
Internet daje wiele możliwości na promocję organizacji społecznych w internecie. Warto skorzystać z dostępnych narzędzi, które z pewnością ułatwią pracę i zaoszczędzą czas, dzięki automatyzacji działań.
Wiele narzędzi jest bezpłatnych, a te, z których można skorzystać tylko po wykupieniu danego pakietu, często mają przygotowaną atrakcyjniejszą ofertę dla organizacji i inicjatyw non-profit.
Tworzenie treści
Organizacje społeczne tworzą na co dzień sporo dokumentów, pism, podsumowań czy prezentacji dla potencjalnych darczyńców i sponsorów. Okazuje się, że jest sporo bezpłatnych rozwiązań, które usprawnią “papierkową” pracę i ułatwią przepływ informacji w organizacji. Wśród nich znajdziesz:
Office 365 Nonprofit
Jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest pakiet Office, używany na co dzień w wielu biurach. Pakiet Office jest płatny, jednak Microsoft przygotował udogodnienie dla organizacji non-profit – bezpłatny dostęp do narzędzi niezbędnych do pracy biurowej. Pakiet dla non-profit umożliwia edytowanie i magazynowanie dokumentów w trybie online, co znacznie ułatwia pracę w zespole (np. z wolontariuszami).
Dostęp do usługi Office 365 Nonprofit mogą uzyskać wszystkie organizacje uznane za dobroczynne w danym kraju, o charakterze niedochodowym i prowadzące działalność dobroczynną na rzecz społeczności lokalnej.
Aplikacje Google dla non-profit
Google daje organizacjom non-profit możliwość bezpłatnego korzystania z aplikacji, takich jak konto e-mail (z własną domeną), kalendarz oraz Dysk Google z pojemnością 30 GB. Możesz więc zorganizować pracę w waszej organizacji i zarządzać wspólnymi plikami i dokumentami. Przechowywanie danych w chmurze pozwoli na korzystanie z nich z każdego miejsca i o dowolnej porze.
Na Dysku Google znajdziesz aplikacje, będące alternatywą dla pakietu Office – możesz więc tworzyć dokumenty tekstowe, tabele z wyliczeniami czy prezentacje. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość udostępniania tych dokumentów czy nawet całych folderów członkom zespołu, a także ich wspólne edytowanie i dodawanie komentarzy.
Grafiki
Nawet jeśli nie macie w zespole grafika, możecie samodzielnie tworzyć estetyczne materiały wizualne. Dostępne narzędzia pozwalają na przygotowanie mniej i bardziej skomplikowanych projektów, a ich intuicyjność, gotowe szablony i materiały zaoszczędzą czas.
Canva (od niedawna również w Polskiej wersji językowej)
To jedno z najłatwiejszych narzędzi do tworzenia grafik do mediów społecznościowych, wpisów na blog, do projektowania ulotek, zaproszeń czy nawet infografik. Wystarczy wybrać jeden z zaproponowanych formatów lub wpisać własny rozmiar grafiki (w tym celu kliknij w “Use custom dimensions” w prawym górnym rogu).
Narzędzie jest niezwykle łatwe w obsłudze. Przy tworzeniu projektów można korzystać z dużego wyboru gotowych elementów, jak zdjęcia, tła, kształty, ikony czy wykresy. Wszystkie te narzędzia są dostępne bezpłatnie, jednak są też elementy, za które zapłacimy 1 dolara.
Canva w wersji biznesowej daje jeszcze więcej możliwości i – dobra wiadomość – wersja ta jest bezpłatna dla organizacji non-profit. Wystarczy zapisać się do programu tutaj.
PicMonkey
Narzędzie ułatwia edycję zdjęć – możesz dodawać do nich tekst, nakładać filtry i tworzyć własne grafiki. Jest to też dobre rozwiązanie do tworzenia kolaży.
PowToon
Pow Toon jest świetnym rozwiązaniem dla każdego, kto chce przygotować prostą animację. Wystarczy skorzystać z gotowych elementów, aby stworzyć krótki film, opowiadający historię o waszych działaniach.
E-maile
Wysyłanie e-maili to nadal jeden z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do odbiorców czy bezpośrednio do darczyńców. Zadbaj o to, aby e-maile były personalizowane i aby częstotliwość wysyłek nie była zbyt duża – nikt nie lubi spamu. Poniżej znajdziesz kilka narzędzi, które ułatwią ci komunikację z osobami z waszej bazy mailingowej.
GetResponse
GetResponse jest płatnym narzędziem, jednak organizacje non-profit mogą wykupić pakiety za połowę ceny. Mamy dostęp do sporej liczby gotowych szablonów, ale jest także możliwość przygotowania własnych wiadomości od podstaw. Tworzenie wiadomości jest proste – wystarczy przeciągnąć gotowe elementy i je edytować – dodać własny tekst, grafiki itp.
Jeśli na waszej stronie www znajduje się formularz zapisu do newslettera, dzięki GetResponse będziecie mogli wysyłać automatyczne wiadomości do odbiorców.
MailChimp
MailChimp też jest płatnym rozwiązaniem, jednak jeśli wysyłamy maila maksymalnie do 2 tys. subskrybentów, możemy to zrobić za darmo (można wysłać maksymalnie 12 tys. wiadomości miesięcznie). MailChimp również przewidział ofertę dla non-profit z 15-procentową zniżką.
Mailer Lite
Mailer Lite również pozwala na bezpłatną wysyłkę maili, jeśli liczba Twoich subskrybentów nie przekracza 1000. W przeciwieństwie do MailChimpa, liczba wysyłanych wiadomości nie jest ograniczona. Bezpłatna wersja pozwala na automatyzację wysyłki, więc możesz ustawić autorespondery, które otrzyma każdy nowo zapisany użytkownik.
Promocja organizacji
Google Grant
W ramach narzędzi dla organizacji Google przygotowało również program Google Ad Grants. Uczestnicy programu otrzymują 10 tys. dolarów miesięcznie do wykorzystania na reklamy AdWords.
Pozwoli to na promowanie waszej strony www w wynikach wyszukiwania Google. Dotrzecie dzięki temu do większej liczby osób i zwiększycie zasięg waszych działań.
YouTube dla non-profit
Poza wspomnianymi już narzędziami od Google, organizacje mogą również korzystać z YouTube dla non-profit. To rozwiązanie pozwala na stosowanie nakładki z wezwaniem do działania w filmach, co może pozytywnie wpłynąć na zwiększenie liczby waszych darczyńców.
Organizacja pracy
Trello
Organizacjom współpracującym z wieloma osobami i korzystającym z pomocy wolontariuszy z pewnością przyda się także aplikacja do zarządzania zadaniami. Trello jest jednym z najłatwiejszych rozwiązań. Wystarczy utworzyć tablicę i umieścić w niej zadania.
Do każdego zadania możemy przypisać konkretne osoby, ustawić termin realizacji, dodać opisy i komentarze, a także sporządzić check-listę. Aplikacja wysyła powiadomienia mailowe dzień przed upływem terminu, co jeszcze bardziej usprawni prowadzenie działań.
Używacie jeszcze jakichś narzędzi w codziennej pracy, które warto polecić? Dajcie znać w komentarzach.