferuj coś w zamian. Napisz na przykład: “Mamy dla Was kolejną dobrą wiadomość! W najbliższych tygodniach szykujemy masę niespodzianek, pojawi się konkurs i podsumujemy wyniki prowadzonych akcji. Pokażemy Wam też najnowsze zdjęcia naszego energetycznego zespołu i ich podopiecznych. Kliknijcie w “obserwuj”, aby nie przegapić żadnego z naszych wpisów!”

5. Wyślij link do wpisu mailem

Jeśli masz dużą bazę mailową i wysyłasz newslettery do sympatyków waszej organizacji, umieść w wiadomości link kierujący bezpośrednio do danego wpisu na Facebooku.

Nie wiesz jak zdobyć link do wpisu? Jeśli mamy zdjęcie – nie ma problemu, wystarczy w nie kliknąć i w pasku przeglądarki pojawi nam się link do wpisu. Sytuacja nieco komplikuje się, gdy jest to np. status z tekstem. Wbrew pozorom to jest naprawdę proste: wystarczy kliknąć w datę publikacji postu i… ta dam! Mamy jego link! Proste, prawda?

link-do-posta

6. Linkuj pomiędzy wpisami

Linkowanie pomiędzy wpisami jest sposobem, którego wiele osób nie zna i nie stosuje. Okazuje się, że jest to również bardzo dobry sposób na zwiększenie zasięgu danego wpisu. Jest to również bardzo dobre rozwiązanie, gdy robisz np. cykl wpisów – np. informujących o danej akcji. Możesz w jednym wpisie zrobić podsumowanie swoich działań i umieścić w nim linki do wcześniejszych zdarzeń, dotyczących konkretnego tematu. Dzięki temu użytkownicy, którzy nie śledzili na bieżąco profilu twojej organizacji, otrzymają podsumowanie w jednym miejscu.

Skąd wziąć link do danego wpisu? Patrz punkt 5 🙂

7. Postaw na emocje

Publikowanie wpisów związanych z silnymi emocjami – np. związanymi z podopiecznymi organizacji, może znacznie zwiększyć interakcję na fanpage’u. Podobnie jest z treściami humorystycznymi.

Pamiętaj jednak, że wpisy związane z emocjami, bez względu na to czy pozytywnymi czy nie, powinny pojawiać się tylko raz na jakiś czas. Uważaj więc, aby nie przesadzić, bo możesz odnieść efekty odwrotne od zamierzonych. Nie każdy może zrozumieć twoje poczucie humoru i nie każdemu odpowiadają bardzo emocjonalne wpisy.

8. Udzielaj się tam, gdzie o tobie mówią

Rozmawiaj z twoimi odbiorcami dokładnie tam, gdzie oni są – zmień się w facebookowego detektywa i śledź ich. Spokojnie, nie musisz całego dnia poświęcać na obserwowanie wszystkich profili fanów twojej strony – na to też są sposoby! 🙂

Za każdym razem, gdy dany fanpage lub użytkownik w publicznym wpisie oznaczy fanpage twojej organizacji, zobaczysz powiadomienie u siebie w profilu. Co jednak, gdy ktoś o pisze o twojej organizacji, jednak nie linkuje do fanpage’a lub gdy ktoś wypowiada się poza Facebookiem? Możesz skorzystać z narzędzi do monitoringu internetu, jak np. Brand24, SentiOne, Monitori czy Google Alerts. Oprócz ostatniego z wymienionych, wszystkie narzędzia są płatne, jednak można skorzystać z darmowej wersji testowej, jednak Google Alerts nie monitoruje Facebooka i zwraca niezbyt dokładne wyniki.

Narzędzia te pozwalają śledzić wpisy na dany temat. Wystarczy, że podasz dane frazy, które chcesz monitorować, jak np. nazwa twojej organizacji, hasła związane z jej działalnością i na bieżąco otrzymujesz wyniki monitoringu.

W miejscach, w których internauci wspominają twoją organizację czy jej działania, możesz się udzielać,dodawać własne komentarze czy nawet linki do konkretnych wpisów. Unikaj jednak spamu i dodawaj linki wyłącznie tam, gdzie faktycznie pasują do tematu dyskusji i udzielisz rzeczowej odpowiedzi.

9. Oddaj głos swoim fanom

Pokaż, że ich zdanie jest ważne dla twojej organizacji. Poproś ich o zadecydowanie co chcieliby zobaczyć w przyszłości na fanpage’u, zapytaj czy chcieliby zobaczyć np. zdjęcia nowo przyjętych psów do schroniska czy może relację z ostatnio przeprowadzonej akcji. Możesz ich też poprosić o oddanie głosu w danej sprawie. Aby ułatwić im wybór możesz też zadać pytanie, na które wystarczy tylko odpowiedzieć “tak lub nie”. Zapytaj co sądzą o danym pomyśle – pokaż fanom, że liczysz się z ich opinią.

Jak z pewnością zauważyłeś – nie ma jednej sprawdzonej zasady, która sprawdzi się w stu procentach. W jednej grupie odbiorców ten sam post może być niezwykle popularny, w drugiej nie zdobędziesz nawet jednego lajka. Warto więc mieszać style, przeplatać posty, szukać nowych rozwiązań, testować i sprawdzać co działa najlepiej.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *



FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również