Gwiazdy charytatywnie

Za nami kolejny rok, który zdecydowanie należał do serwisów społecznościowych. Intensywnie korzystają z nich nie tylko nastolatki i zapaleni internauci, ale też gwiazdy znane z serwisów plotkarskich.

Wśród ich najpopularniejszych wpisów znalazły się również te o tematyce dobroczynnej. Jakie tematy w nich poruszano i które z nich uzyskały największą liczbę polubień?

1. Na pomoc psiakom

Największą liczbę polubień miał wpis Sylwestra Wardęgi ze zdjęciem charakterystycznego samochodu, którym później rozwoził karmę dla psów w schroniskach. Pod wpisem znalazło się ponad 67,5 tys. polubień i udostępniono go ponad 1,1 tys. razy! Pojawiło się ponad 5 tysięcy komentarzy, w których – na prośbę Wardęgi – fani proponowali nazwę dla psiego pojazdu.

psiakobus

https://www.facebook.com/sawardega

Jak widać, popularność vlogera z serwisu YouTube przełożyła się również na sporą liczbę fanów na Facebooku. Wardęga często wspomina o pomocy zwierzętom, sam jest właścicielem psa o imieniu Chica, więc wykorzystuje swoją rozpoznawalność w słusznej sprawie.

2. Drobne kwoty i wielka pomoc

Jeden z najpopularniejszych wpisów Ewy Chodakowskiej jest prośbą o pomoc w zebraniu środków niezbędnych na leczenie dziewczynki cierpiącej na pęcherzowe oddzielanie się naskórka. Leczenie odbywa się w Stanach Zjednoczonych i konieczne było zebranie ogromnej kwoty – 6 milionów złotych.

Ewa Chodakowska da chorej dziewczynki

chodakowska1

https://www.facebook.com/chodakowskaewa

Chodakowskiej udało się zaangażować w akcję tysiące osób – wiele z nich w deklarowało w komentarzach swoją pomoc. Wpis polubiło ponad 60 tysięcy osób, ale – co ważniejsze – został udostępniony ponad 100 tysięcy razy! Im bardziej oddanych fanów na Facebooku ma dana gwiazda, tym większą moc oddziaływania mają publikowane przez nią materiały. Fani nie zawiedli i tym razem – cała kwota została zebrana i dziewczynka już wyjechała do USA na roczne leczenie.

3. Tuning w słusznej sprawie

Kolejny wpis, który zdobył najwięcej polubień (niemal 60 tys.), również pojawił się w profilu Wardęgi. Post dotyczył wspomnianego już wcześniej Psiakobusa, który jeszcze wtedy był jedynie szalonym pomysłem znanego YouTubera. Wardęga zaproponował, że kupi samochód, który z chęcią przerobi na pojazd podobny do tego z filmu „Głupi i głupszy”. Internetowy gwiazdor szukał kogoś, kto mógłby zająć się tuningiem samochodu.

Początki projektu Psiakobus Wardęgi

psiakobus-początek

https://www.facebook.com/sawardega

Pomysł został pozytywnie odebrany przez fanów i, co najlepsze, Wardędze faktycznie udało się go wcielić w życie!

4. Niemożliwe nie istnieje

Kolejny wpis, który spotkał się ze sporym entuzjazmem internautów został opublikowany w profilu Martyny Wojciechowskiej. Znana podróżniczka dodała zdjęcie, na którym widzimy ją w radosnym uścisku z dziewczynką. Z opisu dowiadujemy się, że marzeniem chorej dziewczynki było spotkanie z gwiazdą. Najważniejszy przekaz, płynący z treści wpisu to „Niemożliwe nie istnieje”.

Martyna Wojciechowska „Niemożliwe nie istnieje”

wojciechowska

https://www.facebook.com/MartynaAtTheEndOfTheWorld/

Pod wpisem pojawiło się ponad 54 tys. polubień, 500 udostępnień i tysiąc komentarzy. Lubimy pozytywne historie!

5. Małe wielkie serca

W środku listy znalazł się też przedstawiciel młodego pokolenia sławnych osób, czyli Mateusz Pawłowski, znany z popularnego serialu telewizyjnego. Jego wpis związany jest z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy – młody aktor zrobił sobie zdjęcie z charakterystyczną naklejką w kształcie serca i zadał jedno proste pytanie: „Pomogłem, a Wy?”. To wystarczyło, aby pod postem pojawiło się ponad 40 tysięcy polubień, ponad 2 tys. komentarzy i niemal 50 udostępnień.

Mateusz Pawłowski dla WOŚP

https://www.facebook.com/mateo.pawlowski

https://www.facebook.com/mateo.pawlowski

6. Osoby, które nie są obojętne

Ewa Chodakowska nie raz pomogła wypromować ważną inicjatywę, więc i tym razem jej fani na Facebooku nie zawiedli. Gwiazda poprosiła o wsparcie 4-letniego chłopca, zmagającego się z guzem mózgu.

Ewa Chodakowska prosi o wsparcie

https://www.facebook.com/chodakowskaewa

https://www.facebook.com/chodakowskaewa

Chodakowska jasno precyzuje swoje prośby, kierowane do fanów: “Proszę Ciebie!!! Udostępnij ten post i wpłać symboliczną ZŁOTÓWKĘ!! lub tyle ile możesz… Ale złotówkę wpłać… Nie licz na to, ze ktoś zrobi to za Ciebie…”

Post polubiło ponad 34 tysiące osób i udostępniono go ponad 4,5 tys. razy! To po raz kolejny pokazuje, że bezpośrednie zwracanie się do fanów i mówienie wprost czego od nich się oczekuje lub co powinni zrobić, aby zmienić swoje lub czyjeś życie, przekłada się na realne działanie.

7. Reklamy dla zwierząt

W zestawieniu po raz kolejny pojawił się wpis Wardęgi, poruszający tematykę pomocy bezdomnym psom. Tym razem we wpisie pojawiło się wideo z pierwszej odsłony akcji dla zwierząt w schroniskach. YouTuber przy okazji poprosił o udostępnienie filmu, bowiem wszystkie dochody z reklam miały być przekazane na pomoc zwierzakom.

Pierwsza odsłona akcji Wardęgi

wardęga

https://www.facebook.com/sawardega

Na efekty długo nie musiał czekać. Wpis polubiło 21,5 tys. osób i udostępniono go ponad 9,8 tys. razy! Co więcej, vloger zadeklarował, że dochód z jego koszulek, sprzedanych przez 2 tygodnie od opublikowania wpisu, również zostanie przeznaczony na pomoc zwierzakom w schroniskach. Komentarze fanów Wardęgi jasno wskazywały na poparcie akcji – pojawiło się w nich mnóstwo pozytywnych słów, skierowanych w stronę YouTubera i samej inicjatywy.

8. Apel o pomoc

Raper Ryszard Andrzejewski, znany jako Peja, w jednym z wpisów zamieścił historię młodego mężczyzny, zmagającego się z guzem mózgu. Nie jest to jeden z wielu apeli udostępnianych z innej strony. Poza treścią, przedstawiającą sytuację mężczyzny, dodane jest też zdjęcie, na którym widzimy chorego wraz z Peją. To pokazało fanom gwiazdy, że jemu też zależy na pomocy drugiej osobie i jest to prośba o pomoc, płynąca bezpośrednio od niego.

Peja w walce z guzem mózgu

peja

https://www.facebook.com/PejaSlumsAttack

Wpis został opublikowany w czerwcu i od początku zwrócił uwagę wielu osób – pojawiło się pod nim ponad 19,8 tys. polubień, 31 tys. udostępnień i ponad tysiąc komentarzy! Z komentarzy listopadowych można wywnioskować, że mężczyzna zmarł, ale jego losem przejęło się wiele osób i niemal każdy chciał pomóc.

9. Natychmiastowa pomoc

Wpis Martyny Wojciechowskiej to podziękowanie za szybką reakcję i pomoc chłopcowi cierpiącemu na pęcherzowe oddzielanie się naskórka. Mówiła o nim wówczas niemal cała Polska, bowiem w kilka dni udało się zebrać 6 milionów złotych – olbrzymią kwotę, potrzebną na operację małego Kajtka. Pod wpisem znalazło się ponad 16 tysięcy polubień, 2,7 tys. udostępnień i ponad 380 komentarzy. Reakcje fanów były bardzo pozytywne i niemal każdy wyrażał swoją radość, związaną z powodzeniem akcji.

6 mln da chorego Kajtka

https://www.facebook.com/MartynaAtTheEndOfTheWorld/

https://www.facebook.com/MartynaAtTheEndOfTheWorld/

10. Moc pomagania

Zestawienie zamyka wpis Ewy Chodakowskiej z prośbą o pomoc dla dzieci w akcji zainicjowanej przez Fundację One Day. Gwiazda udostępniła link do dokumentu z „tabelą marzeń”, w której znalazł się spis rzeczy, jakie można było podarować dzieciom przed świętami. Jej wkład był tak wielki, że w krótkim czasie po opublikowaniu wpisu wszystkie kolumny były zarezerwowane! Wiele osób pytało też, czy do listy będą dodani kolejni podopieczni, bo wykazywali ogromną chęć pomocy.

Duży wpływ na skuteczność jej wpisów ma z pewnością to, w jaki sposób zwraca się do fanek na Facebooku. Każda z nich po przeczytaniu kolejnego postu może poczuć, że treść kierowana jest właśnie do niej. Gwiazda sama nie raz podkreślała, że dostaje tysiące wiadomości z prośbą o pomoc lub o udostępnienie informacji, ale robi co może i właśnie za to cenią ją jej fani na Facebooku. Wiele osób zamieszcza linki z podobnymi informacjami w komentarzach pod wpisami Chodakowskiej.

Ewa Chodakowska dla Fundacji One Day

https://www.facebook.com/chodakowskaewa

https://www.facebook.com/chodakowskaewa

Jedna z fanek pod wpisem pochwaliła Chodakowską za takie działanie i za to, że „sławni ludzie” chcą pomagać innym. Długo nie musiała czekać na odpowiedź gwiazdy: „Myślę że świętym obowiązkiem takich „sławnych” osób jest pomaganie… Szkoda ze najczęściej kończy się to promowaniem swojej osoby na ściance imprezy charytatywnej .. a nie realnym niesieniem pomocy… Mam nadzieję, że z czasem to się zmieni…

Liczba lajków ma znaczenie, jednak ważne jest to, jak dane posty zaangażowały odbiorców. Wśród najbardziej angażujących wpisów o treści dobroczynnej pojawiły się m.in. wpisy Ewy Chodakowskiej i rapera Ryszarda Andrzejewskiego. Świadczy o tym tzw. interactivity index, który w przypadku wpisu Chodakowskiej wyniósł 1 720 606, a przy wpisie rapera 505 445!

Najczęściej lajkowane i udostępniane posty znalazły się w profilach gwiazd, które przodują też na liście najpopularniejszych celebrytów na Facebooku. Liczba udostępnień i komentarzy pod wpisami o tematyce dobroczynnej pokazuje, że nie brakuje osób z wysoką wrażliwością na pomaganie.

W raportach o tematyce dobroczynnej często czytamy, że ludzie nie pomagają, bo nikt ich o to nie poprosił. Jeśli więc otrzymują taką informację od osoby, którą lubią, podziwiają i która jest dla nich autorytetem, zwiększa się szansa na to, że chętniej zaangażują się w pomoc innym. Społeczność skupiona wokół znanych osób może zdziałać naprawdę wiele. Potrzebuje od nich jednak niewielkiego bodźca.

Dane: Sotrender, listopad 2015





FaniMani pomaga organizacjom społecznym zbierać pieniądze. Więcej »



Zobacz również