1,5% podatku dla NGO 1,5 procent / Poradnik

A gdyby tak w tym roku 25% więcej podatników przekazało Wam 1,5% podatku? Nie ma rzeczy niemożliwych, ale jak to zrobić? W artykule skupimy się na sposobach i gotowych rozwiązaniach, które możecie wykorzystać, aby “pozyskać” kolejne osoby i zachęcić ich do przekazania 1,5% podatku.

Jak wybrać z wielu pomysłów?

Warto żebyście się zastanowili, jakie macie możliwości finansowe, zespołowe i czasowe, aby osiągnąć konkretny wynik. Oczywiście idealnie byłoby uzyskać niskim kosztem i niskim nakładem pracy, wysoki potencjał funduszy z 1,5% podatku. Aby to osiągnąć, warto odpowiednio komunikować.

Pamiętajcie, że macie różne opcje związane z komunikacją:

  • komunikacja 1:1 – czyli wiadomość, spotkanie, telefon, co może być bardzo angażujące, ale z drugiej strony najbardziej skuteczne.
  • komunikacja 1 do wielu – może to być email, wiadomości zautomatyzowane, działania w social mediach. Niekoniecznie Wy musicie robić to osobiście, ale mogą to być celebryci, influencerzy, rozpoznawalna osoba w miejscowości, czy przyjaciele Waszej organizacji.
  • komunikacja wiele do wielu – najbardziej efektywna ścieżka, bo mnożycie potencjał każdej osoby, która się angażuje w pomoc. Mogą to być działania zespołu lub osób, które są blisko Waszej organizacji. Dostarczając narzędzia i pomysły możecie zainspirować ich do tego, aby byli Waszymi ambasadorami i docierali z informacją o 1,5% podatku do swoich znajomych i fanów w social mediach.

Nikt Wam nie da 1,5% podatku, jeśli…

Jeśli nie będzie podstawowych komunikatów w treści, jaką przekazujecie, nikt Wam nie da 1,5% podatku – o tym warto pamiętać. Co ważne w Waszej komunikacji:

  • poinformujcie, jakie są Wasze osiągnięcia, czyli co zrobiliście z poprzednim odpisem podatku;
  • na co planujecie wydać te środki – budujcie relację z darczyńcami, również w taki sposób;
  • pamiętajcie o rozpoznawalności Waszej organizacji i opiniach o Was;
  • podajcie numer KRS, czy cel szczegółowy, jeśli jest niezbędny. Bez tego potencjalny darczyńca nie będzie wiedział, jak technicznie przekazać pieniądze.

To o czym warto także pamiętać przy tworzeniu komunikatów to liczby! Liczby przyciągają uwagę, są wokół nas codziennie i są prostym komunikatem, od którego można zacząć rozwijać historię. A o pomysłach na komunikaty i historię opowiemy więcej poniżej 🙂

Pomysł 1. Przypomnij bezpośrednio

WhatsApp, Messenger, Signal, wiadomości sms – tych komunikatorów można tu wymieniać dużo. Zaproponowany poniżej szablon jest skonstruowany tak, że do drugiego punktu nie przechodzi się od razu, a tym punktem i jednocześnie głównym celem jest prośba o przesłanie komunikatu dalej, do innych osób. Bez względu na to, czy osoba, do której piszecie przekaże Wam 1,5% podatku, warto wyjść z inicjatywą i poprosić o przekazanie wiadomości dalej. Warto podać konkretną liczbę osób, do których przekazać wiadomość, aby Wasz odbiorca się nad tym nie zastanawia.

Przed wysłaniem takiej wiadomości, zastanówcie do kogo chcecie ją wysłać. Opracujcie treść wiadomości. W wyniku takiej wiadomości ktoś może do Was zadzwonić, więc warto przygotować się na taką rozmowę i pytania, które może zadać druga strona. Ewentualnie cały komunikat możecie też nagrać w postaci filmu video, jako wiadomość osobistą. Podane wyżej komunikatory możecie otworzyć w przeglądarce, co ułatwi Wam wysyłkę wiadomości (możecie przygotować treść w notatniku, a następnie skopiować ją zmieniając tylko imiona odbiorcy). Możecie także dołączyć jakąś grafikę z liczbami lub inną ogólną wiadomość o 1,5% podatku. Co ciekawe – wykorzystajcie grupy – klasowe, szkolne, czy założone w innych celach. Przekazując informację do jakiejś grupy osób zwielokrotni to dotarcie do podatników. Zapytajcie więc osoby z Waszej organizacji, czy znajomych, czy są dołączeni do takich grup i mogą Was polecić.

Pomysł 2. Zaangażuj podatników, aby przekazali dalej

Potrzebujecie bazę kontaktów, treść do wysłania, scenariusz rozmowy telefonicznej albo filmu video oraz narzędzia np. email, czy inne komunikatory. Ze względu na to, że jest to komunikacja 1:1 to ma to wysoki potencjał finansowy, choć koszt czasowy też jest znaczny. Przykładowa treść:

Jeśli chcecie poprosić przyjaciół Waszej organizacji o to, aby przekazali wiadomość dalej to warto im to ułatwić i wysłać przykładową wiadomość, jaką mogliby skopiować. Dajcie im po prostu gotową treść.

Pomysł 3. Zorganizuj live/webinar/spotkanie z księgowym

Potrzebujecie chętną księgową/księgowego, platformę do prowadzenia spotkań live (clickmeeting, facebook live, streamyard, czy zoom). Ważne też abyście nagłośnili to wydarzenie w social mediach, poprzez mailing, czy wiadomość bezpośrednią. Takie spotkanie to na pewno konkretna wartość dla podatników i Waszych darczyńców. Wykorzystajcie gorący temat, jakim może być na przykład “Jakie ulgi podatkowe w rozliczeniu za poprzedni rok?”. Ponadto w tym konkretnym temacie dotrzecie też do osób, które jeszcze się nie rozliczyły. Dajecie wartość edukacyjną i macie okazję przekazać im informację o 1,5% podatku.

Pomysł 4. Poproś o opinię w Google i na Facebooku

Potrzebujecie treść wiadomości i najlepiej kilka różnych opinii, bazę kontaktów, a także linki gdzie dodać opinię wraz z instrukcją, jak to zrobić. Koszt tego działania jest dosyć niski, ale z drugiej strony ma też dosyć niski potencjał w kontekście 1,5%. Jednak w dłuższej perspektywie buduje zaufanie do Waszej organizacji, co jest bardzo istotne. Dzięki tym opiniom podniesiecie swoją pozycję w rankingu Google i zwiększycie świadomość organizacji. Poniżej przykładowa wiadomość:

Pomysł 5. Wykorzystaj krótkie życie postów

Zasięg postów organicznych (niepromowanych) dociera średnio do ok. 5% fanów. Posty mają więc bardzo krótkie życie. Na Twitterze na przykład, jeśli post nie zobaczy nikt w ciągu 15 minut od publikacji to istnieje 1% szans, że ktoś go zobaczy po tym czasie. Na Facebooku ten okres czasu to 6 godzin. Oznacza to, że po 6 godzinach możecie wrzucić kolejnego posta, bo szansa na to, że ktoś zobaczy tego poprzedniego posta jest bardzo mała. Nie bójcie się więc tego, że jakieś posty dotyczące 1,5% podatku powtarzacie, możecie wręcz opublikować dokładnie ten sam post, bo szansa na to, że zobaczy go osoba, która widziała go wcześniej jest bardzo mała.

Co potrzebujecie do tego pomysłu? Treści posta (nowego lub już opublikowanego), a także planera postów.

Pomysł 6. Zaangażuj robiąc ankietę w mediach społecznościowych

Czego potrzebujecie? Treści, a także czasu na obsługę komentarzy. Zadajcie proste pytanie – “Kto z Was już rozliczył PIT?” Zróbcie ankietę, ale nie mówcie wprost, że chodzi o przekazanie 1,5% podatku. Inny przykład pytania? Zróbcie grafikę z pytaniem “Jak ma na imię?” Wydaje się, że pytanie jest dosyć dziwne, ale w treści posta doprecyzujcie – jak ma na imię Twój znajomy, któremu możesz przekazać wiadomość o 1,5% podatku? Zupełnie niezobowiązujące, sprytne i proste. Wasi obserwujący mogą w komentarzu oznaczyć znajomych, a Wy dalej temat 1,5% podatku poruszycie w komentarzach. Zacznijcie więc od pytania zupełnie niezwiązanego z Waszym docelowym tematem i nie mówicie o co chodzi. Dzięki komentarzom Waszych fanów zwiększacie zasięg posta.

Pomysł 7. Dotrzyj do pośredników

Potrzebujecie bazę kontaktów lub osoby, które mają dużą bazę i szerokie grono znajomych. Przyda się Wam także scenariusz rozmowy oraz wiadomość do księgowych.

Kto może być tym pośrednikiem? Mogą to być osoby, które mogą Was wesprzeć w zebraniu 1,5% podatku – na przykład biura księgowe, kluby seniora i uniwersytety trzeciego wieku (często te osoby nie rozliczają się samodzielnie), koła gospodyń wiejskich, itp. Możecie do nich dotrzeć z informacją i prośbą, aby to oni Wam pomogli. Pomyślcie co te osoby mogą zrobić i dostarczcie im gotowe narzędzie – na przykład gotową wiadomość, którą księgowi mogą wysłać do swoich klientów. Przykładowa wiadomość, którą księgowi mogą wysłać dalej:

Wysłanie wiadomości przez księgową nie daje jej dodatkowej pracy, bo w domyśle po wysłaniu takiej wiadomości może wpisać od razu Wasz KRS w zeznaniu podatkowym (jeśli klient w odpowiedzi nie wskaże innej organizacji). Ciekawostka – w celu szczegółowym księgowi mogą wpisywać swoje inicjały i dzięki temu będziecie wiedzieć, z którym księgowym warto dalej działać. Warto też księgowemu podziękować! Dzięki temu księgowi będą wiedzieć, że ich praca nie poszła na marne.

Pomysł 8. Zaintryguj i dostarcz rozrywkę

Wracamy do tematu storytellingu. Potrzebujecie danych – co zrealizowaliście w poprzednim roku w liczbach, grafiki, treści posta, a także czasu na publikację. Na grafice możecie napisać na przykład “1,5 = 231”, a w treści posta wyjaśnicie, że dzięki środkom z (otrzymanego za ubiegły rok) 1% podatku zorganizowaliście 231 spotkań z psychologiem w temacie profilaktyki uzależnień. Oczywiście liczby dopasujcie do swoich działań.

Jak może brzmieć treść posta:

Dzięki tym liczbom budujecie zaufanie do organizacji, bo mówicie o tym, jak pomagacie i co robicie. Tak więc zaintrygujcie Waszych odbiorców i wykorzystujcie różne liczby, treść posta może być podobna.

Pomysł 9. Wykorzystaj 15-60 sekund (short, rolki itp)

Mega krótkie filmiki, które budzą emocje i docierają do coraz szerszej liczby odbiorców (najpierw wprowadził je Tiktok) – jest w tym trend i metoda. Jeśli nagracie filmik i będziecie mieli kolejne pomysły to możecie je publikować często. Możecie znowu skorzystać z liczb, lub zrobić coś innego przyjemnego dla oka 🙂

Pomysł 10. Zbuduj dowód społeczny i zaangażowanie

Kolejny pomysł na post i grafikę to zapytacie odbiorców, czy pamiętają jaką kwotę przekazali w formie odliczenia podatku w zeszłym roku (warto zapytać o widełki, aby odbiorcy nie mieli obaw o przekazanie swoich danych wrażliwych). Waszym celem jest budowanie bazy kontaktów – osoby z komentarzy, czy te które wysłały Wam wiadomość bezpośrednią. Pamiętajcie, że ta osoba, która przekazała Wam odpis swojego podatku, jest łącznikiem do kolejnych osób – to jest bardzo, bardzo ważne!

Do tego treść posta:

Pomysł 11. Zadbaj o przyszłość

Wspomniana przyszłość to Przypominajka FaniMani i darowizny od zakupów internecie, które pewnie wielu z Was zbiera. Przypominajka to wtyczka do przeglądarek internetowych. W momencie, gdy ktoś wchodzi na jakąś stronę związaną z rozliczeniem podatku dodatkowo zobaczy nazwę i numer KRS organizacji. Oprócz tego, że Przypominajka przypomina użytkownikowi, że może przekazać darowiznę od zakupów w danym sklepie, to jest to dodatkowa funkcja Przypominajki, która przypomina o przekazaniu 1,5% podatku. To taki bonus 🙂 To co pojawi się użytkownikowi na ekranie możecie skonfigurować w panelu organizacji na fanimani.pl. To jest inwestycja w Waszą niezależność, czym są darowizny od zakupów w internecie.

Podsumowanie

11 pomysłów za nami, mamy nadzieję, że w Waszych głowach pojawiły się także inne pomysły. Teraz nie pozostaje nic innego, jak ruszyć do działania! Życzymy powodzenia w zbieraniu funduszy z 1,5% podatku.





FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również