Baza wiedzy

Dzisiejszy temat dotyczy sprawdzonych sposobach na zbieranie darowizn w internecie. Od zbiórek urodzinowych w social mediach po darowizny od zakupów w internecie. Oczywiście temat darowizn w internecie to temat bardzo szeroki, dlatego skupimy się na najważniejszych sposobach. Takie podejście pozwoli Wam wybrać, z których metod korzystać i kiedy. 

Wstęp – czyli o czym dzisiaj mowa  

Nazywam się Marek Zywert i jestem współzałożycielem serwisu FaniMani.pl. Poprowadzę dla Was dzisiaj webinar o sprawdzonych sposobach na zbieranie darowizn w internecie. Oczywiście temat darowizn w internecie to temat bardzo szeroki, dlatego skupimy się na najważniejszych sposobach i podejściu bardziej ogólnym. Takie podejście pozwoli Wam wybrać, z których metod korzystać i kiedy.

Ważny powód do zbiórki pieniędzy 

Co trzeba mieć, żeby zbierać pieniądze w internecie? Przede wszystkim – ważny powód. Być może to jest rzecz dla Was oczywista, być może nie, ale poza nielicznymi wyjątkami to jeśli nie ma ważnego powodu, ważnej wizji, czy historii to ciężko jest przekonać ludzi do tego, żeby wpłacili pieniądze i Was wspierali. Drugim bardzo ważnym elementem jest umiejętność przekazania tego. Ja często spotykam się z takimi sytuacjami, że ktoś robi fajne rzeczy, ale nie potrafi tego pokazać. Umiejętność pokazania jest w tej chwili bardzo cenna. Oczywiście to są tematy typu storytelling, nagrywanie filmów, bo oprócz tego, że jest powód to trzeba to również pokazać. To się bierze z biznesu – może być firma, która robi super produkt, ale jeśli nie umie o nim mówić, nie umie go sprzedawać, to nikt się o tym produkcie nie dowie. Nikt nie będzie miał okazji powiedzieć: tak – to jest fajne, nie – to mi się nie podoba. Albo tak – robicie fajne rzeczy, ja myślę na dany temat to samo, będę Was wspierać, obserwować na Facebooku i wpłacę darowiznę. 

Czyli z jednej strony ważny powód, a z drugiej intencje i umiejętność pokazania. Ta zasada jest istotna bez względu na to, który sposób zbierania pieniędzy w internecie wybierzecie. 

Jak inspirować do zbierania pieniędzy?

Oczywiście w internecie możecie zbierać pieniądze sami, co pewnie robicie. Macie pewnie wpłaty darowizn na stronie, czy informacje o tym, że robicie zbiórki, także poza internetem.  Jest też inny sposób – możecie podejść do zbierania pieniędzy w internecie inaczej i inspirować do zbierania. To jest taki trend w fundraisingu, wyszedł ze Stanów Zjednoczonych i bardzo silnie związany jest z social mediami – bo to one są tutaj nośnikiem informacji. Trend jest taki, że ktoś może wspierać Was, czyli zrobić zbiórkę urodzinową na Facebooku na rzecz Waszej organizacji, oczywiście pod warunkiem, że Wasza organizacja jest na Facebooku zarejestrowana jako organizacja. 

Jaka jest przewaga tego podejścia, że zbieramy samemu, a podejściem, że inspirujecie do zbierania, gdzie dajecie możliwości, mówicie o tych możliwościach, pokazujecie dobre praktyki? Różnica jest taka, że czas Was, Waszego zespołu jest ograniczony, a czasami wspierający zaczynają od tego, że wpłacą Wam darowiznę, potem wpłacą drugą, zaczną Was wspierać przez Fani Mani, czyli przy okazji zakupów w internecie, a potem będą szukać kolejnego sposobu, jak mogą się zaangażować, żeby Wam pomóc. Ponieważ co do zasady, społeczeństwo się bogaci to też coraz trudniej jest wybrać komuś prezent na urodziny i pewnie jak spojrzycie na Facebooka to być może też wśród Waszych znajomych są osoby, które mówią: “w ramach moich urodzin, wpłać na taką i taką organizację” lub “zapraszam na imprezę urodzinową, a w ramach prezentu wpłać pieniądze dla konkretnej organizacji. Oczywiście możecie inspirować również szerzej – te urodziny są bardzo fajne i popularne na Facebooku, ale też są inne okazje – wesela, biegi charytatywne. W przypadku biegu możecie też przekonać organizatora, aby wsparł Was, ale wsparcie będzie się działo w internecie, pomimo tego, że bieg dzieje się offline. 

Temat jest ciekawy, ja nie będę w szczegółach go przybliżał, ale zachęcam do zainteresowania się tematem. Co do zasady chodzi o to, żeby inspirować kolejne osoby, że zamiast prezentu na urodziny można wpłacić na ulubioną organizację. 

Darowizny w internecie – dwa źródła

Mówimy o pieniądzach, mówimy oczywiście o darowiznach w internecie. I te pieniądze są w dwóch miejscach – z jednej strony są to osoby prywatne, które oczywiście wydają pieniądze w internecie, kupują produkty, kupują usługi, rezerwują hotele. Przy pomocy internetu wydają część swoich zarobionych pieniędzy, a tych osób jest coraz więcej z roku na rok. Ponad 18 milionów Polaków kupuje w internecie i to rośnie mniej więcej 20% rocznie. 

Druga rzecz – pieniądze w internecie są również po stronie biznesu, tylko są tam po prostu w innym celu. Czyli biznes wydaje pieniądze w internecie, żeby na przykład przyciągnąć klientów, żeby mieć lepszy wynik w wyszukiwarce Google, a co za tym idzie sprzedać produkt. Czyli biznes bierze pieniądze od osób prywatnych kupując usługi, produkty, czy inne rzeczy. Stąd biorą się też akcje związane z darowiznami. Na pewno Wam znana akcja kliknięć w Pajacyku, gdzie część firm zadeklarowało, że jeśli ktoś będzie wchodził na stronę Pajacyka, kliknie w brzuszek to oni przekażą grosz, czy dwa grosze. Najprostsza akcja, która się dzieje już od wielu, wielu lat w internecie. Oczywiście Pajacyk jest jednym z najbardziej znanych, ale takich serwisów z klikaniem jest co najmniej jeszcze kilka. Ja tutaj bym bardziej inspirował do pomyślenia nad swoim modelem, czy swoją stroną z klikaniem, jeśli uznacie, że dla Was to jest fajna ścieżka do zbierania darowizn. 

Inna opcja – procent od zakupów online i serwis FaniMani.pl, który prowadzimy i łączymy właśnie biznes, osoby prywatne, które część swojego budżetu przeznaczają na zakupy w internecie. Osoby prywatne mają też część budżetu przeznaczoną na wpłaty na zbiórkach, czy na stronach, ale przeważnie większą część przeznaczają na zakupy w internecie i nie tylko – po prostu na życie. 

Co nowego, co też wynikło ze współpracy z biznesem – czyli darowizny za linki na stronie internetowej. Tak jak powiedziałem biznesowi zależy na tym, żeby mieć lepsze pozycje w wyszukiwarce Google, więc są gotowi zapłacić za to, żeby na przykład ich link znalazł się na stronie Waszej organizacji, po to, żeby wpłynął na podniesienie ich w rankingu w wyszukiwarce Google.

Kolejna rzecz – idea fair play. Być może idea już Wam znana. Mechanizm jest bardzo podobny, jak w przypadku Fani Mani, czyli procent od zakupów, tylko tutaj jest to związane z wszelkiego rodzaju ubezpieczeniami. Czyli jeśli ktoś chce się ubezpieczyć, skorzysta z danego serwisu, to jakiś procent trafi do wybranej organizacji. 

Reasumując – mamy dwa źródła – z jednej strony osoby prywatne, które swoje zarobione pieniądze wydają na pomaganie, ale też kolokwialnie mówiąc “życie, zakupy. A z drugiej strony biznes, który dba o to, zachęca do tego, żeby korzystać z ich usług – stąd biorą się różne programy i narzędzia, które możemy wykorzystać do pozyskania darowizn w internecie. 

Kilka ważnych pytań i odpowiedzi

Zanim ta rakieta i zbieranie pieniędzy w internecie wystartuje, warto sobie zadać kilka pytań:

  • czy ten cel, na który chcecie zbierać to jest coś jednorazowego (np. coś co za chwilę zakupicie, czy to produkt, czy usługę, czy wybudujecie kawałek budynku – to się zakończy, czy jest to cel regularny?

Z doświadczenia i z rozmów z organizacjami wiem, że na to drugie jest najtrudniej zbierać, czyli na wszelkiego rodzaju koszty administracyjne, związane z codziennym funkcjonowaniem organizacji, które de facto nie przekładają się bezpośrednio na pomoc dla kogoś. Nie jest to zakup respiratora, rehabilitacja, czy zakup karmy do schroniska, tylko są to koszty związane np. z wyjazdem do schroniska, czy jakimiś sprawami księgowymi. 

  • Kolejne pytanie, które warto sobie zadać – jaki problem chcecie rozwiązać lub jaki problem rozwiązujecie?

Dla osoby, która będzie czytała lub oglądała film, w którym przedstawicie Waszą historię, czy ten Wasz ważny powód, jest to bardzo istotne, aby zrozumiała, jaki problem chcecie rozwiązać, np. chcemy nakarmić 100 psów w ciągu miesiąca; chcemy pomóc Darkowi, żeby mógł oddychać; chcemy Ani zafundować operację, dzięki której będzie mogła biegać. Jasne zdefiniowanie celu jest bardzo istotne, bo często też z tych problemów biorą się z jednej strony historie, z drugiej strony fajne treści, nagłówki, które przyciągają osoby i zachęcają do tego, aby dołączyć do Was i wspólnie ten problem rozwiązać. Myślę, że takim jednym z ważniejszych słów jest “wspólnie” – zachęcam, aby go używać, dlatego, że wtedy budujecie społeczność, czy grupę osób, która wspólnie rozwiązuje jakiś problem. 

  • Jaką historię chcecie opowiedzieć? 

To pytanie dotyczy słynnego storytellingu. Oczywiście w przypadku takich jednorazowych zbiórek, czy kampanii, które możecie organizować w internecie, ta historia przeważnie jest dosyć prosta, np. dziecko urodziło się z jakąś wadą, chcemy mu pomóc, taka jest historia, to się działo po drodze, chcemy zrobić to tak i tak. Często w Waszej organizacji chcecie zachęcić kogoś do stałego wsparcia, przekazywania co miesiąc darowizny na cele statutowe, to taka historia to jest historia powstania, czyli dlaczego robicie to, co robicie, co Was zmotywowało, że prowadzicie organizację, że działacie w organizacji i wierzycie w tą misję. To jest raczej historia bardziej ogólna. Jeśli organizacja działa już ileś lat to z tą historią nie będzie problemu, wystarczy spojrzeć na poszczególne lata, co się działo, co się wydarzyło, jak chcecie historię kontynuować, a do tego potrzebne są pieniądze. 

  • Kolejne ważne pytanie – jaką kwotę i do kiedy chcecie zebrać?

To pytanie kryje za sobą jeszcze kilka innych pytań, bo jeśli na przykład korzystacie z jakiegoś systemu do zbiórek online, to jeszcze pojawia się pytanie, kiedy pieniądze zostaną wypłacone, czy wypłacone zostaną, jeśli nie zbierzecie 100%, jak wygląda proces weryfikacji. To jest temat bardzo szeroki, ale w trakcie webinaru będę miał dla Was taki dokument, który przygotowałem, a w którym jest szereg pytań, które pomogą Wam przygotować taką bazę informacji potrzebnych do zbierania pieniędzy w internecie. O tym dokumencie będzie za chwilę. 

  • Dlaczego ktoś miałby wpłacić?

Pytanie dotyczy powodu, dlaczego ktoś miałby wpłacić. Powód jest ściśle związany z problemem, który chcecie rozwiązywać, ale ten powód można jeszcze bardziej doprecyzować, np. 10 zł pozwoli nam na zakup 10 cegieł na budowę; 20 zł wpłaty pozwoli nam w ciągu miesiąca odwiedzić osobę starszą i spędzić z nią 2 godziny czasu. 

5 sposobów na zbieranie pieniędzy w internecie

Zbiórki online 

Jest to temat dobrze znany i jeden z pierwszych sposobów na zbieranie pieniędzy. 95% przypadków to jest zbieranie na jakąś akcję. Myślę, że bardzo dobrze widać to po serwisie siepomaga.pl, gdzie są często zbierane ogromne kwoty na różne akcje, np. związane z leczeniem, ale przykładów takich zbiórek możecie zobaczyć mnóstwo. Ja osobiście nie pałam miłością do sposobu komunikacji prowadzonych w zbiórkach na siepomaga.pl, ale nie można odmówić im skuteczności. Wiem, że tam są osoby, które nad tym pracują, znają się na tym, dlatego zachęcam do tego, żeby nawet jeśli tam nie będziecie zbierać to zobaczyć, jak to jest robione – jak tam są napisane historie, jakie materiały wideo są nakręcone – jako inspiracja. 

Sukces zbiórek 

Zbiórki zbiórkami, ale za sukcesem kryje się kilka rzeczy. Przede wszystkim – jak bumerang wraca – dobrze napisana historia. Ja Wam pokażę przykład zbiórki, której celem było zebranie pieniędzy na laptopa do organizacji. Tytuł zbiórki, dobrze opowiedziana historia spowodowały, że w bardzo krótkim czasie zebrali pieniądze. Chceli 2,5 tys. zł, a zebrali 3 tys. zł. Wizja rozwiązania problemu – czyli oprócz tego, że mamy historię, opowiadacie co się wydarzyło, ale ważne jest, aby pokazać też jak chcecie rozwiązać ten problem. Im bardziej szczegółowo pokażecie, jak chcecie rozwiązać ten problem, czyli że macie policzone – że takie i takie kwoty razem dają konkretną kwotę, którą chcecie mieć zebraną – tym budzi to większe zaufanie i tym większa szansa, że te środki zbierzecie. I kolejna ważna rzecz – przygotowanie, zespół, promocja. Osobiście mam duży problem z procesem przygotowania, ale widzę, jak jest istotny. Przygotowanie to także uwzględnienie wszystkiego co może się wydarzyć, jaki jest plan, jaki jest harmonogram prowadzenia zbiórki, gdzie i kiedy będziecie ją promować. Zespół – czyli kto będzie działał. 

Nie wiem, czy wiecie, ale firma Amazon znana z międzynarodowego sklepu internetowego posiada jeszcze szereg usług związanych z IT, m.in. serwery FaniMani są w infrastrukturze Amazonu. Oni tam mają bardzo szeroką strukturę wszelkiego rodzaju produktów, które pozwalają każdemu, kto chce działać online na robienie tego, co sobie wymyślił. Chodzi o to, że Amazon przyjął taką metodologię, że oni sobie najpierw wyobrażają, wizualizują, rysują, jak ostateczny produkt ma wyglądać, jakie ma mieć funkcje, a jakich nie ma mieć. I dopiero wtedy rozpisują wszystkie kroki wstecz, żeby dany cel osiągnąć. 

Najprostszy przykład, jeśli chcecie zebrać np. 3000 zł i wiecie z Waszego doświadczenia, że średnio każda osoba wpłacą mniej więcej 30 zł to od razu możecie przyjąć, że potrzebujecie min. 100 osób, które wpłacą. Co za tym idzie – potrzebujecie 1000 osób, które wejdą na stronę zbiórki i z tego 1000 osób, 100 osób dokona wpłaty. 10% to jest maksymalna granica, jaką bym dał. Pewnie możecie mieć inne doświadczenia, że np. 50% osób wchodzących na stronę wpłaca pieniądze, więc na bazie doświadczenia możecie tę wartość procentową zmienić. Jeśli nie macie doświadczenia, to przyjąłbym 10%, bo to będzie bezpieczna granica. 

Teraz idąc dalej – bo to wszystko da się policzyć – 1000 osób musi odwiedzić, 100 wpłaci darowiznę. Weźmy pod uwagę Wasze wpisy w social mediach, np. wiecie, że średnio Wasz post na Facebooku klika 10 osób, czyli możecie obliczyć, ile musicie opublikować postów, aby 1000 osób weszło na Waszą stronę. Oczywiście jest wiele narzędzi, które przekierują użytkownika na Waszą stronę, np. kampanie mailowe, ale co ważne – te wszystkie działania da się policzyć. Rozłóżcie po prostu wszystkie działania na czynniki pierwsze i pomyślcie, jakimi krokami dojść do finału zbiórki. 

#wielkasciepa

Teraz przykład zbiórki, o której już wspominałem i chciałbym teraz opowiedzieć – czyli zbiórka na laptopa dla organizacji. Ściepa, czyli w gwarze zbiórka. Możecie wejść na stronę bit.ly/wielkasciepa i tam jest opisane całe case study, co ta organizacja zrobiła, żeby te pieniądze zebrać, jak wyglądał proces, czy ile to trwało. To jest taki wyjątek, który potwierdza regułę, że na rzeczy administracyjne jest ciężko zebrać fundusze. Tutaj się udało, ale była za tym dobra historia i duże zaangażowanie zespołu. 

Przydatny dokument 

Tutaj jest dokument, o którym także wspominałem. bit.ly/szablon-zbiorka – tutaj macie szablon, który może się Wam przydać. Pozwoli on Wam zebrać różne informacje, na temat zbiórki. Oczywiście możecie też ten szablon zastosować do innych celów, np. do księgowości. 

Strona www i kampanie 

Drugi sposób na zbieranie pieniędzy w internecie to strona internetowa organizacji i kampanie. Poprzez stronę internetową pieniądze mogą do Was spłynąć na różne sposoby. Zacznijmy od numeru konta. 

Numer konta – tutaj podam podam przykład negatywny. Na jednej stronie internetowej, na którą trafiłem miałem problem ze znalezieniem numeru konta. Jest to strona www.pomoc2002.pl. Sprawdziłem stopkę, główne menu, przejrzałem stronę i dopiero w zakładce kontakt, po lewej stronie zobaczyłem dane adresowe i tam znalazł się numer konta. Ja wiem, że ta organizacja utrzymuje się tylko z darczyńców, bo z jedną osobą z organizacji rozmawiałem, ale może być tak, że jak ktoś trafi na tą stronę i od razu nie zobaczy numeru konta i prośby o wsparcie to pomyśli, że ta organizacja utrzymuje się np. z grantów lub jest fundacją korporacyjną i pomocy nie potrzebuje. Tak może być też w przypadku Waszej organizacji – jeśli nie poprosicie to nikt nie będzie przeszukiwał strony, aby znaleźć zakładkę z numerem konta. Podejrzewam, że jeśli słuchacie tego webinaru to nie jest tak, że nie potrzebujecie darczyńców i wsparcia z zewnątrz, zatem ważne jest, aby na Waszej stronie był jasny przekaz, w obszarze above the fold (obszar, który widzi użytkownik po wejściu na Waszą stronę, bez przewijania). Może to być np. pozycja w menu: wesprzyj, płać, albo coś podobnego. Ja w przypadku wymienionej strony byłem zdeterminowany, aby znaleźć numer konta, ale internet jest łatwy, prosty i bardzo łatwo kliknąć x i zamknąć stronę. 

Druga rzecz to płatności online – oczywiście jest szereg osób, które nie korzysta z płatności online, bo wolą po prostu wpłacić przez numer konta lub myślą, że jeśli skorzystają z płatności online to nie będą mogli odliczyć darowizny od podatku – a mogą. Mogą też mieć tysiąc innych powodów, więc oprócz płatności online warto mieć zapisany numer konta na stronie. Jeśli nie jest to dla Was większy problem – na przykład z księgowaniem – warto mieć na stronie opcję płatności online. A tych sposobów na płatności jest dużo. W tym momencie wspomnę o FaniPAY.

System płatności dla organizacji społecznych FaniPAY

Dlaczego w 2016 roku zdecydowaliśmy się na uruchomienie systemu płatności FaniPAY? Zauważyliśmy, że są  różne problemy dla organizacji związane np. z papierową umową, formalnościami, koniecznością zaangażowania programisty. Uznaliśmy, że można to robić lepiej, więc poszliśmy na współpracę z m.in. BlueMedia i TPay, gdzie oni de facto są tym operatorem i żadne pieniądze przez FaniMani nie przepływają, my jesteśmy po prostu marką tych płatności dla organizacji. 

Na co zwrócić uwagę, gdy wybieracie system płatności?

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na warunki wypłat darowizn – czy musicie zrobić jakieś zlecenia, żeby pieniądze wylądowały na Waszym koncie. W FaniPAY jest tak, że każdego dnia roboczego wszystkie pieniądze, które zostały dla Was wpłacone są wysyłane jednym przelewem na Wasze konto. 

Druga rzecz, na którą warto zwrócić uwagę to koszty – czy są jakieś opłaty początkowe, ile wynosi prowizja? Jeśli chodzi o FaniPAY to przez pierwsze 3 miesiące prowizja wynosi 1%, potem to jest 1,49%. Plus za płatność kartami jest dodatkowe 20 gr. Na ten moment w FaniPAY nie ma żadnych opłat początkowych. Wiem, że niektóre systemy mają takie opłaty początkowe i nie mówię tu o złotówce w celu weryfikacji konta, tylko na przykład 50 zł. 

Kwestia czasu uruchomienia – czyli ile minie od momentu wysłania zapytania, czy wypełnienia formularza do uruchomienia płatności na Waszej stronie. W chwili obecnej w FaniPAY jest tak, że jak wypełnicie prawidłowo formularz rejestracyjny to możecie już uruchomić płatności na Waszej stronie. Nie możecie tych środków wypłacić dopóki nie zostaniecie zweryfikowani, ale sam mechanizm zbierania darowizn możecie uruchomić od razu – w zależności od stopnia znajomości kwestii technicznych, myślę, że jesteście w stanie to uruchomić w czasie 1-3 godziny. 

Dlaczego warto zdecydować się na płatności online, a nie tylko na numer konta? Większość osób, które są Waszymi darczyńcami jest z tym już oswojona – płaci kartą, BLIK-iem, korzysta z szybkich płatności bankowych i jest to dla tych osób prostsze niż przepisywanie numeru konta. Taką operację są w stanie zrobić w ciągu 30 sekund lub nawet mniej. Zrobienie przelewu, zalogowanie się do banku jest bardziej czasochłonne. 

Pokażę Wam jeszcze stronę, którą robiliśmy razem z Fundacją Podaj Dalej – www.7grzechow.org. Jest tu system FaniPAY i on domyślnie pojawia się na każdej podstronie (a można sobie też wybrać podstrony, gdzie taka informacja o możliwej darowiźnie się pojawi). Ktoś kto przegląda stronę, cały czas widzi taki pasek rozwijany. 

To bardzo ułatwia użytkownikowi wpłacenie darowizny. Dodatkowo pamiętajcie, że nie każdy wchodzi na Waszą stronę od głównej strony. Często jest tak, że ktoś wyszukuje jakieś informacji w internecie albo Wy sami gdzieś zamieściliście linka do jakieś podstrony i już o tym nie pamiętacie, ale ten link gdzieś jest. Ktoś wchodzi na daną podstronę, np. na podstronę Partnerzy i od razu zobaczy możliwość dokonania wpłaty. To jest kolejna zaleta, że możecie przypominać o tym na każdej podstronie o tym, że działacie i prosicie o wsparcie. 

Kampanie 

Oprócz tego, że macie własne strony internetowe możecie stworzyć kampanie. Wspomniania już strona www.7grzechow.org to też jest przykładek kampanii, która się wzięła z tego, że osoba, która współpracuje z organizacją pisze wiersze i powstał pomysł, żeby ktoś jeszcze je przeczytał, pojawił się znany lektor, który to przeczytał, dlatego zrobili taką kampanię. Te kampanie biorą się czasem właśnie z takiego przypadku, albo inni powiedzą – przyciągania dobrych rzeczy. 

Ta kampania GreenPeace “Adoptuj pszczołę” www.adoptujpszczole.pl to też jest sposób na zbieranie pieniędzy w internecie na konkretny cel, można powiedzieć, że jest to taka “prywatna zbiórka”. Dużą zaletą jest to, że macie pełną kontrolę nad tym, co na takiej stronie się znajdzie. To Wy decydujecie o tym, jak strona będzie wyglądać, jak przyciski będą umiejscowione, ile będzie podstron. W przypadku strony www.adoptujpszczole.pl scrolujemy ją, ale cały czas widzimy na ekranie możliwość adopcji pszczoły, czyli wpłaty darowizny. 

Kolejną zaletą takiej kampani jest też to, że można ją poprowadzić jako całkowicie odrębne działanie i nie koliduje ono z innymi działaniami, które prowadzicie. Z drugiej strony możecie ją prowadzić przez długi czas, np. rok, dwa lata i cały czas taka kampania może funkcjonować. Pamiętajmy też o tym, że jeśli chcecie pozycjonować swoją stronę na jakiś konkretny temat to pozycjonowanie trwa – czasami miesiąc, dwa miesiące, czasami dłużej, więc gdybyście mieli zbiórkę to raz, że nie będzie się dobrze pozycjonowała, bo będziecie jedną z tysiąca zbiórek na portalu, a dwa – gdy taka strona będzie pracować i będzie pojawiała się w różnych wynikach wyszukiwania i różne osoby będą mogły na nią trafić. Możecie też poszukać wolontariusza, który zajmie się promocją tylko i wyłącznie tej jednej rzeczy. 

Serwis FaniWeb.pl 

Nawiązując do tworzenia kampani w marcu stworzyliśmy kolejne narzędzie, które może się Wam przydać w tworzeniu kampanii, czyli takich stron własnych – to jest właśnie serwis FaniWEB.pl, gdzie możecie bezpłatnie założyć stronę organizacji. My ten serwis jeszcze rozwijamy, więc oczywiście mogą zdarzyć się błędy, ale myślę, że z czasem będzie coraz bardziej przydatny. 

Darowizny od zakupów online

Kolejny sposób na zbieranie pieniędzy w internecie to oczywiście darowizny od zakupów online. Dlaczego mówię o tym teraz? Te osoby, które korzystają z FaniMani wiedzą, że pozyskanie pierwszego miliona złotych zajęło nam 4 lata, drugi milion osiągnęliśmy już w ciągu 1,5 roku. To świadczy o tym, jak bardzo zrobiło się to popularne i ile organizacji korzysta z tego, aby zebrać darowizny. Przede wszystkim to jest sposób, żeby zebrać je w inny sposób i nie wyciągać ich z portfela darczyńców i budżetu przeznaczonego na pomoc różnym osobom. Te pieniądze pochodzą z innego budżetu, który każdy ma na “życie” po prostu – zrobienie zakupów spożywczych, zakup jedzenia dla zwierząt domowych, rezerwacji hoteli, czy innych rzeczy. Sięgacie do środków, które pochodzą z innego budżetu – budżetu “na życie”. Nic Was to nie kosztuje, czyli osoba, która robi te zakupy i chce Was wspierać nic więcej nie dopłaca, płaci tyle samo za zakupy, a jednocześnie ma poczucie satysfakcji, że jakiś mały procent tej kwoty oddała do Was. Darowizny od zakupów dla organizacji też są darmowe. 

Inny powód, dlaczego o tym dzisiaj mówię – coraz więcej osób robi zakupy online, dlatego że przez pandemię zostali zmuszeni, aby robić zakupy online i otrzymać produkty, które są im potrzebne. 18 mln Polaków kupuje w internecie – to są dane z końca 2018 roku, więc moim zdaniem ta liczba jest teraz dużo większa. 

Dodatkowo jest taki efekt, że jak kiedyś ktoś sobie nie wyobrażał, aby robić zakupy w internecie, tak teraz został do tego zmuszony lub powstały nowe technologie i przekonuje się do tego, że może to robić. Ja tu chciałbym podać taki przykład – eobuwie.pl i skanowanie stopy. To jest przykład technologii, która bardzo silnie wpływa na zakupy online. Można sobie podejść do salonu eobuwie, bądź do salonu CCC, który z nimi współpracuje, zeskanować swoją stopę i mieć taki profil swojej stopy w systemie. Nie trzeba więc przymierzać butów, aby idealnie pasowały. Znam osoby, które z tej technologii korzystają i są bardzo zadowolone. Zatem technologia wspiera zakupy online. Warto też zwrócić uwagę jeszcze na zakupy odzieżowe, gdyż wiele sklepów internetowych, które sprzedają odzież nie poprzestają na tych 14 dniach ustawowych na wymianę, tylko dają np. 30, 60 albo nawet 100 dni. To powoduje, że zakupy odzieży w internecie robią się coraz bardziej popularne. 

Darowizny od zakupów online – stała forma wsparcia 

Przekazanie darowizny poprzez zakupy online to dla Was stała forma wsparcia i mogą być przeznaczone np. na koszty administracyjne, czyli na coś, na co zbiórki nie zrobicie. Często słyszę o tym, że te pieniądze trafiają do budżetu np. na księgowość, czy inne podstawowe rzeczy, a to oczywiście zależy od organizacji. Co jest ważne – jeśli już ktoś zacznie Was wspierać, ma Przypominajkę, czyli rozszerzenie do przeglądarki lub aplikację mobilną to skończy pomagać aż przestanie robić zakupy w internecie. Oczywiście może też przestać z innego powodu. 

Ponieważ to jest zupełnie nowa forma pozyskania pieniędzy, darowizn dla Waszej organizacji, to ma ono swoją specyfikę i z niej rodzi się bardzo wiele. Z jednej strony kompletnie inny sposób promocji, z drugiej strony bardzo istotna jest liczba wspierających. Oczywiście jeśli macie znajomego, który jest fanem zakupów w internecie i wydaje 1000 zł miesięcznie to taka osoba będzie dla Was bardzo cenna, bo tych zakupów robi sporo. Jednak co do zasady mamy taką organizację, która działa z nami od 2015 lub 2016 roku i mają ok. 120 osób, które wspierają ją w ten sposób. Na kwartał mają dzięki temu ok. 1,5-2 tys. złotych darowizn z zakupów w internecie. Oczywiście to trwało i nie było tak, że oni od początku mieli takie kwoty. Zanim doszli do takiej kwoty to minął niecały rok, ale pracowali nad tym cały czas. Później już nie było takiej potrzeby, bo mają grono osób, które mają Przypominajkę i po prostu cały czas te pieniądze spływają, mimo tego, że promocyjnie robią już bardzo niewiele. 

Nowe formy pomagania – nowe podejście 

Tak jak już wspominałem, nowe formy pomagania wymagają innego podejścia. Tak jak pojawił się BLIK, jako forma płatności, która wymaga innych operacji, tak samo darowizny od zakupów w internecie wymagają innych interakcji i często wyjaśnienia tego mechanizmu, jak to działa. A jeszcze 6 lat temu nikt o czymś takim nie słyszał i nie wiedział. Dlatego my też przygotowujemy co miesiąc komplet materiałów reklamowych oraz różne sugestie promocyjne związane z tym, że w każdym miesiącu są inne okazje “do pomagania” – tak je nazywamy. Te materiały możecie pobrać ze strony FaniMani.pl z gotowym logotypem Waszej organizacji. 

Email – kolejny sposób na zebranie środków w internecie

Warto korzystać z tego sposobu, ponieważ jest to forma bezpośredniego kontaktu z Waszymi darczyńcami i forma budowania relacji. To nie jest jak na Facebooku, gdzie prowadzicie rozmowę, gdzie macie 100 albo 1000 obserwujących, prowadzicie rozmowę publiczną. Druga rzecz jest taka, że email zawsze zostaje w skrzynce mailowej. Oczywiście może ktoś usunąć, czy zarchiwizować, ale wiadomo gdzie go szukać. Jeśli ktoś wchodzi na przykład na Facebooka, gdzie scroluje, to ciężko mu do niektórych rzeczy wrócić. Jeśli coś mu się rzuci w oko, a nie będzie miał gdzie zapisać np. danej strony to później już może tego nie znaleźć. A do maila wraca się codziennie lub co kilka dni. Jeśli dostaliśmy coś na maila, to wiemy gdzie tego szukać. Email to forma pozyskania pieniędzy w internecie często zapomniana, ale jest też sporo organizacji, które dobrze to wykorzystuje.

Tu macie screen z mojej prywatnej skrzynki, gdzie zapisałem się kiedyś na newsletter Avaaz. Można powiedzieć, że jest to taka społeczność internetowa, która zajmuje się różnego rodzaju problemami na świecie. Dostaję więc różnego typu informacje, ale też często prośby o wsparcie. Email jest tutaj takim pośrednikiem, medium do tego, aby pozyskać darowizny, ponieważ możecie skierować użytkownika na Waszą stronę, czy stronę zbiórki. Email możecie potraktować jako wzmocnienie do innych działań. 

O czym pamiętać w przypadku emaila? 

Jest kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę, m.in. OR, czyli współczynnik otwarć – jedna z rzeczy, którą mierzy się przy wysyłce maili. Inna kwestia – nadawca i temat, bardzo często decyduje to, czy odbiorca otworzy maila. Ja bardzo zachęcam do tego, aby nadawcą była osoba. Temat – im bardziej intrygujący, tym większa szansa, że mail zostanie otwarty. Jak już wygraliście z darczyńcą i otworzył maila to mamy drugi współczynnik CTOR, czyli ile osób z tych otwartych maili dokonało kliknięcia. I tutaj już wpływ na to ma zawartość, czyli co wrzucicie do treści, jakie historie opiszecie, jakie zdjęcia użyjecie. Jeśli chodzi o email to ważna jest też jego funkcja. Tak jak social media używamy często dla rozrywki, aby być na czasie, tak w przypadku maila wchodzimy tam, bo tam są nasze sprawy, mamy coś do załatwienia. W związku z tym informacja wysłana mailem ma wyższą rangę i dlatego zachęcam, żeby do niego wrócić i odkopać Wasze bazy mailowe.

 

Pamiętajmy, że fundraising to nie jest tylko pozyskiwanie pieniędzy, tyko tak na dobrą sprawę są to relacje, a mail może Wam właśnie do tego służyć. Ja podam tu taki przykład mój osobisty, gdzie wysyłamy mailing do organizacji, które są zarejestrowane w FaniMani.pl i ja za każdym razem siadam do napisania treści tego maila. Kiedyś miałem takie obawy, że może wysyłajmy to jako FaniMani, tak aby zwrot przychodził na maila info@fanimani.pl, bo wysyłając kilka tysięcy maili mogę się nie odkopać z odpowiedziami. W pewnym momencie jednak doszedłem do wniosku, że nie, że ja chcę być zasypany tymi mailami, bo tylko wtedy będę miał odpowiedź, co jest ok, co nie działa, co warto poprawić, jak mogę komuś pomóc. I tak samo jest w przypadku Waszej organizacji, w ten sposób budujecie relację z Waszymi darczyńcami i możecie się dowiedzieć, że np. na jakimś portalu zbiórkowym wpłacili Wam pieniądze na numer konta, bo coś nie działało w płatnościach online. Albo dostaniecie coś co sprawi, że wzrośnie Wam motywacja, ktoś Was pochwali, że fajne rzeczy robicie. 

Screen, który widzicie to właśnie przykład takiego maila od Avaaz – tu jest tylko zdjęcie i historia i tak wiele razy. Dzięki temu ta organizacja pokazała, że dzięki wpłaconym funduszom udało się zrobić konkretne rzeczy. Zachęcam więc do tego, aby maila używać również w celu pozyskania darowizny, ale też do tego, żeby nawiązywać i budować relacje, dawać Waszym darczyńcom informacje, co się u Was dzieje i po prostu rozmawiać. 

Zbiórki na FB i YT

Temat dość świeży, kilka osób powiedziało, że na Facebooku zbiera. Ja osobiście widzę, że zbiórki na Facebooku, te które są najczęściej widoczne to zbiórki urodzinowe. Podam teraz przykład, jest wzięty z WOŚP-u, ale tak jak kliknąłem sobie w zbiórki pieniędzy to przede wszystkim były tam zbiórki od WOŚP-u.

Kolejna rzecz, do której zachęcam – wejdźcie sobie na facebook.com/fundraisers/ i tutaj jest coś takiego, jak eksploruj. Tutaj możecie zobaczyć przykłady różnych zbiórek z całego świata, które się pojawiły. Możecie wybrać jakąś konkretną kategorię, która jest bliższa temu, co Wy robicie. Co jest ważne – trzeba oczywiście przejść proces rejestracji na Facebooku, proces weryfikacji, jeśli chce się taką zbiórkę założyć. Ja osobiście nie mam doświadczenia w tym procesie, ale jedna osoba mi mówiła, że w ciągu tygodnia można ten proces zamknąć. 

Czas wypłaty na Facebooku 

Ostatnio rozmawiałem z Agnieszką i wiem, że wypłata z takich zbiórek trafiła na konto trochę po ponad miesiącu od momentu zakończenia danej zbiórki. Ja zachęcam do tego, aby z jednej strony zarejestrować się, żeby być w bazie organizacji, które można wybrać do wspierania i w momencie, kiedy się zarejestrujecie inspirować do zbiórek: “słuchajcie, jesteśmy potwierdzeni przez Facebooka, możecie zrobić dla nas zbiórkę urodzinową, czy ślubną”. Facebook to media społecznościowe, więc korzystajcie z tego, co media społecznościowe dają. Może warto czasem napisać bezpośrednio do jakieś osoby, która komentuje Wasze wpisy i zachęcić osobiście, żeby zrobiła taką zbiórkę. 

Myślę, że w pewnym stopniu zbiórki urodzinowe są podobne do FaniMani, z tego względu, że w pewnym momencie to się robi takie stałe źródło wsparcia Waszej organizacji.

Zbiórki na YouTube

YouTube w marcu uruchomił zbiórki – to jeszcze nie jest aktywne w Polsce, ale zachęcam do śledzenia, bo to się czasami bardzo szybko zmienia. Zbiórki tutaj działają w ten sposób, że jakiś youtuber, ktoś kto publikuje filmy, może wybrać organizację i uruchomić taki przycisk “donate” albo jeśli robi live na Facebooku to może tam też uruchomić taką funkcję i pojawia się serduszko, które po kliknięciu umożliwi przekazanie darowizny. Co jest ważne – YouTube pokrywa 100% prowizji, czyli tak naprawdę 100% kwoty trafia do Was. Ja będę ten temat śledził, więc jeśli będę coś więcej wiedział o zbiórkach na YouTube to dam Wam znać. Zachęcam do dołączenia do grupy Fundraiserzy FaniMani – tam pewnie najszybciej się taka informacja pojawi. 

Podsumowanie 

Czas na podsumowanie naszego webinaru. Zawsze trzeba mieć ważny powód, żeby pieniądze zbierać, choć “ważny” to jest pojęcie względne. Coś z Waszego punktu widzenia może być nie do końca ważne, a może się okazać, że jest ważnym powodem dla darczyńców, aby Was wesprzeć. Pamiętajcie o tym.

Oprócz tego ważnego powodu ważny jest też dobry przekaz. Mówiąc kolokwialnie – aby dobrze sprzedać to, czym się zajmujecie. Kolejna rzecz – inspirujcie do działania. Tu zachęcam do P2P, czyli do korzystania z tego co dają nam media społecznościowe, zachęcać różne osoby do wspierania Waszej organizacji, aby robiły na przykład zbiórkę urodzinową. Jeśli mechanizm zbiórkowy ma taką funkcję, że Wy organizujecie zbiórkę, a ktoś może zostać zbierającym na tą zbiórkę to warto, aby z takich mechanizmów także korzystać. W zbiórkach FaniMani coś takiego jest. 

Pamiętajcie, że pieniądze w internecie są w dwóch miejscach – m.in. u osób prywatnych i to co Was tu interesuje to po prostu to, aby wpłacili darowiznę dla Was z tego budżetu, który każda osoba prywatna ma przeznaczone na wspieranie i pomaganie. Z drugiej strony są też pieniądze z biznesu i tam są te programy, o których mówiłem – procent od zakupów w internecie, klikanie, darowizny na stronie, czy fair play.

Ważna rzecz, zanim przejdziemy do sposobów to oczywiście istotne jest przygotowanie się do prowadzenia różnych działań, które powodują, że ktoś będzie Was wspierał. A jeśli chodzi o sposoby to jeszcze przypominam – są to zbiórki, strony internetowe, Wasze strony internetowe oraz kampanie, które możecie prowadzić na zupełnie innych stronach albo subdomenie (tak jak na przykład akademia/fanimani). Kolejny sposób na darowizny z internetu to procent od zakupów online, email wiecznie żywy – korzystajcie z niego, bo to zupełnie inny kontakt, inne relacje i warto! Dalej warto pamiętać o Facebooku i zbiórkach P2P, czyli zbiórki urodzinowe. Tu inspirujecie do tego, żeby ktoś inny zbierał i był takim fundraiserem dla Waszej organizacji, zrobił zbiórkę urodzinową, czy w jakiś inny sposób skorzystał z tych możliwości “zbiórkowych”, które daje Facebook. I jeszcze zbiórki na YouTube – ten temat będę monitorował i dam Wam znać. 

 

Na koniec jeszcze krótkie podsumowanie, czym jest FaniMani. FaniMani powstało, aby wspierać organizacje w zbieraniu funduszy na ważne cele. Z tego też powodu my nie ograniczamy tego, kto może korzystać z FaniMani. Póki cel jest szczytny to nie ważne, czy to jest grupa formalna, koło gospodyń wiejskich, klub sportowy, czy rada rodziców przy szkole – dla nas to jest okej. Oczywiście to podlega osobnemu procesowi weryfikacji. Serwis FaniMani.pl, czyli darowizny od zakupów w internecie to jest nasze największe narzędzie i nad nim najbardziej pracujemy. Oprócz tego jest FaniPAY, czyli darowizny na stronie organizacji, FaniSEO – program pilotowy, który wystartował w 2019 roku, a dotyczy darowizn za linki na stronie organizacji. Jest też FaniWEB, wystartował w marcu tego roku – są to bezpłatne strony dla NGO i kampanii społecznych. Więcej możecie się dowiedzieć na fanimani.pl/zbieram. W ramach serwisu FaniMani.pl jest też mechanizm zbiórek. W stopce strony znajdziecie hasło zorganizuj zbiórkę. Tam też opisane jest, jakie jest nasze podejście do tych zbiórek online, bo jest trochę inne niż wszystkich innych pozostałych portali zbiórkowych. 

Jeśli macie jakiekolwiek pytania to możecie do mnie pisać – czy to na maila, czy też do grupy fundraiserzy FaniMani. Możemy tam trochę inaczej i szerzej porozmawiać. Dziękuję bardzo i do usłyszenia!  



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *



FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również